ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

האברך שנעצר לאחר שביקש להתגייס ונשכח - ישוחרר לחג הפסח לביתו

אברך חרדי שביקש להתגייס לשירות אזרחי לפני כארבע וחצי שנים, "נשכח" ע"י רשויות הצבא. לפני כחודש הוא נתפס ונשפט ל-40 ימי מאסר • בגזר הדין כתב השופט כי הוא משית עליו עונש מאסר קצר בכדי שישוחרר בערב חג החירות

אילוסטרציה. צילום: דוברות המשטרה
אילוסטרציה. צילום: דוברות המשטרה





אברך חרדי שהשתמט משירות צבאי במשך ארבע וחצי שנים, נשפט ל-40 ימי מאסר בלבד וישוחרר בערב חג החירות.

לפני כחמש שבועות, אברך חרדי נסע יחד עם אשתו וילדיו בכבישי ירושלים. שוטר תנועה שעיכב אותו לבדיקת רשיונות גילה כי הוא דרוש לחקירה לצה"ל וביקש לעכבו עד להגעת המשטרה הצבאית לצורך מעצרו. האברך ביקש מהשוטר להתחשב באשתו וילדיו, וזה הסכים. כעבור שבוע, כפי שסוכם, הסגיר את עצמו ונעצר.

מהפרטים שהגיעו ל'בחדרי חרדים' עולה כי בבחרותו למד האברך בישיבת 'מאור התורה', בהמשך התחתן ומאז למד במספר כוללים. בשלב מסויים, לפני כארבע וחצי שנים, הגיש בקשה בכתב לעשות שירות אזרחי כדי שיוכל לפרנס את משפחתו. לדברי פרקליטו עו"ד שגיא גרינפלד, הוא קיבל מענה שפנייתו בטיפול ושלא יפנה שוב עד לקבלת תשובה בכתב - ומאז המתין בסבלנות.

לאחר מעצרו, הפרקליטות הצבאית הגישה נגד האברך כתב אישום על השתמטות פרקליטותית למשך 1655 ימים. אשתו לימור, הגיעה היום (רביעי) ילד עם ילדיה בני שלוש ושנה לבית הדין הצבאי, והתחננה בפני השופט סא"ל אילן איטח "אני מבקשת שתשחררו אותו כמה שיותר מהר, אני לא יכולה בלעדיו. אני קורסת. אני צעירה, רוצה להביא עוד ילדים, אני לא רוצה לקרוס".

אביו של האברך, ששירת בצה"ל כעשור וכבר כ-20 שנה חוקר במשטרת ישראל, העיד לטובתו ואמר לשופט "אנחנו לא משפחה של משתמטים, כל הילדים שלי עשו שירות לאומי או שירות בצה"ל. לימדנו את הילדים שלנו לשמור חוק וסדר". אביו הוסיף עוד "הכשל שהורד מעמד בן הישיבה לבן שלי, לדעתי זה כשל בירוקרטי של המדינה". אביו הוסיף "קשה לי מאוד להאמין כי התועלת של עמית (בנו א.ש) למדינת ישראל, שהוא יושב בכלא".

בעקבות החלטת צה"ל ומשרד הביטחון על מתן חסינות ממעצר למשתמטים שנמצאים בחו"ל ורוצים להגיע לביקור מולדת, לרגל חגיגות ה-70, ביקש פרקליטו עו"ד שגיא גרינפלד על רקע רוח חג החירות ויום העצמאות, לשחרר את האברך עוד היום או לכל היותר לגזור עליו 44 ימי מאסר, כך שיוכל לחגוג עם משפחתו את חג הפסח.

השופט אמר כי אין דינו של מועמד לגיוס שמתעלם ולעיתים נעלם באופן שלא ניתן לאתרו, כדינו של מי שפונה לרשויות הצבא ושוטח בפניהם את מצוקותיו ואינו מבקש 'להיעלם'. לסיכום קבע השופט כי מתחם העונש הוא בין 40 יום לחמישה חודשים וזקף לזכותו כי לא ניסה להשתמט אלא פנה לצבא אך לא זכה למענה. "שמעתי את הנאשם וההתרשמות הייתה כי מעשיו לא נבעו מתוך זלזול מוחלט במערכות, וגם אם ניתן היה למנוע את מה שמוגדר בעיות בירוקרטיות, אין מדובר בהשתמטות שהבעיה זלזול מוחלט בדין".

לפני שגזר את הדין, ציין השופט כי גם אם היה סבור שיש להשית על האברך יותר ימי מאסר, יש מקום להביא בחשבון את ימי החג המתקרב וגזר עליו 40 ימי מאסר בפועל, בניכוי ימי מעצרו - כך שבעוד יומיים בערב שבת, האברך ישוחרר לביתו ויעשה את חג הפסח עם משפחתו.

עו"ד שגיא גרינפלד

עורכי הדין שגיא גרינפלד ויהונתן דנה שייצגו את הנאשם מסרו ל'בחדרי חרדים' בעקבות גזר הדין המקל: "אנו מברכים על החלטתו האמיצה של בית הדין שתאפשר למרשינו לחגוג את חג החירות עם אשתו וילדיו".
משתמט פרקליטותי בית הדין הצבאי שירות אזרחי אברך ערב פסח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד