ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

נשיא הקונגרס היהודי העולמי נגד החרדים בישראל: "הם גורמים לנתק"

נשיא הקונגרס רון לאודר מאשים את החרדים בשורת האשמות בטור שפרסם באחד העיתונים הנחשבים בעולם • הוא מלין על כך שהמיעוט החרדי שולט במדינה, מה שלדעתו גורם לניכור מצד יהודים רבים בעולם ובכך הם אשמים בהתבוללות הצעירים

נשיא הקונגרס לאודר. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
נשיא הקונגרס לאודר. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



רון לאודר נשיא הקונגרס היהודי העולמי, תוקף בטור שכתב עבור ה'ניו יורק טיימס' את חוסר ההתקדמות במשא ומתן עם הפלסטינים, ואת הסירוב לפיתרון של שתי מדינות לשני עמים, בנוסף טוען לאודר כי"החרדים בישראל גורמים לנתק עם יהודי העולם".

את המאמר שלו ב'ניו יורק טיימס' פותח לאודר "כנשיא הקונגרס היהודי העולמי, אני מאמין שישראל היא מקום מרכזי בזהות של כל יהודי, ואני מרגיש שזה הבית השני שלי. אבל היום אני חושש לעתיד האומה שאני אוהב".

לאודר משבח את הטכנולוגיה הישראלית שנמצאת בכל מקום בעולם, ואת צה"ל שעל פי לאודר הוא הצבא החזק במזרח התיכון.

ואז הוא מסביר שיש שני איומים שהם לדעתו הבעיה של מדינת ישראל. "החרדים וההתיישבות".

האיום הראשון הוא מותו האפשרי של פתרון שתי המדינות. לאודר אומר שהוא "שמרן ורפובליקני", ושהוא תומך בליכוד מאז שנות השמונים, לאודר מסביר כי המציאות היא ש-13 מיליון בני אדם חיים בין הירדן לים התיכון. וכמעט מחציתם פלסטינים מהווה איום על המדינה היהודית.

"אם המגמות הנוכחיות יימשכו, ישראל תעמוד בפני בחירה ברורה: להעניק לפלסטינים זכויות מלאות ולהפסיק להיות מדינה יהודית או לבטל את זכויותיהם ולהפסיק להיות דמוקרטית". טוען לאודר.

כדי למנוע את התוצאות הבלתי מתקבלות על הדעת, הדרך היחידה היא פתרון שתי המדינות וכניסה למשא ומתן. קובע לאודר.

לאודר כותב נגד ההסתה הפלסטינית וטוען שהיא הרסנית לתהליך השלום, תוכניות הסיפוח גם מטרידות את לאודר, שטוען כי הבניה בהתנחלויות היא מכשול לכל הסכם עתידי.

האיום השני לדעתו של לאודר הוא הכניעה של מדינת ישראל ל"קיצונים דתיים" (כך מגדיר לאודר את החרדים). לאודר טוען שישראל פוגעת ביהודי העולם, ושרוב היהודים החיים מחוץ לישראל לא מתקבלים בעיני החרדים הישראלים, לאודר מתלונן שהחרדים שולטים במקומות הקדושים במדינה.

שבעה מתוך 8 מיליון היהודים החיים באמריקה, אירופה, דרום אמריקה, אפריקה ואוסטרליה הם אורתודוקסים מודרניים, קונסרבטיבים, רפורמים או חילונים, ורבים מהם מרגישים ניכור בשנים האחרונות מהמדינה היהודית בגלל החרדים שגורמים לכך.

לאודר מתלונן שהמיעוט החרדי בישראל שולט במדינה, וזה מה שמביא ניכור מחלק גדול מהעם היהודי שחי בעולם.

לאודר טוען שהצעירים היהודים בעולם מתבוללים בגלל שהם לא מרגישים חלק למדינה היהודית ולזהות היהודי, מאחר והחרדים גורמים להם להיות מנוכרים.

לאודר כותב כי בעשור האחרון הוא ביקר בקהילות יהודיות בלמעלה מ-40 מדינות, וראשי הקהילות הביעו את דאגתם וחרדתם על עתידה של ישראל ועל יחסיה עם יהדות התפוצות.

עוד טוען לאודר כי "ישראל מסתכנת בכך שתהפוך ממדינה מודרנית וליברלית לסמי-תאוקרטיה, עקב כניעתה של ישראל לדתיים קיצוניים (החרדים) והניכור ההולך וגדל של יהודי התפוצות".

לאודר טוען שהמאה ה-21 לא צריכה להשאר עם חוקי גיור קפדניים או איסור תפילה שוויונית בכותל המערבי, וטוען כי החזון של הרצל הולך ונעלם.

לאודר טוען שהוא לא מרגיש חלק ממדינת ישראל וכי העובדה שהחרדים שולטים גורמת לו ניכור מהמדינה, לאודר מסיים את המאמר שלו בכך ש"הבחירות הקרובות בישראל יהיו חשובים וגורליים מאד למדינה היהודית".
רון לאודר החרדים ניו יורק טיימס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד