י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

אחרי אישור החוק: ערוץ 20 פרש ממועצת העיתונות

החוק מגביר משמעותית את הפיקוח על שידורי החדשות בערוץ וכולל סעיפי אתיקה מחמירים • בשל כך, התייתרה הדרישה מהערוץ להיות חבר במועצת העיתונות

אולפן שידור ערוץ 20. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
אולפן שידור ערוץ 20. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90 צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



שנה אחרי שהצטרף למועצת העיתונות, ערוץ 20 הודיע כי לא יחדש את חברותו בה. הערוץ הצטרף למועצת העיתונות בעקבות דרישה שהציבה לו מועצת הכבלים והלוויין, במסגרת סדרת תנאים לקבלת אישור לשדר חדשות. עם זאת, חוק ערוץ 20 שעבר באחרונה בכנסת קובע כי הערוץ רשאי לשדר חדשות גם ללא קיום תנאי זה, ובשל כך הוחלט שם לפרוש מהמועצה.

החוק קובע כי ערוץ 20 ימשיך להיות ערוץ ייעודי למורשת ישראל, אך שיעור התכנים הנדרש ממנו בתחום המורשת יירד מ-75% ל-51%. הערוץ אף יעבור לפיקוח הרשות השנייה.

על-אף שהחוק כולל הקלות משמעותיות בכל הנוגע לשידור חדשות, הרי שבפועל הוא דווקא כולל החרפה משמעותית של הרגולציה על ערוץ 20. שורת סעיפים חדשים, שחלקם לא חלים אפילו על הערוצים המסחריים הגדולים, נועדו לאפשר פיקוח על האתיקה של שידורי החדשות בערוץ.

כך למשל, החוק מחייב כי מערכת החדשות תפעל באופן עצמאי ונפרד מהמערכת העסקית של הערוץ, כולל תקציב נפרד שיוגדר מראש. החוק קובע כי עורך החדשות מוכרח להיות בעל ניסיון בתחום התוכן החדשותי ומחויב לפעול "באופן עצמאי על פי שיקול דעתו המקצועי". עוד נקבע שעליו להקפיד כי בשידורים לא ישתקפו עמדות בעלי הערוץ, מנהליו או עובדיו.

עובדי החדשות, כך לפי החוק, יהיו כפופים לעורך החדשות ולא יעסקו כלל בנושאים הקשורים לבעלי הערוץ. כמו כן מחייב החוק מינוי דירקטור חיצוני, שיהיה חבר גם בוועדת משנה לענייני חדשות בדירקטוריון. ועדה זו תחויב לקיים לפחות ישיבה אחת לרבעון. פיטורי עורך החדשות הראשי יתאפשר רק ברוב של 75% מחברי הדירקטוריון.

עקב הכללת סעיפי האתיקה בנוסח החוק, התייתר הצורך לחייב את ערוץ 20 בחברות במועצת העיתונות. במועצה חברים כמה מגופי התקשורת הגדולים בישראל. עם זאת, קבוצת "ידיעות אחרונות" לא מכירה במועצת העיתונות ואילו גופים נוספים, בהם חדשות עשר, לא חברים במועצה משום שלטענתם אין לה סמכויות והיא אינה רלוונטית.

מערוץ 20 נמסר בתגובה: "ההצטרפות למועצת העיתונות נעשתה בעקבות דרישה של מועצת הכבלים והלוויין באישור החדשות שניתן לערוץ ב-26 בדצמבר, 2016. עם המעבר לרשות השנייה ושינוי החקיקה, הערוץ איננו נדרש עוד לחברות במועצת העיתונות וחלות עליו מחויבויות אתיקה אחרות על פי חוק - בהן הערוץ מתכוון לעמוד כמובן במלואן".
ערוץ 20 מועצת העיתונות מועצת הכבלים והלוויין שידורי חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד