י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

למרות תמיכת נתניהו - כחלון טירפד את חוק חיפה כימיקלים

החוק היה מאפשר לעקוף את התנגדות עיריית חיפה להזרים אמוניה למפעל מאנייה שתעגון במפרץ חיפה • ח"כ רועי פולקמן: "החוק אינו מופרך, אבל יש לנו חשש שהוא מתייחס למפעל ספציפי"

מיכל אמוניה בחיפה. צילום: פוטו בי, פלאש 90
מיכל אמוניה בחיפה. צילום: פוטו בי, פלאש 90



בלהט העברת התקציב בשבוע שעבר – ותוך שחברי הכנסת עסוקים עד הדקה ה-90 בשאלה אם הממשלה הנוכחית תשרוד, איש לא שם לב להשמטתו של "חוק חיפה כימיקלים" משולחן הכנסת. החוק נועד להעביר את הסמכות לרישוי תשתיות ומפעלים שיש בקיומם אינטרס לאומי רחב מהרשויות המקומיות - לידי הממשלה, באמצעות משרד הפנים.

החוק זכה לכינויו לאור הזיקה ההדוקה שלו לעימות סביב הסדרת אספקת האמוניה למפעל של חברת חיפה כימיקלים שבחיפה. עיריית חיפה סירבה לאשר תשתית הולכה מאניית אמוניה קטנה שתעגון במפרץ חיפה למפעל של חיפה כימיקלים בצפון. החוק המדובר היה מאפשר לעקוף את התנגדות העירייה - אף שלא נקבע כי האמוניה היא תשתית לאומית בעלת חשיבות אסטרטגית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התבטא בחודשים האחרונים בעד החוק באופן פומבי ומנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר היה אחד הדוחפים המרכזיים של הכנסתו לחוק ההסדרים. עם זאת, שר האוצר משה כחלון, שראש עיריית חיפה יונה יהב היה ראש מטה הבחירות של מפלגתו - הסתייג משילובו בחוק ההסדרים.

חברי הכנסת ממפלגת כולנו דרשו לפצל את חקיקתו מחוק ההסדרים – ובהמשך לא הסכימו להביאו להצבעה במתכונתו הנוכחית. בשלב מסויים הציעו ח"כים ממפלגת כולנו להחריג את העיר חיפה מהחוק – מהלך שסירבו לו בליכוד. בסופו של דבר, החוק בכלל לא עלה להצבעה במושב הנוכחי של הכנסת.

גורם בכיר באוצר אמר היום בהקשר זה כי "חוקים כאלה צריכים לעבור בכנסת בהסכמה רחבה, הכוללת גם את האופוזיציה והגופים הירוקים".

ח"כ רועי פולקמן (כולנו) אמר: "תהינו אם יש בחוק הצדקה. ההיגיון בבסיסו הוא שאין לתת זכות וטו לעירייה במקרים של מפעלים חיוניים. עם זאת, הוא קודם באופן חפוז וחשוב לבדוק איך ניתן לנסחו בצורה לא קיצונית. השר כחלון אמר שבנסיבות אלה הוא צריך זמן לבחון את העניין – והנחה אותי לעכב את החקיקה עד לבחינה נוספת. החוק הוא לא מופרך, אבל יש לנו חשש מסוים שבחקיקה הזאת מקבלים החלטה שנוגעת למפעל ספציפי, ויש לדאוג שלמהלך הזה אין השפעות לא רצויות. הדברים נעשו בהידברות יחד עם שותפינו בקואליציה, ואנו נערכים לדון שוב בחוק לקראת המושב הבא".

מחיפה כימיקלים וממשרד ראש הממשלה סירבו להגיב לידיעה.
חיפה כימיקלים כחלון נתניהו עיריית חיפה רועי פולקמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד