כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מחקר: הפרעות שינה מגדילות את הסיכון להיפגעות בתאונת דרכים

בסקר שנערך בארצות הברית נמצא כי 20% מהנחקרים מדווחים על פחות משש שעות שינה בלילה בשל הפרעות שינה שונות המוביל לעייפות ולנמנום בעת נהיגה. מנכ"ל אור ירוק: "הירדמות על ההגה היא "הרוצחת השקטה" על הכביש"

חרדי עייף
חרדי עייף

מחקרים מעריכים כי גורם העייפות תורם לכ-20% מתאונות הדרכים ולפי הרשות הלאומית האמריקאית לבטיחות, 37% מהנהגים חווים הירדמות רגעית בנהיגה לפחות פעם אחת. מבוגרים (+64) חווים בדרך כלל עייפות בשעות הבוקר המוקדמות ואילו צעירים (עד גיל 44) נוטים לעייפות בשעות הלילה המאוחרות.

קיימות מספר הפרעות שינה המשפיעות על הנהיגה. נדודי שינה – בתופעה הזו האדם חש כי שנתו הייתה קצרה מדי ובמהלך היום הוא ממשיך להרגיש אי נוחות, ערנות נמוכה והוא מדוכדך. הערכות מצביעות על כ-30% מהאוכלוסייה הבוגרת הסובלים מעייפות ונוטים לנמנם במהלך היום. התופעה שכיחה בקרב נהגים מקצועיים. בדיקת ממצאים בארצות הברית הראתה כי מתוך 19000 נהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים, 9% נטלו תרופות הרגעה ושינה.

הפרעה נוספת נגרמת בשל נשימה לא רציפה אשר מלווה בהתעוררויות רבות כתוצאה ממחסור בחמצן, (2%-4% מהאוכלוסייה). אנשים הסובלים מהפרעת שינה זו מעורבים פי שבעה יותר בתאונות רכב מאשר אנשים שלא. הפרעות שינה מהוות בעיה בטיחותית לנהגי רכב מקצועי. 20% מנהגים אלו, סובלים מהפרעות שינה ומסיכון יתר למעורבות בתאונות, זאת בשל נסיעות מרובות בלילה. נהגים מקצועיים הסובלים מהפרעות שינה מעורבים פי שנים יותר מנהגים אחרים.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק": "נהגים רבים ממשיכים לנהוג למרות שחשים עייפות. הדרך היעילה למנוע את הסכנות הכרוכות בעייפות והירדמות היא לא לנהוג כאשר חשים עייפים. אם מחליטים בכל זאת לנהוג, יש לעצור בצד הדרך במקום בטוח ולתפוס תנומה קלה. מעבר לכך ניתן לאכול משהו קל ולשתות משקה קר".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד