י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

התוכנית לצמצום העומס בכבישים יוצאת לדרך: המדינה תחלק 850 מיליון שקל לנהגים שיירדו מהכביש בשעות העומס

פרויקט "נעים לירוק" יכלול 100 אלף נהגים שיצטרפו בכמה פעימות — וייהנו מתמריצים של אלפי שקלים בשנה תמורת שינוי הרגלי הנסיעה שלהם ושימוש בתחבורה ציבורית או שיתופית בשעות העומס

עומס תנועה. צילום: פלאש 90
עומס תנועה. צילום: פלאש 90



100 אלף נהגים יוכלו להירשם לפרויקט הממשלתי "נעים לירוק" ולזכות בתמריצים כספיים של עד 2,000 שקל בשנה — בתמורה לאימוץ דפוסי נסיעה שיפחיתו את הגודש בכבישים. המיזם צפוי לצאת לדרך לקראת סוף 2018, והוא יימשך שבע שנים לפחות, שבמהלכן תשלם המדינה כ-850 מיליון שקל לנהגים וכ-150 מיליון שקל לשלוש חברות שיזכו במכרז להפעלת המערך וניהולו. המכרז פורסם ביום שני על ידי חברת נתיבי איילון הממשלתית.

מכרז בנוסח דומה כבר פורסם לפני כשנתיים, אבל הורד מהאוויר בשל התנגדות שר התחבורה, ישראל כ"ץ. בדצמבר נתן כ"ץ אישור להפשיר את הניסוי התחבורתי הגדול, וסיכם עם שר האוצר משה כחלון על התנעת פרויקט במסגרת חוק ההסדרים שאושר בשבוע שעבר. לדברי כ"ץ כי "הניסוי מהווה צעד משלים לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית בשעות העומס והגדלת מגוון אמצעי הנסיעה העומדים לרשות הציבור, ובהם נסיעות שיתופיות הצפויות להגדיל את מספר הנוסעים ברכב ולהפחית את מספר כלי הרכב בכבישים".

לפי חברת נתיבי איילון, החברות שינהלו את הפרויקט יגייסו את הנהגים באופן הדרגתי, בפעימות של 5,000 איש בכל פעם, כאשר כמחצית מהמתנדבים יהיו תושבים של ערי הלוויין של גוש דן. המשתתפים יקבלו תקציב וירטואלי שנתי בסך 4,500 שקל, שיגדל או יקטן לאורך תקופת הפרויקט בהתאם לשינוי הרגלי הנסיעה שלהם: היקף הנסיעות, נסיעה בגודש ומיקום הנסיעה.

משתתף שיבחר לנסוע בתחבורה ציבורית או בנסיעות משותפות, יתוגמל באמצעות הגדלת תקציבו (עד לרף של 5,500 שקל). לעומת זאת, משתתף שיבחר לנסוע ברכבו הפרטי בשעות העומס ובאזורי ביקוש גבוהים במטרופולינים השונים, יקטין משמעותית את תקציבו. בתום כל שנת ניסוי, המשתתפים יקבלו תשלום בהתאם למאפייני נסיעותיהם, כאשר התשלום המקסימלי יהיה כ–2,000 שקל למתנדב. בנתיבי איילון מעריכים כי התשלום הממוצע למתנדב ינוע סביב 1,500 שקל בשנה.

לצורך הפרויקט, יותקן ציוד ניטור ברכבו של כל מתנדב. כמו כן, תשולב אפליקציה לניהול הקשר עם המתנדבים. האפליקציה תציג למשל הצעות לחלופות נסיעה, מידע שוטף ועדכני על עלות הנסיעה והיתרה שלו בתוכנית, היסטוריית נסיעות ועוד.

הפרויקט הוא המשך לשני פיילוטים שנערכו כבר, בהם השתתפו כ-1,200 משתתפים סך הכל. הניסויים הקודמים תיעדו מתנדבים שהפחיתו את השימוש ברכב פרטי בשעות העומס בצירים נבחרים, בתמורה ל-3,000 שקל שקיבלו מהמדינה למשך שנה וחצי. כ-45% מהנהגים שינו את הרגלי הנסיעה באופן שהוגדר "משמעותי", ומחציתם עשו זאת באמצעות הזזת הנסיעה לשעות עמוסות פחות. אחרים זנחו את המכונית הפרטית לטובת שימוש בתחבורה ציבורית.

מנכ"ל חברת נתיבי איילון, איתמר בן מאיר, ציין כי "היום ברור שלעולם לא נצליח להדביק את קצב עליית הרכבים על הכביש באמצעות עוד כבישים וצריך לגרום לנהגים לרצות לרדת מהכביש באמצעות תמריץ לעשות זאת. בעזרת הפיילוט הרחב נוכל ללמוד מה משפיע הכי טוב על הנהגים ומה יגרום להם לזנוח את הרכב הפרטי".
עומס בכבישים שעות העומס נעים לירוק תחבורה ציבורית תחבורה שיתופית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד