י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

המשבר מחריף: רוסיה תגרש גם היא 23 דיפלומטים

המלחמה הקרה בין בריטניה לרוסיה: בריטניה הודיעה כי תגרש 23 דיפלומטים רוסים • רוסיה לא נשארה חייבת, והודיעה ל-23 דיפלומטים בריטיים לעזוב את שטחה תוך שבוע

פוטין. צילום: רויטרס
פוטין. צילום: רויטרס צילום: רויטרס



רוסיה הודיעה אתמול (שבת) כי היא מגרשת 23 דיפלומטים בריטיים ואיימה על פעולות נוספות בסכסוך הדיפלומטי שגובר, בתגובה על תקיפת סוכן רוסי בגז בבריטניה.

ממשלת בריטניה אמרה כי המהלך של רוסיה היה צפוי, וכי הוא אינו משנה את ההחלטה שלהם כי רוסיה היא זו שהיתה מאחורי הרעלת הסוכן לשעבר סרגיי סקריפל ובתו בעיר סולסברי.

בתגובה להודעה של רוסיה ראשת הממשלה תרזה מיי אמרה, כי בריטניה תשקול בימים הקרובים את התגובה שלה לצד בעלות בריתה.

כזכור, אתר 'הטלגרף הבריטי' דיווח כי סוכני מודיעין בכירים בבריטניה חושדים שבתו של המרגל היא זאת שהכניסה את הגז שפגע בה ובאביה בעת שהגיעה לבקרו בבריטניה. על פי הדיווח של הטלגרף, גז הנוביצ'וק הוסתר ככל הנראה במזוודה של הבת או בין בגדיה אן בחפץ כלשהו אחר, בקופסא של האיפור וכו'. זמ קצר לפני שהמריאה ממוסקבה לבריטניה לבקר את אביה שקיבל מקלט בבריטניה.

בתו של סקריפל נחתה בבריטניה ב-3 במרץ בסביבות השעה 15:00 שעון מקומי, ויומיים אחר כך היא ואביה התמוטטו בזמן שישבו על ספסל בעיר סולסברי, החשד הוא שסוכנים רוסים פרצו לדירתה של סקריפל במוסקבה, ושתלו שם את גז העצבים במזוודה שלה, היא לא הבחינה בפריצה וטסה לבריטניה.

כזכור, המשטרה הבריטית מסרה בתאריך ה-5 לחודש, כי "שני אנשים נמצאו מחוסרי הכרה על ספסל ביום ראשון בעיר סולסברי, הם טופלו לאחר שנחשפו לחומר לא ידוע, והם במצב אנוש".

הסוכן סרגיי סקריפל ובתו יוליה נמצאו חסרי הכרה על ספסל בסליסבורי שבדרום אנגליה, בבית החולים הם קיבלו טיפול רפואי שם בדקו לאיזה חומר הם נחשפו שגרם להם לאבד את ההכרה.

מיד לאחר שהתמוטטו הגיעו למקום שני שוטרים שניסו לעזור להם, השוטרים עצמם פונו לבית חולים לאחר שנפגעו בעיניהם ובדרכי נשימתם מהחומר הרעיל.

'סוכנויות הידיעות' דיווחה כי סקריפל שימש כסוכן כפול, והעביר לסוכנות הביון הבריטית MI6 פרטים על עשרות מרגלים רוסים, הרוסים עלו עליו לאחר שנגרם להם נזק כבד, הוא נעצר בשנת 2004 על ידי הרוסים, ושנתיים אחר כך הוא נידון ל-13 שנות מאסר בכלא הרוסי. ב-2010, הוא קיבל מקלט מדיני בבריטניה, לאחר עסקת חילופי מרגלים בין רוסיה לארה"ב.

בתו שנפגעה גם היא מהרעל, הגיעה לבקרו בבריטניה, במסגרת ביקוריה אצלו לעיתים תכופות וככל הנראה היא לא היתה על הכוונת של המרעילים. כך מעריכים פרשנים בבריטניה.

מיד לאחר ההרעלה שר החוץ הבריטי, בוריס ג'ונסון, אמר "אנחנו לא יודעים מה בדיוק קרה שם (בסליסבורי), אבל כפי שזה נראה, זה עוד פשע בסדרת הפשעים שאנחנו יכולים לשער שהגיעו מרוסיה".

בתגובה הודיעה בריטניה כי תגרש 23 דיפלומטים רוסים משטחה, ומספר מדינות באירופה גינו את רוסיה

הרוסים הגיבו על ההאשמות נגדם, ומטעם הקרמלין נמסר כי זו האשמת שווא.

זו לא הפעם הראשונה שרוסיה מואשמת בהרעלת מרגל. כזכור, בשנת 2006 רוסיה הרעילה את המרגל לשעבר אלכסנדר ליטביננקו על אדמת בריטניה - הוא נמצא ללא רוח חיים והבריטים קבעו לאחר חקירה כי רוסיה אחראית לרצח של הסוכן, באמצעות חומר רדיואקטיבי פולוניום-210.
רוסיה בריטניה דיפלומטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד