י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

זנדברג טובה לחרדים? הכירו את יושבת הראש החדשה של מרצ

בתום פריימריז ממושכים, בחרו 32.000 פעילי מפלגת מרצ - יו״ר חדש למפלגה • במספר פעמים הפתיעה זנדברג בהתבטאויות לטובת החרדים ואף אמרה שפניה לישיבה גם בקואליציה ימנית • הכירו את המועמדת שעוד עשויה להתברר כהפתעת הבחירות הבאות

צילום: בן קלמר, פלאש 90
צילום: בן קלמר, פלאש 90 צילום: בן קלמר פלאש 90



בתום פריימריז סוערים נבחרה חברת הנכסת תמר זנדברג לעמוד בראשות מפלגת מרצ.

32.000 מצביעים מהמפלגה החליטו כי זנדברג תעמוד בראשות המפלגה, לאחר שבמשך תקופה ארוכה עמדה בראש המפלגה חה״כ זהבה גלאון שפרשה בתחילת השנה מן הכנסת, ולאחמ"כ מהמירוץ לראשות כשהיא פורשת מהחיים הפוליטיים.

זנדברג, שמכהנת כחברת כנסת מאז 2012 תהפוך ליו״ר מפלגה שצפויה להיות גורם משמעותי עם הקמת הממשלה הבאה, וייתכן שהיא אפילו תהיה גורם משפיע במניעת הקמת ממשלה בראשות יאיר לפיד.

זנדברג הצהירה במהלך הקמפיין כי היא לא שוללת ישיבה בקואליציה של מפלגות הימין, לדבריה, על מרצ להשפיע מתוך הממשלה. זנדברג אף אמרה במפורש כי היא לא שוללת ישיבה גם עם אביגדור ליברמן בקואליציה.



מרצ שע״פ הסקרים מקבלת בין 4 ל-7 מנדטים בכנסת ה-21, צפויה להוות מפתח לצורך הקמה או לפחות גוש חוסם מפני ממשלת ימין בעתיד.

נציין כי למרות עמדות מפלגת מרצ בנושאי דת ומדינה, הפתיעה מספר פעמים חה״כ זנדברג בהתבטאויות הנוגעות לחרדים. כך למשל במהלך סערת חוק המרכולים אמרה זנדברג בראיון לאולפן ׳וואלה!׳ כי יש לפעול בנושא השבת בדרך של פשרה ולמנוע את פתיחתם של מתחמי הקניות והבילויים הגדולים.

בפעם נוספת הפתיעה חה״כ זנדברג לאחר תיעודים קשים שהגיעו ממאה שערים במהלך מבצע משטרתי בשכונה החרדית, לאחר פרסום התמונות קיימה זנדברג דיון דחוף בועדת החוקה בכנסת ואמרה אז כי ״המראות שצולמו בהפגנה מזעזעים ודורשים התערבות מיידית של הכנסת, חייבים לעצור את האלימות המשטרתית. זוהי דוגמה למקרה פרטי של אלימות שמופנית נגד מיעוטים וקבוצות נוספות, כמו שראינו לאחרונה גם בהפגנות המתקיימות בפתח תקוה, הפגנות העדה האתיופית בעבר ועוד. חברה דמוקרטית נמדדת בין השאר ביכולתה להכיל מחאות ואי הסכמות, צריך לעקור מהשורש את האלימות המשטרתית״.

במהלך קמפיין הבחירות נשאלה זנדברג מה עמדתה לגבי ישיבה משותפת בממשלה יחד עם המפלגות החרדיות ש״ס ויהדות התורה. ״זו לא משאת נפשנו", ענתה. "ברור שהיינו רוצים להיות 61 מנדטים ולהרכיב את הממשלה בעצמנו, ואם לא - אז להרכיב רק עם עוד מפלגה אחת שקרובה אלינו. אבל מרצ ידעה לשבת בממשלות עם ש"ס והחרדים בעבר וידעה להביא משם הישגים. שרי החינוך הטובים ביותר בתולדות מדינת ישראל היו ממרצ בממשלות שש"ס ישבה בהן".

זנדברג הפתיעה פעם נוספת כאשר הציעה הצעת חוק בה הציע לאסור על שרים וסגני שרים לעשות שימוש ברכבם הממשלתי, לו הם זכאים מתוקף החלטות ממשלה, בימי חג ושבת.

בדברי ההסבר להצעה כתבה זנדברג כי "כאשר ברוב המקומות בישראל אין תנועה של תחבורה ציבורית מערב שבת ועד מוצאי שבת וימי החג, בעוד שתנועת התחבורה הפרטית אינה מוגבלת, תושבי ישראל שאין ברשותם רכב פרטי מופלים לרעה בצורה בלתי הוגנת. זכותם לחופש תנועה נשללת למשך 24 שעות בכל שבוע, בלא שום הסבר סביר״.

גם בנושא גיוס בחורי הישיבות הפתיעה בעבר יושבת הראש החדשה של מרצ. במאמר שפרסמה בשנת 2012 תחת הכותרת ״מי אמר שחייבים לגייס חרדים?״ הסבירה זנדברג כי ״העוני החמור במגזר החרדי מאיים על חוסנה של מדינת ישראל הרבה יותר מהעובדה שהחרדים אינם משרתים בצה"ל.  מי שקשר בין גיוס ובין יציאה לעבודה גזר עוני על החרדים, ונטל לחברה הישראלית. זנדברג אף ציינה כי ״שירותם הצבאי אינו נחוץ כלל ועיקר״.

כך או כך, בעת הרכבת הממשלה הבאה ייתכן שנראה את ראשי המפלגות - בהם המפלגות החרדיות - משכימים לפתחה של זנדברג שמפלגתה עשוייה להיות בעלת משמעות גדולה ואף מכרעת לעתיד הממשלה.
תמר זנדברג החרדים מרצ יור פריימריז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד