ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

הפתרון ההלכתי: מכירת חמץ עם פוליסת ביטוח של נכרי

החמץ עם פוליסת ביטוח: בבד"ץ 'אגודת ישראל' פותרים את הבעיה ההלכתית במכירת חמץ ללא כיסוי ביטוח

טפסי מכירת חמץ. צילום: אילוסטרציה
טפסי מכירת חמץ. צילום: אילוסטרציה



עם התקרב חג הפסח, הושלמה ההעירכות בבד"ץ 'אגודת ישראל' להסדרת מכירת החמץ לנכרי על פי ההסדר התקדימי שהנהיגו בבד"ץ בשנים האחרונות, כאשר מכירת החמץ מלווה בגיבוי של פוליסת ביטוח על שם הנכרי הקונה, הפותרת את הבעיה ההלכתית במכירת חמץ ללא כיסוי ביטוחי.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הקפדת הבד"ץ על ביטוח לחמץ הנמכר, נובעת מכך שהיקף ושווי החמץ הנמכר לנכרי בערב פסח, מעורר שאלה הלכתית חמורה: על פי דברי החוות דעת ועוד פוסקים, שבמקרה של נזק או אבדן של החמץ הנמכר לנכרי, ואין לנכרי את היכולת לשלם את שווי החמץ הניזוק שיכול להגיע לסכום גדול, הרי שהמכירה אינה תופסת, וממילא, החמץ הנמכר עלול להיחשב חמץ שעבר עליו הפסח ולהביא למכשלה חמורה.

הפתרון ההלכתי שהגו בבד"ץ אגודת ישראל, הוא ללוות את מעשה המכירה בגיבוי של פוליסת ביטוח על שם הנכרי הקונה, על החמץ שנמכר לו במכירת החמץ שע"י הבד"ץ. הנכרי, הוא זה שמשלם את דמי פוליסת הביטוח, וכך הוא נהנה מכיסוי ביטוחי במקרה אבדן או נזק, וחברת הביטוח תפצה את בעל הסחורה על הנזק.

בבד"ץ מדגישים כי על מנת למנוע חששות או ספקות, פוליסת הביטוח במכירת החמץ מבוטחת בביטוח משנה על ידי חברה בבעלות נכרים.

רבני בד"ץ אגודת ישראל מדגישים כי בהקפדה על רכישת ביטוח עבור החמץ שנמכר לנכרי, אין חלילה לערער על מכירת החמץ שנעשתה כל השנים ע"י גדולי ישראל ללא כיסוי ביטוח.אולם, בד"ץ אגו"י, בכדי להוסיף ולהדר בהידור של מצווה ובפרט בהידור זה הנוגע לכלל הציבור המקפיד הקפדה יתירה בעניין חמץ שעבר עליו הפסח, דאגו להוסיף נדבך חשוב זה על ההידורים הנהוגים מקדמת דנא.
מכירץת חמץ בדץ אגודת ישראל ביטוח הידור מצוה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד