כ"ב אייר התשפ"ד
30.05.2024

חדש באייפון: SMS חינם בין מכשירים

בישראל כ-1 מיליון משתמשי אייפון • השדרוג צפוי לפגוע בהכנסות חברות הסלולר מ-SMS, המסתכמות בכ-1.3 מיליארד שקל בשנה

  • ט"ז תשרי התשע"ב
אייפון. צילום: מנחם הלוי
אייפון. צילום: מנחם הלוי

לאחר כחמישה חודשים, שבע גרסאות בטא שונות וגרסת GM אחת, שחררה אפל את הגרסה הסופית של iOS 5 להורדה לציבור הרחב. הגרסה החדשה כוללת מגוון של חידושים שהוצגו במהלך גרסאות הבטא, ובהם מרכז ההתראות, שירותי הענן iCloud, הודעות מיידיות עם iMessage, עדכון לממשק המצלמה ועדכונים אוטומטיים באוויר. חידושים אלה זמינים כעת למכשירי האייפון 3G, אייפון 4, דגמי האייפד, הדורות האחרונים של נגני האייפוד טאץ', וייכללו כמובן במכשיר האייפון 4S שיושק בשבוע הבא. כדי לעדכן את מכשירכם במערכת ההפעלה החדשה, עדכנו את גרסת האייטונס שלכם ל-10.5, גבו את האייפון שלכם לפני והתחילו בתהליך הורדת ה-IPSW. הרעיון שעומד בבסיס השדרוג הוא הגדלה ושיפור נוחות השימוש באייפון. לצד שילוב ה-iCloud וחידושים אחרים שנוספו, השימוש באייטונס כמעט נעלם - אפילו במקרה של מספר חשבונות שונים העושים שימוש בשירותי אפל כמעט שאין צורך לחבר את המכשיר למחשב. אלה השינויים העיקריים ב-iOS 5.

בין שאר השימושים החדשים, מאפשרת מערכת ההפעלה החדשה לשלוח הודעות SMS חינם בין משתמשי אייפון, בארץ ובעולם. ההערכות הן כי כיום פועלים בישראל כ-1 מיליון מכשירי אייפון בשלוש מפעילות הסלולר. שירות ה-SMS בחינם מאפשר ללקוחות אלו לחסוך את מחיר ה-SMS ולשלם פחות לחברת הסלולר שלהם. לאחר שידרוג הגרסה והפעלת השירות, ניתן לשלוח מסרונים חינם בין משתמשי אייפון לא צרוך בפעולה שונה ממשלוח SMS רגיל. אין ספק כי שירות ה-iMessage של אפל יפגע בהכנסות חברות הסלולר משירות SMS. הכנסות שלוש החברות משירות זה נאמדות בכ-1.3 מיליארד שקל בשנה במצרפי. שירות ה-iMessage החדש מאפשר לראשונה לקבל ולשלוח הודעות SMS גם באמצעות האייפד, תוך שהוא מסנכרן בזמן אמת בין האייפון לאייפד של אותו המשתמש.

שיפורי מהירות וביצועי המערכת: ה-iOS 5 גורמת לכל מכשיר שיריץ אותה לעבוד מהר יותר, בין אם זה בזמן טעינת היישומים ובין אם ביציבות המערכת.

אי-תלות באייטונס: הצורך בהפעלת האייטונס הוא אולי הדבר שהציק יותר מכל לאנשים, ואפל הצליחה להעלים את החסרון יחד עם ה-iCloud. אז איך זה קורה? ראשית, זהו מסך האקטיביציה הראשוני: לאחר כל ריסטור תוכלו להפעיל את מכשירכם מיד מבלי לחברו למחשב תחילה, כפי שהיה נהוג עד כה. אפשרות נוספת שמקלה על המשתמש עוד יותר היא עדכוני מערכת דרך האוויר: כעת תוכלו לשדרג לגרסה החדשה של ה-iOS דרך קישוריות 3G או Wi-Fi, וגם להוריד את "מה שחדש" בלבד, במקום ה-IPSW כולו, שכבר הספיק להגיע לגודל של 800 מגה-בייט בגרסה החדשה. כמו כן, כעת אפשר לסנכרן את מכשיר ה-iDevice דרך Wi-Fi. ביחד עם ה-iCloud, התלות באייטונס נדרשת רק להוספת תכנים חדשים (כמו קבצי מוזיקה, שגם אותם ניתן למחוק דרך המכשיר במערכת ההפעלה החדשה).

מרכז ההתראות: הפונקציה השימושית ביותר במערכת ההפעלה החדשה. ב-iOS 5 נוספה מערכת התראות חדשה לגמרי שבאה להחליף את עדכוני ה-Push במנגנון מוצלח יותר. החליקו את האצבע שלכם ממרומי המסך כלפי מטה ולהלן התוצאה: חלון שבו מרוכזות כל ההתראות שקיבלתם. בנוסף להתראות, יוצגו בפניכם שני וידג'טים במרומי המסך: וידג'ט מזג האוויר ווידג'ט הכלכלה. בהגדרות תוכלו לשנות את כל מראה ההתראות לפי רצונכם: תוכלו לבחור אילו התראות יצוצו, האם תוצג התראה כשהמסך נעול, וכמה התראות של אותו פריט תרצו להציג. תוכלו גם לבחור את סגנון ההתראה: באנר, בדרך החדשה, או POP UP, בדומה לאפשרות הישנה. כמו כן, ההתראות יופיעו בשורות מסודרות על גבי מסך הנעילה: החליקו את האצבע על התראה מסוימת כדי להגיע אליה ישירות מבלי לעבור את כל המסך עצמו.

ממשק ההודעות ו-iMessage: ב-iOS 5, אפל החליטה להקים את iMessage – שירות צ'יטוט למכשירי iDevice הפועל כמו אפליקציית WhatsApp הפופולרית ועובד על 3G ו-Wi-Fi כאחד. ה-iMessage למעשה שולב בממשק ההודעות הרגיל, וברגע שהמערכת תזהה שאתם מצ'וטטים עם מישהו בעל iDevice, שירות ההודעות יתחלף אוטומטית מהשירות הרגיל ל-iMessage. הודעות שנשלחו ב-iMessage מוצגת בבועות על רקע תכלת, בעוד הרגילות מוצגות בצבע ירוק. גם מקש ה"שלח" צבוע בצבע ירוק בהודעות הרגילות, ובתכלת ב-iMessage. ה-iMessage לא קיים במכשיר האייפון 3GS.

ספארי: מהירות הגלישה בספארי שופרה משמעותית. הדבר מתקיים בעזרת מנוע JavaScript משופר מאוד שמעבד את המידע בצורה טובה. מלבד זאת, ישנו גם הקורא: כאשר תכנסו לכתבה כלשהי תוכלו לשים לב שבסוף הטעינה צץ לו מקרא ה-"קורא" – לחיצה על המקש תפתח את אותו העמוד אבל רק עם מה שצריך לקרוא באמת – הטקסט והתמונות ששייכות לו. כל הפרסומות ומה ש"מסביב" לעמוד נעלמו. כמו כן, גם הטקסט מוצג בפונט גדול וקריא יותר, ואפשר לשלוט בגודלו פונקציית הקורא לא קיימת ב-3GS. נוספה גם רשימת הקראה, פונקציה המאפשרת לאסוף עמודי אינטרנט לעיון במועד מאוחר יותר.

תזכורות: פונקציית התזכורות שנוספה נוחה להפליא. כדי להוסיף התראה כל שנצטרך הוא הקשה על כפתור ה-+ והגדרת התזכורת. נוכל לבחור מתי המכשיר יתריע בפנינו על התזכורת – על-פי תאריך מסוים, או מתי שנעזוב את מיקומנו הנוכחי/נגיע אליו. כמובן שהתזכורות יופיעו במרכז ההתראות בכל פעם שהאזכור יופיע. נוכל גם לראות תזכורות שבוצעו בעבר על-ידי פעולת חיפוש, וגם לסנכרן את התזכורות עם ה-iCloud והאייטונס.

מצלמה: כעת, כשנלחץ פעמיים על מקש הבית בעוד המסך נעול, נמצא מקש גישה מהיר למצלמה. הכירו את מקש הצילום המובנה החדש של האייפון - מקש ה-+. כמו כן, נוספה אפשרות לצילום רשת באייפון. בנוסף, תוכלו לבצע נעילה של החשיפה והתמקדות אוטומטית – לחצו ארוכות על הפריט שברצונכם להתמקד בו והנעילה תתבצע. לאחר שצילמנו את התמונה, נוכל לערוך אותה באמצעות עורך התמונות המובנה שהגיע לאייפון (פונקציה זו לא קיימת באייפון 3GS אלא באייפד 2 ובאייפון 4 בלבד).

דוא"ל: גם בתחום זה נוספו כמה שינויים. כעת נוכל להוסיף למילה מסוימת שנרצה קו תחתון, נטוי או עבה. נוכל לצטט את המילה, ולהחליף בין אנשי הקשר שברצוננו לשלוח להם מייל על-ידי גרירתם בין תיבות השליחה השונות – למקרה שהתבלבלנו. אפשרויות אלה לא קיימות ב-3GS.

דוכן העיתונים: שירות שעודכן על-ידי אפל באחרונה. המטרה שלו היא שבעת רכישה ממגוון המגזינים המוצעים לרכישה באפ-סטור, נוכל לגשת אליהם בצורה מהירה דרך ה-iDevice, ובכל פעם שתצא מהדורה חדשה למגזין שרכשנו, היא תתעדכן אוטומטית. כך, לדוגמה, העיתון היומי שנקנה יגיע ל-iDevice אוטומטית וכל שנצטרך לעשות הוא לפתוח את העיתון ולקרוא בכל מכשירי אפל התומכים.

טוויטר: אפל ביצעה שילוב הדוק מאוד של רשת המיקרובלוגינג ב-iOS. כעת, על כל פעולה - גלישה באתר, צילום תמונה וכו' - נוכל לצייץ מיידית בטוויטר. נוכל גם להוסיף תמונה או לינק ואפילו את המיקום שאנחנו נמצאים בו. לפני כן, תידרשו להתחבר לחשבון הטוויטר שלכם בהגדרות ורק אז תוכלו לצייץ באופן חופשי.

Game Center: גם כאן בוצעו לא מעט שינויים. כעת נוכל להוסיף לעצמינו כינוי ותמונת פרופיל, ולמצוא חברות ביתר קלות. כמו כן, נוכל גם לקנות משחקים ישירות מה-Game Center – בעוד השירות עצמו ממליץ לנו על הפופולריים ביותר.

חידושים נוספים: מחיקת שירים ושיחות בודדות היישר מהמכשיר עצמו, נגן מוזיקה חדש לאייפד, מקלדת מפוצלת לאייפד, איכות שיחה משופרת ב-FaceTime, הגדרות נגישות חדשות (רטט מותאם אישית, קיצורי מילים ועוד) וניהול זיכרון משופר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד