כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הגאון הנודע נכנס להיכל ושאל: "רבותי, מי מוכן לעזור לאלמנות"

לרגע חכך הגאון מטעפליק בדעתו כיצד לרמוז להם מה עליהם לעשות עתה, ואז ניגש אליהם ושאל מי מוכן לקום ולעזור למספר אלמנות היושבות בביתן ואין מי שיעזור להן לקראת החג...

אילוסטרציה. צילום: pixabay
אילוסטרציה. צילום: pixabay



מה יפו פעמיהם של ישראל בימים אלו, בהם כולם עסוקים במירוק וצחצוח הבתים והחדרים מכל אבק חמץ. כל המזדמן לרחובות קריה בימי ערבי פסחים אלו, יקדם את פניו קול הלמות ספרים נדפקים ומנוקים מאבק ומפירורי חמץ. רעש של שואב-אבק הפועל במלוא העוצמה נשמע ברמה, וריח טהור ונקי מנשב במבואותיהם של ישראל קדושים, העמלים מתוך יגיעה רבתי לכלות ולבער כל משהו חמץ, כדי להיכנס אל החג הקדוש מזוככים וממורקים כדבעי.

אמנם ידועה האמרה 'אבק זה לא חמץ' ובכל זאת, ברוב הבתים, מעבר להכשרת הבית לקראת החג וניקויו מחמץ, מנקים ומסדרים את הבית גם מאבק ובלגן. הרצון להדר במצוות ביעור החמץ, מביא בתים רבים להשקעה עצומה בניקיון הבית והברקתו לפסח מתוך מסירות וחביבות המצוה, והימים האלו נזכרים ונעשים בכל דור ודור, להמליץ יושר על ישראל שבמסירות גוף ונפש זוחלים ורועדים מאיסור ראיית חמץ, ולכך התכוננו בכובד ראש.

כידוע, גדולות ונצורות נשמע מפי סניגורן של ישראל, הרה"ק רבי לוי יצחק מבארדיטשוב זי"ע, על עבודת הניקיון של בני ישראל לכבוד הפסח, שהוא מרומז ביהי רצון שאומרים בעת תקיעת שופר בר"ה, שהמלאכים שיוצאים מן קשר"ק – שהוא ראשי תיבות ק'ראצן ר'ייבן ש'ייערן ק'אשרען [קרצוף, שפשוף, גירוד והכשרה].

ימים אלו הם גם המבחן שלנו, כל אחד בביתו הפרטי, כמה הוא מרגיש מחויב ליטול חבל ונחלה בעבודות הניקיון ובהושטת עזרה לבני הבית המקרצפים כל פינה בעמל רב. אין ספק שכל אחד מאיתנו עסוק עד למעלה מראש, מי בלימוד התורה במסגרת הכוללים הרבים השכם והערב, מי בהבאת לחם לפי הטף וטרוד על המחיה ועל הכלכלה, ומי כמונו הסופרים העומדים מול תכנית עמוסת כתבות לקראת מוספי החג העשירים, אך אין לשכוח כי אם בכל ימות השנה אנו יכולים להיפטר מהחלק הזה בתואנות שונות, צודקות ככל אשר יהיו, הרי שעכשיו הוא הזמן להפשיל שרוולים ולהצטרף לחגיגת הניקיונות הביתיות.

הבה לא נהיה כאותם אברכים שקלטו את התפקיד המוטל עליהם בשעה זו, רק לאחר שקיבלו מסר מביך מרבם הנערץ. היה זה הגאון רבי שמשון אהרן פולנסקי זצ"ל רבה של טעפליק, שנכנס באחד מימי ניסן לבית המדרש ומצא אותו עמוס באברכים. לרגע חכך בדעתו כיצד לרמוז להם מה עליהם לעשות עתה, ואז ניגש אליהם ושאל מי מוכן לקום ולעזור למספר אלמנות היושבות בביתן ואין מי שיעזור להן לקראת החג... כמובן שתוך כמה רגעים כולם נרתמו לפעולה, אלא שאז מסר לכל אחד את הכתובת המדויקת של הבית הפרטי שלו, כדי שיבינו שהמצוה לסייע לזולת אינה מיועדת רק לאלמנות, אלא גם לעקרות הבית הנאנקות תחת עולם הכבד של המגב והסמרטוט, המטאטא והיעה.
פסח כשר ושמח לנו ולכל בית ישראל!

הכותב: ר' יוסף מאיר האס, סופר בעיתון 'המבשר'
ערב פסח ניקיון הגאון מטעפליק ביעור חמץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד