י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

האם נשים חרדיות זונחות את המסורת?

שיחת שכנות תמימה הובילה אותי לחשוב על כל הבחירות שאנחנו עושות בערב פסח. החל משאלות כמו חג ביתי או מורחב, ועד לשאלות הנוגעות לניקיון ועד כמה מנקים. בסדרת כתבות לערב החג, נציץ על הבחירות שעומדות בפני לא מעט נשים בערב פסח תשע"ח. והערב: האם לנקות את הבית עד שיבריק או רק עד שלא ישאר חמץ דאוריתא

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90





"עבדים היינו לאמא במטבח", "אבק הוא לא חמץ והילדים הם לא קרבן פסח" ו- "ארון שנפתח מפסח לפסח" הן אמרות שפר שנולדו במשך השנים בעקבות הניקיונות היסודיים שעושות נשים מדי שנה בערב פסח. יחד עם הניקיונות היסודיים, נשמעים גם קולות הקוראים לנשים להוריד ציפיות, להכניס את הסדר לפרופורציות ולהיזכר מהו חמץ באמת. יצאנו לברר האם בשנת תשע"ח, נשים עדיין מקפלות מחדש את כל הבגדים בארונות או שהן משאירות את הבלגן, בלי החמץ, להזדמנות אחרת.

"אם לא בערב פסח אז מתי?" שאלה אחת השכנות בחצר תוך כדי שהיא מחלקת פיתות לארוחת ערב, "אני לא אקפל בצורה מסודרת את המצעים או המפות, אמיין את משחקי הילדים או אסדר את האלבומים בסתם ערב של תמוז או בליל חנוכה קריר" היא מוסיפה.

"אמא שלי ניקתה את כל הבית" אומרת שכנה אחרת, "מי אני שאשבור את המסורת הזו בחג שבו המסורת היא החשובה ביותר? מבחינתי לנקות את הבית בכל הפינות או הסדקים זה סוג של 'והיגדת לבתך', כמו שאמא שלי ניקתה ואמא שלה ניקתה, אני מנקה יחד עם בת?"

"אבל חמץ אמיתי הוא רק כזה שגם לא ראוי למאכל כלב וגם גדול מכזית ובכלל הרי הופכים את כל החמץ לאפר הארץ ומבטלים אותו בבדיקת חמץ", מתנגדת מיד השכנה שיושבת לידי על הספסל.

"אני פשוט מטאטאת את הרצפה, שופכת על הכל אקונומיקה או כל חומר אחר מלא בכימיקלים, מהבקבוקים עליהם מופיע סימן של 'רעיל', ונועלת את כל כלי החמץ. זהו הבית שלי כשר לפסח. נקי הוא לא, אבל כשר הוא כן" מתארת אחת השכנות את הניקיונות שלה.

"אני גם החלטתי השנה לאמץ את שיטת 'אבק הוא לא חמץ'", אומרת השלישית, "כמו שתי השכנות האחרות אני מנקה מלמעלה וסומכת על ההכרזה שהכל הופך לאפר".

נראה כי למרות שכל השכנות במדגם המייצג שערכתי מבינות כי אין באמת צורך לשעבד את עצמן לניקיונות והן יכולות להרשות לעצמן לא להוציא את כל הבית לאוורור, יש לא מעט שבוחרות לעשות את זה בכל מקרה. נראה כי הפחד מהחמץ במקומות הלא צפויים והרצון להגיע לליל הסדר כשהכל מסביב מבהיק מניקיון, גורם לנשים להמשיך את המסורת ולצחצח את הבית עד שיבריק.

יחד עם זאת, ניתן להבחין גם במגמה של שינוי, של נשים שמחליטות לאמץ גישה שונה ולנקות רק מה שחייבים כדי שלא להגיע לחג עם בית מלא חמץ, כשהן עייפות ומותשות מניקיונות, ש- בא נודה על האמת, אף פעם לא נגמרים.

האם מגמת השינוי תלך ותגדל? ימים יגידו, בינתיים כולנו נמשיך לנקות, כל אחת בדרכה, ולהיפגש למטה בחצר כדי לדון בעניינים ברומו של עולם וברומו של ניקיון.


איך אתן מנקות? ספרו לנו בתגובות האם אתן מאלה שהניקיון היסודי זורם בדמן או מאלה שמנקות רק את החמץ ולא את הבית. נשמח לקרוא.
ערב פסח ניקיון לפסח ניקיון אביב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד