י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

אשתך צועקת עליך? זאת לא אשתך צועקת

כל השנים התרגזתי על אשתי מה היא עושה לי כך ולמה כך ולמה היא מתנהגת כמו שהיא מתנהגת. פתאום גיליתי שאני חושב מחשבה שקרנית ומה היא? שאני חושב שאשתי עושה לי והיא מכאיבה לי, למדתי לאט לאט לשחרר את הרגשות שלי שהיא עושה והיא מכאיבה

חסיד ברסלב בהתבודדות. צילום: פלאש 90
חסיד ברסלב בהתבודדות. צילום: פלאש 90 צילום: פלאש 90



מסרתי השבוע הרצאה לאנשים מתחזקים על השיטה הקוגניטיבית. על מחשבות חיוביות ושליליות ועל איך הן משפיעות על ההרגשה וההתנהגות שלנו. בסיום ההרצאה ניגש אלי יהודי, כיפה קטנה על ראשו, ואומר לי ימחל לי כבודו אני חולק עליך. למרות שאיך שאתה רואה אותי אני יהודי מסורתי, אך אני ממש חולק על כל ההרצאה שמסרת... מה שאמרת יפה ונכון אבל האמת נמצאת במה שאגיד לך עכשיו, וכדי לתת את דבריו אסביר בקצרה את השיטה הקוגניטיבית הידועה.

חשוב להדגיש ולהקדים: כשאדם חולה בגופו, הוא חייב לפנות לרופא שיטפל בו, שייתן את התרופה המתאימה ואת הטיפול שהוא צריך, בשל הציווי "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם". זאת, בתפילה להשם יתברך, שהטיפול אכן יעזור, כמו שכתוב בהלכה, כי אדם שלוקח תרופה יגיד: "יהי רצון שיהא עסק זה לרפואה".

כך גם בחולי נפשי ובכל נושא של יעוץ זוגי ובכל נושא אחר - האדם חייב לפנות לרופא המומחה לכך ולקבל טיפול, בתפילה להשם יתברך שיהא עסק זה לרפואה.

לכן חשוב להדגיש, כי הדברים הבאים בנושא האמונה והנפש ויעוץ זוגי צריכים לבוא בליווי טיפול רפואי מתאים. אני רק נותן עוד צד למטבע ההתמודדות.

הגישה הקוגניטיבית (CBT) היא חקר תהליכי החשיבה של האדם; היא חקרה את התהליכים הקוגניטיביים שלנו, כגון חשיבה, הבנה, למידה, הסקת מסקנות, פתרון בעיות, קבלת החלטות ועוד. מפתחי השיטה הם הפסיכיאטר אהרון בק והפסיכולוג אלברט אליס.

תיאוריית הגישה הקוגניטיבית היא, שהרגש וההתנהגות של בני האדם נובעים ממחשבות ומאמונות שהאדם מאמין בהן וחושב על עצמו, על האנשים ועל העולם. לדבריהם, האדם הוא סוג של מכונה המעבדת נתונים: תעבד את הנתונים בצורה מסוימת - התוצאה תהיה כך וכך. כלומר, אין סתם רגשות שליליים. מאחורי כל רגש ישנה מחשבה או אמונה מעוותת על עצמך ועל העולם, שגורמת לך להרגיש ולהתנהג בצורה מסוימת.

האדם אינה חושב ומגיב על המציאות כפי שהיא ובצורה רציונאלית, גם כשהיא קשה ובעייתית, אלא כפי שהוא חושב ותופס אותה. חשיבה משפיעה על הרגש ועל ההתנהגות.

הטיפול הקוגניטיבי נועד לשנות את החשיבה, את האמונות ואת ההסתכלות על עצמך, על האנשים ועל העולם.

כאשר אדם נמצא במצוקה נפשית, כגון דיכאון, עיוותי החשיבה מתחזקים וצצים ביתר חוזק שוב ושוב. האדם כלל אינו חושב דברים חיוביים ואינו מבין כי מחשבותיו אינן משקפות את המציאות האמיתית כלפיו.

בשיטה הקוגניטיבית ננסה לשנות את המחשבות האוטומטיות, את אמונות היסוד ואת אמונות הליבה.
1. מחשבות אוטומטיות - פרשנות שאנו מפרשים על אירועים בחיים. 2. אמונות יסוד - מה אני מאמין וחושב על העולם; רמה של חוקים שאִתם אני תופס את העולם (אנשים, העולם עצמו). 3. אמונות ליבה - מה אני חושב על עצמי, מי אני.

מודל א.פ.ר.ת ( אירוע פירוש רגש תגובה) בשיטה הקוגניטיבית הוא שישנו אירוע, מיד צצות מחשבות שגורמות לרגשות, והרגשות גורמים להתנהגות שלנו:

ישנם 12 עיוותים נפוצים במחשבות אוטומטיות

מחשבות אוטומטיות הן המחשבות שצצות מיד כאשר קורה משהו בחיינו. לפעמים המחשבות האוטומטיות הן חיוביות וטובות, ולפעמים מעוותות ומשפיעות על הרגש ועל ההתנהגות שלנו לרעה.
לדוגמא עיוות חשיבה אבדן פרופורציות הוא, שכל מקרה שקרה לכם או ששמעתם עליו, מאבד פרופורציות מהמציאות. למשל: הילד הקטן אינו מרגיש טוב, ומיד מתחילות מחשבות שאולי יש לו חיידק מסוכן.

שמעתם שחבר הלך ברחוב מסוים לפני כעשר שנים ונגנב ממנו כסף - אתם חושבים מה יהיה אם ישדדו ויהרגו אותי.

הבן חזר מהחיידר עם פתק מהמלמד, שהוא לא התנהג כראוי בחיידר - אתם חושבים מה יהיה אִתו ואיך הוא יגדל.

דוגמה נוספת עיוות החשיבה חשיבה רגשית הוא התייחסות לרגשות כביכול הן מציאות או הוכחה למציאות קיימת.

דוגמאות:

"אני מרגיש שהמצב אינו יכול להמשיך כך, אז זה סימן שכך המצב".

"אני מרגיש שהולכים לפטר אותי מהעבודה, סימן שכך יהיה".

"אני מרגיש ייסורי מצפון שפגעתי בחברי, סימן שכנראה פגעתי בו".

הטעות בחשיבה זו, שהרגשות הם תוצר של המחשבות ואינו מהוות הוכחה לדבר.

ובכן אותו יהודי יקר אומר לי אתה אומר שאם אני אשנה את המחשבה תשתנה לי ההרגשה ואז ההתנהגות שלי תשתנה. וכן שרוב המחשבות שיש לאדם הם שקרניות מעוותות ולא נכונות. אספר לך את סיפור חיי ותבין למה אין 12 עיוותי חשיבה אלא יש מחשבה שקרנית אחת והיא לא מה שאמרת אלא מה שאני חושב.



כותב השורותצילום: כותב השורות
כותב השורות


אני נשוי כבר עשרים שנה, חיי הנישואין שלי חוו עליות ומורדות דרסטיות, היו כבר מספר פעמים שכמעט והגענו לבית דין הרבני. אפילו שמספר חברים שלי שגם התמודדו עם בעיות בשלום בית הלכו ליועצי נישואין וזה עזר להם מאוד, לנו לא עזרו שום יועצים, ממש כלום ושום דבר לא השתפר.

וכפי שאמרתי מספר פעמים היינו כבר לפני גירושים אך יד ההשגחה העליונה ברגע האחרון מנעה זאת. כל אחד התגבש בעמדה שלו, בדעה שלו, וכל דבר קטן שהפריע לי או לזוגתי נהפך לחומר נפץ ואש המריבות עלתה עד לב השמים.

ליועץ הנישואין האחרון שהלכנו הוא המליץ לשנינו ללכת בנפרד לטיפול פסיכולוגי. הטיפול בכם עמוק מידי, יש לכם עבר מילדות מעיק וכואב אתם חייבים חוץ מהטיפול הזוגי גם טיפול רגשי, כך טען.

ושוב ללא הצלחה, כבר חשבתי שאולי קוללנו, אולי יש פה עין הרע או קפידא. התפללתי להשי"ת, הלכתי לצדיקים לבקש ברכות אך המצב נשאר אותו דבר. גם קורס לשליטה בכעסים שעלה לנו כסף רב לא הצליח.

היה זה לילה אחד אחרי אחת מהמריבות הסוערות שלנו, נסעתי ברכב ליער להתבודד, היה זה לילה בו בכיתי שעות רבות, אנא השם עזור לנו עם השלום בית שלנו. עזור לנו לא לכעוס, עזור לנו לאהוב אחד את השני, עזור לנו לא לריב, לוותר ולמחול, אבא עזור לנו.

כשאני יוצא מאותו יער בחזור לביתי אני רואה באחד מהצמתים עומד יהודי ברסלבר ומוכר ספרים בעשרים שקלים לספר, קניתי ממנו ספר שנקרא בגן השלום של הרב שלום ארוש, הוא צועק לי "קח גם ספר אחד לאשתך - אבל תסתכל בו", ומוסיף בחיוך: "הספר של הנשים מיועד רק לנשים ושל הגברים לגברים בלבד".

לאט לאט התחלתי לקרוא בו נגלה לפני עולם שלא קראתי. אשתך צועקת עליך זאת לא אשתך צועקת עליך זה השם יתברך מדבר מתוך גרונה. הכל השם, אין אנשים אין נשים, אין מציאות של אף אחד בעולם, כל מה שקורה הכל עושה השם יתברך.

אני כל השנים התרגזתי על אשתי מה היא עושה לי כך ולמה כך ולמה היא מתנהגת כמו שהיא מתנהגת. פתאום גיליתי שאני חושב מחשבה שקרנית ומה היא? שאני חושב שאשתי עושה לי והיא מכאיבה לי, למדתי לאט לאט לשחרר את הרגשות שלי שהיא עושה והיא מכאיבה, אלא ישר הייתי חושב במחשבתי שזה השם יתברך. היא לא עושה כלום השם מדבר מתוך גרונה.

קראתי שדוד המלך ע"ה אמר לאוהביו כאשר פגע בו שמעי בן גרא וביזהו והשליך עליו אבנים וקיללו קללה נמרצת, ביקש שלא יפגעו בו (ש"ב טז, י)"וַיֹּאמֶר הַמֶלְֶך: מַה לִּי וְלָכֶם בְנֵי צְרֻיָה, כֹּה יְקַלֵל, כִּי ה' אמַר לֹו: קַלֵל אֶת דָוִּד, ומִּי יּאמַר מַדּועַ עָשִּיתָה כֵן?" ומבואר בגמרא, שבשל כך זכה להיות רגל רביעית לשכינה.

זה היה לי בהתחלה קשה אך לאט לאט המחשבה שלי השתנתה וכך גם הרגשות שלי וגם ההתנהגות שלי. בהתחלה כאשר אשתי הייתה צועקת עלי, הייתי קומץ את אגרופי ונושך את שפתי וממלמל לעצמי זה לא אשתך זה אלוקים שוב ושוב זה לא אשתך זה אלוקים.

לאט לאט התחלתי לקבל שלווה ורוגע והארה גדולה התחלתי להרגיש שאני חיי באמת עם אלוקים. עשיתי שינוי קוגניטיבי לאמונה שלי, בכל פעם כאשר הייתה עולה לי מחשבה נגד אשתי, הייתי עוצר ואומר לעצמי תירגע זה מחשבה שקרנית מעוותת, כי האמת זה לא אשתך, זה אלוקים עושה את זה והכל לטובה וזה התיקון שלי.

בהמשך נחשפתי לספר נוסף ששמו האדרת והאמונה של האדמו"ר מפארסוב שמילא אותי אמונה והתחזקות.

אשתי לאט לאט גם החלה לקרוא בספר בגן השלום וחיינו החלו להפוך לאחר עשרים שנה של סבל לזוגיות מלאה אהבה והבנה ובעיקר מלאה אמונה.

אז תבין מרדכי למה אני חושב שאין 12 עיוותים אלא יש רק עיוות אחד ששמו חוסר אמונה. עיוות שאתה חושב שאנשים יכולים לעשות לך רע או שיש פה מציאות בעולם הזה חוץ מהשם, המחשבה השקרנית הכי גדולה לחשוב שיש מציאות אחרת חוץ מהשם. אין שום מציאות מבלעדיך יתברך כלל. חיבקתי את אותו היהודי הקדוש ואמרתי לו אתה צודק באמת אין שום מציאות חוץ מהשם והלוואי שנזכה תמיד לחיות כך.

חשוב לי להדגיש שאני מאוד דוגל בשיטה הקוגניטיבית התנהגותית וזה בין שאר השיטות שאני מטפל אך לא נשכח שאמונה זה אמונה.

לתגובות [email protected]
אמונה CBT שלום בית הרב שלום ארוש התבודדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד