ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024

פרויקט פינוי ובינוי? השכנים יחוייבו להסכים

משרד הבינוי והשיכון בפנייה לשמאים: הגישו מועמדות למאגר שמאי פינוי ובינוי • כאשר אחוז גבוה של דיירים מעוניינים לחתום על העסקה, ניתן יהיה לתבוע את הסרבנים

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה



משרד הבינוי והשיכון בשיתוף עם משרד המשפטים ומועצת שמאי המקרקעין פרסמו פנייה לשמאים להגיש מועמדות למאגר שמאי פינוי ובינוי המתהווה בימים אלו.

הקמת המאגר התאפשרה הודות לסיום תהליך גיבוש הכללים לקביעת שכרו של שמאי פינוי ובינוי, פרי עבודה מאומצת ומשותפת של שני המשרדים הממשלתיים.

עינת גנון, סגנית מנהלת אגף תכנון ערים במשרד הבינוי והשיכון, מציינת כי המאגר מוקם במטרה לאפשר לדיירים במתחם פינוי-בינוי לפנות לשמאי בלתי תלוי, כדי שיקבע האם העסקה שהוצעה להם כדאית במידה והם מתלבטים האם לחתום על העסקה או לא. מטרת חוות הדעת של שמאי פינוי ובינוי לתת בידיהם כלי שיסייע בקבלת ההחלטה.

כאשר קיים אחוז גבוה של דיירים המעוניינים לחתום על העסקה (80% במקבץ של בניינים, ו-67% בכל בניין), ניתן לתבוע דיירים המסרבים סירוב בלתי סביר בתביעת נזיקין. במרבית המקרים מקורו של הסירוב הבלתי סביר הוא סחטנות – הרצון לקבל יותר מאחרים.

במקרה כזה, יפנה הרוב המיוחס אל יו"ר הוועדה להתחדשות עירונית, אדריכלית סופיה אלדור, לצורך מינוי "שמאי פינוי ובינוי" אשר תפקידו להכריע בעניין הכדאיות. יו"ר הוועדה תמנה, באופן אקראי, שמאי מתוך רשימת שמאים. על פי חוק פינוי ובינוי (פיצויים), התשס"ו– 2006, פסיקת השמאי מחייבת גם במידה והנושא יגיע לאחר מכן לדיון בבית משפט.

על פי תקנות פינוי – בינוי (פיצויים) (כללים לקביעת שכרו של שמאי פינוי בינוי), התשע"ב-2011, שכרו של שמאי פינוי ובינוי יקבע באופן הדרגתי בהתאם למספר הדירות במקבץ פינוי ובינוי נשוא הבקשה, ערב ביצוע העסקה. השמאי יתייחס בשומתו לדירות האופייניות במקבץ, במצבן הקיים טרם ביצוע העסקה, ובמצבן כפי שהוא צפוי להיות לאחר השלמת העסקה ואישור הבנייה. השמאי יכריע האם העסקה שהוצעה לבעלי הדירות היא כדאית כלכלית, ואם אינה כדאית, באילו תנאים תיחשב כדאית כלכלית.

עוד נקבעו בתקנות התייחסות לנושא שכר חריג, סוגיית נטל הנשיאה בשכרו של שמאי פינוי– בינוי וסוגיית הטיפול בשכרו של שמאי שהפסיק את טיפולו.

שמאים שמעוניינים להגיש מועמדותם להיכלל ברשימה של שמאי מקרקעין הכשירים לכהן כשמאים לפינוי ובינוי העומדים בתנאי הכשירות הקבועים בסעיף 2ב לחוק פינוי ובינוי (פיצויים), התשס"ו-2006, מוזמנים לעשות זאת עד ה-22 בנובמבר 2011, באתר האינטרנט של מועצת שמאי המקרקעין.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד