ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

הפתעה: הפלסטיני יחדש בית כנסת בעלות שלושים מיליון דולר

סיפור לא שגרתי בעידן הנוכחי; פלסטיני שהיגר בגיל 5 משכם לברלין, הפך לבעל השפעה בסנאט הגרמני ויקים מחדש בית כנסת שנהרס ברובו בליל הבדולח, בעלות של 30 מיליון דולר • "מעולם לא חשבתי שברלינאי בעל רקע פלסטיני יעזור ליהודים"

אילוסטרציה. צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90



ריאד סאלח גרמני - פלסטיני שנולד בגדה המערבית, רוצה לבנות מחדש בית כנסת בברלין, החלום של הפוליטיקאי ממוצא פלסטיני בברלין קרוב למציאות.

הסנטור הגרמני - פלסטיני ומנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, עמדו בתחילת השבוע מול בית הכנסת והכריזו על תוכנית לשיקום הבניין שנהרס ברובו בפוגרום ליל הבדולח ב-1938.

מטרתו של ריאד סאלח, שאושרה על ידי נשיא הקהילה היהודית בברלין, גדעון יופה, היא להצהיר אמירה חד משמעית נגד האנטישמיות הגוברת בעיר הבירה - וגם נגד אפליה של מוסלמים.

"אם אתה אומר שאתה רוצה לתמוך בחיים היהודיים בגרמניה ובעיר ברלין ובאירופה, ואתה לא רק רוצה לשלם מס שפתיים, אז אתה צריך לבצע את זה באופן קונקרטי", אמר סאלח, שהיגר לגרמניה מהגדה המערבית עם משפחתו כשהיה בן 5 וכיום בן 40.

סאלח הציע את התוכנית בחודש נובמבר האחרון בטור בעיתון "פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג". כך מדווח האתר JTA.

סאלח נאבק על התוכנית ובסופו של המאמץ הוא זכה לתמיכת הסנאט בברלין.

גדעון יופה שמכהן כנשיא הקהילה היהודית כבר 12 שנה אמר "מעולם לא חשבתי שברלינאי עם רקע פלסטיני יעזור לקהילה היהודית", סאלח נולד בכפר ליד שכם. יופה הוסיף "אני רואה את זה כסיפור פנטסטי שמאפשר לנו להסתכל בתקווה אל העתיד".

סאלח אמר כי הפרויקט צפוי לקחת כמה שנים ויעלה כמעט 30 מיליון דולר. הסנאטור התחייב להשיג מימון ממשלתי ופדרלי, וכן לגייס כספים מהתעשייה גרמנית ותורמים פרטיים - כולל בניו הצעירים. סאלח אמר כי כל אחד מהילדים שלו תרם 20 יורו מכספי החיסכון שלהם.

לפני מלחמת העולם השנייה חיו בברלין כ-175,000 יהודים, שם גם היו הרבה בתי כנסת, בית הכנסת המקורי יכול היה להכיל עד 2,000 מתפללים, כמה שנים לאחר שנהרס בפוגרום של 1938 גורש האדריכל היהודי באר, אל מחנה הריכוז טרזינשטט, שם נרצח בשנת 1944.
ריאד סאלח ליל הבדולח בניית בית כנסת פלסטיני גרמניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד