י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

ברק על השמדת הכור בסוריה: "מבצע חשוב ויחיד במינו" • על אולמרט: "חפיפניק עם תעודות"

הבוקר מותר לפרסום כי חיל האוויר תקף את הכור בדיר א־זור • שר הביטחון דאז מספר: "למרות הלחץ של אולמרט - פעלנו בשיקול דעת" • האזינו

ברק לצד אולמרט. צילום: אוראל כהן, פלאש 90
ברק לצד אולמרט. צילום: אוראל כהן, פלאש 90



שורה של רמזים ושנים של פרסומים זרים הסתיימו: הבוקר מותר לפרסם כי בשנת 2007 צה"ל תקף והשמיד כור גרעיני בדיר א־זור שבצפון־מזרח סוריה. לקראת אישור הצנזורה לפרסום המידע, שוחחו ניסים משעל, דרור רפאל וספי עובדיה עם מי שהיה שר הביטחון בעת השמדת הכור, אהוד ברק. הריאיון המלא ישודר הבוקר (רביעי) בתוכניתם ב־103fm.


הראיון המלא. באדיבות רדיו ללא הפסקה 103FM

במהלך הריאיון סיפר ברק, כי ברגעים המותחים שבהם יצאה לפועל הפעולה הדרמטית של צה"ל, היה בבור של חיל האוויר ועקב מקרוב אחרי התקיפה האווירית, שבסופה הושמד הכור. "הייתי במקום הזה עשרות פעמים בעשרות מבצעים אחרים", אמר, "זה באמת היה מבצע יחיד במינו וחשוב - והוא בוצע בהצלחה".

תאר לי את האווירה והמתח.

"אני לא כל כך מתוח בדברים כאלה. אני מכיר את אנשי חיל האוויר, הם מקצוענים שלא כל כך זקוקים לעצה של ראש הממשלה ושר הביטחון. הם הכינו את הפעולה היטב, וכשקיבלו את האישור היא עברה כמעט בלי תקלות - וזה חשוב".

לדברי ברק, "הייתה תקלה קטנה עם כתוביות בעברית מעל אדמת טורקיה", אך זו לא העיבה על הצלחתה הכוללת של הפעולה.

לשאלת משעל על הפעולות המודיעיניות שקדמו לתקיפה, ועל "אקדח מעשן", לכאורה, שהועבר מהמוסד לשלטונות בארה"ב, אמר ברק כי "אני לא יודע אם השם הנכון הוא 'אקדח מעשן'. יצא לי לראות את החומר שבועות ארוכים לפני שמינו אותי לשר ביטחון, רה"מ דאז אהוד אולמרט זימן אותי אליו הביתה עם מאיר דגן ועמוס ידלין (ראש המוסד וראש אמ"ן דאז, י"מ). הם הראו לי את כל החומר ושאלו מה דעתי, ואמרתי שזה כור שצריך להרוס אותו. זו הייתה אינפורמציה חד־משמעית. כשדגן הראה אותה לאמריקנים הם הבינו שבאמת יש כור".

מה היה בחומר הזה?

"אני לא יכול לספר".

ברק על אולמרט: "חפיפניק עם תעודות"

במהלך הריאיון, שב ותקף אהוד ברק, ולא בפעם הראשונה, את מי שהיה ראש הממשלה באותה תקופה, אהוד אולמרט. ספי עובדיה ביקש מברק התייחסות לרמיזות של אולמרט מהימים האחרונים, שלפיהן ברק ביקש לדחות את הפעולה כדי לזכות בקרדיט עליה. על כך אמר ברק: "זה שייך לעולמו ההזוי של אולמרט. זה אותו אדם שאמר שהוא לא ניסה להשפיע על שולה זקן. שכל אזרח ישפוט בין בוחן המציאות וחיבור העובדות לבין מה שחי בדמיונו של אולמרט".

היו חילוקי דעות בינך לבין ראש הממשלה על התקיפה?

"היו בהחלט. מה שקרה הוא שכשהגעתי למשרד הביטחון מצאתי שתי תוכניות בשלבי הכנה מתקדמים שהוכנו בחיפזון. אחת מהן הורסת את הכור בוודאות ומובילה לעירוב סוריה וחיזבאללה, ואחרת שלא תביא להתפתחות רחבה - אך ללא ביטחון שהכור יושמד. הנחיתי להמשיך להכין את התוכניות הללו, כי אין דבר אחר, אך במקביל גם להמשיך לחשוב על תוכניות אחרות שראוי שיוצגו בפני מקבלי ההחלטות, ושגם מבטיחות את הריסת הכור וגם מונעות התמודדות רחבה עם הסורים".

אפשר לדבר על אופי הפעולות?

"תראו, אין שום סיכוי שבגילי ייצא משהו שאני לא רוצה לומר. אחרי כמה ימים הגיע אלי ידלין עם רעיון לפעולה שיכולה לעמוד בשני המבחנים. הרעיון שהוא העלה לקח זמן רב יותר להכנה אך אמרתי לו שילך על זה בכל הכוח ושאני כבר אעלה את הרעיון במדרגות האישורים. כך היה".

לדברי ברק, עם סיום חלון הזמן שהמודיעין נתן למקבלי ההחלטות, עמדו לפניו שתי תוכניות חלופיות שהיו טובות יותר מאלה שהיו בעבודה בעת שנכנס לתפקידו. הקרדיט על כך, לדבריו, שייך לצה"ל בלבד. "העובדה היא שההנחיה שלי לא לרוץ תוך שבועיים עם מה שיש, לפעול בקור רוח ובסיכון מחושב - הצליחה. היה חשש לדליפה, ואם המידע היה מגיע לסורים, הם היו עלולים לנקוט בצעדים שיהפכו את הפעולה הזו למסובכת ויקרה יותר".

תהיה מוכן לפרגן לראש הממשלה אולמרט על החלטה נועזת ואמיצה לתקוף את הכור הסורי?

"בהחלט. עוד לפני שהייתי שר ביטחון אמרתי לו 'לך בכוחך'".

אולמרט ציין כי יש תכתובות בינך לבינו מאותן ישיבות קבינט, שמציגות את ניסיונות הדחייה שלך.

"אני לא יכול באמת לעקוב אחרי כל ההתפתלויות של אולמרט ואין לדברים הללו שום חשיבות. המתח היה קיים ונוצר כולו בידי אולמרט ולפי דמיונו בלבד. העובדה הייתה שאני אמרתי שצריך לפעול בקור רוח, לספור עד עשר ולהחליט מה עושים ואיך. במבחן התוצאה הפעולה הצליחה, וכל שאר הדיבורים הם חסרי ערך. אדם מבוגר שנחשף לדברים הללו אמר לי: 'זה מה שקורה כשחפיפניק עם תעודות נפגש עם מקצוען שעומד על דעתו'".

אין גבול למחמאות שאתה נותן לאהוד אולמרט.

"דווקא הרעפתי עליו מחמאה. הוא היה ראש ממשלה וקיבל את ההכרעה ומגיע לו קרדיט על הדבר הזה".

האם נתניהו פגע ב"מרחב ההכחשה"?

פעולה צבאית אווירית מורכבת בלב סוריה היא אתגר גדול, שמלווה בחששות רבים מתקלות שעלולות להבעיר את השטח. ברק נשאל על גובה החששות ממלחמה כוללת בעקבות התקיפה. "לפני היציאה לפעולה ידענו שיש סיכוי טוב שזה לא יוביל להתנגשות רחבה, משום שבמשך חודשיים וחצי הכנו תוכניות שנועדו לתת תשובה בדיוק לדבר הזה, לצד ודאות שהפעולה תביא להשמדת הכור", הבהיר שר הביטחון דאז, "יש מתח טבעי, אבל מיד אחר כך, אני חושב שלקראת הצהריים למחרת, היה ברור לכולנו שההערכה שאיפשרה לאסד ולאנשים בכירים מאוד במערכת שלו את מה שקראנו לו 'מרחב ההכחשה' היתה מדויקת, ושהם יוכלו להתעלם מהתקיפה כי אף אחד לא ידע שהכור קיים בכלל".

גם היום אתה עומד על דעתך שאם היינו בוחרים באפשרויות הפעולה שאולמרט דחף עליהן יכול להיות שהיינו מוצאים את עצמנו במלחמה כוללת אחרי התקיפה?

"לא. אני עומד על כך שמדינה אחראית, ממשלה אחראית, מערכת ביטחון אחראית - מעבר לפעולות המיידיות שננקטות - סדר הפעולות הוא שכשקורה משהו שחייבים להגיב עליו, סופרים עד עשר ומזהים מה רוצים לעשות. לאחר מכן, סופרים שוב עד עשר ובוחנים איך רוצים לעשות את זה - ואז נותנים לגורמים שצריכים לבצע את זה את הזמן הנכון להתארגן ולבצע תוך שמירה על קור רוח".

ברק הדגיש כי הוא לא מבקר את מערכת הביטחון על התוכניות הראשוניות שהכינה במהירות יחסית. "זה טבעי ונכון", הוא אומר, "בשלב מסוים היה ברור לי, כמי שעסק בדברים הרבה פעמים, שישנם סיכונים שלא ראוי לקחת אותם. התוכנית הזאת נשארה כתוכנית גיבוי במידה ותהיה הדלפה של תוכניות אחרות, אך אם נצליח למנוע הדלפה יהיו לנו תוכניות טובות בהרבה ומתאימות למה שצריך להיות עבור מדינת ישראל. זה כל הסיפור".

כמה שבועות אחרי הפעולה, בנימין נתניהו, שהיה אז יו"ר האופוזיציה פלט - בטעות או בכוונה - שהייתה פעולה. עד כמה זה הפריע למה שכינית "מרחב ההכחשה"?

"זה לא הפריע, כי הפעולה כבר הייתה מאחורינו, זה בסך הכל מעשה מזיק ולא ראוי. אני משאיר לכל מאזין לבחון אם מדובר במעשה ראוי בכוונה או בטעות. באופן מעשי, זה פגע במקצת במאמץ הממשלה לומר שאנחנו מתעלמים מהפרשה".

עד כמה זה דבר חכם ונכון שממשלת ישראל מאשרת היום את פרסום המידע על אודות התקיפה?

"אני חושב שהייתה כבר יותר מנקודת זמן אחת שאפשר היה לפרסם את זה. זה לא שהדברים לא נסקרו בעולם בצורה מפורטת יותר ממה שאני הרשיתי לעצמי לספר לכם כעת. היו מי שהסתייגו מהפרסום לאור המתיחות עם הסורים. זהו פרסום שיגרום מבוכה לאסד, אך עברו מספיק שנים וכל כך הרבה דברים קרו מאז, כך שאני מעריך שהנזק לא ממשי היום".

עריכה: איתמר זיגלמן ויניב מורוזובסקי
כור גרעיני הפצצה סוריה אהוד ברק אהוד אולמרט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד