י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

המדינה האשימה אותו שרצח את אמו - ופיצתה אותו

חן אילתי שנעצר והואשם ברצח אמו המנוחה, תבע את המדינה על מעצר השווא למשך 309 ימים וזכה במלוא הסכום - בסך 117,931 ש"ח • פרקליטתו: "פניו לתביעה האזרחית, כדי לקבל פיצוי על הנזקים הגדולים שנגרמו לו מהפרשה"

אילתי לאחר מעצרו. צילום: באסל עווידאת, פלאש 90
אילתי לאחר מעצרו. צילום: באסל עווידאת, פלאש 90



חן אילתי שנעצר והואשם ברצח אמו המנוחה, תבע את המדינה על מעצר השווא למשך 309 ימים וזכה במלוא הסכום בסך 117,931 ש"ח.

בית משפט המחוזי בנצרת קבע כי על מדינת ישראל לפצות את חן אילתי בשנות ה-50 לחייו. אילתי נעצר בחשד לרצח אמו מרים איילתי ע"ה (70) ב-13 באפריל 2016, בקיבוץ מחניים. תחילה לא עלה כי מתה מוות טבעי, אולם הבת רוני חשדה כי על רקע העימותים בין חן לאמו מרים, הוא רצח אותה. נערכה נתיחה שלאחר המוות ושם אכן עלה כי היא נרצחה.

חן אילתי (51) והכלה פילישיה סיזיווה ואנה (35) נעצרו על ידי המשטרה ופלישיה הפלילה את חן וטענה כי אף סייעה לו לאחר הרצח. בהמשך הבן חן הואשם ברצח אמו, ופלישיה הואשמה בשיבוש הליכי חקירה. בכתב אישום נטען כי בגלל קשיים כספיים התגלע ויכוח בין חן למרים ע"ה על רקע סירובה לסייע לו, ובשיאו הוא היכה וחנק אותה למוות. פלישיה ששמעה את הקטטה הגיעה למקום וסייעה לו להשכיב את האם במיטה, כדי לשוות למקרה מראה של מוות טבעי.

לאחר כשנה במרץ 2017, חן אילתי זוכה פה אחד על ידי בית המשפט המחוזי בנצרת. "אין אמון בראיות הנסיבתיות כמו בחיזוקים כדי להוכיח את אשמתו של הנאשם מעל לכול ספק סביר" קבע הרכב השופטים. בעקבות הזיכוי, חן תבע את המדינה באמצעות הסנגוריה הציבורית על הוצאות הגנה ופיצוי על ימי מעצרו בסך 117,951 ש"ח, בגין 309 ימי מעצרו.

המדינה לעומת זאת טענה כי היה יסוד להאשמתו, אולם הם מסכימים לפצות אותו רק בגין העילה של "נסיבות אחרות המצדיקות זאת". חן אילתי הודיע באמצעות פרקליטיו כי מבחינתו עיקר החשיבות מבחינתו, הוא קבלת פיצוי כספי. "בהתחשב בטיעוני הצדדים, אנו קובעים כי המבקש זכאי לפיצוי משום שהתקיימו בעניינו נסיבות המצדיקות זאת".

בית המשפט קבע כי המדינה תשלם לחן אילתי 11,931 ש"ח תוך 30 יום. מדובר באחד המקרים הבודדים בהם בית המשפט הורה על פיצוי מקסימלי.

עו"ד רימונה שלג, שייצגה את אילתי מטעם הסניגוריה הציבורית, אמרה בעקבות פסק הדין כי "אנחנו סבורים שלא היה יסוד לאשמה ועכשיו פניו של חן לתביעה האזרחית כדי לקבל פיצוי על הנזקים הגדולים שנגרמו לו מהפרשה".
חן אילתי פיצוי מעצר שווא רצח מרים אילתי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד