א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

אלשיך בראיון: "אין כמו עד מדינה" • אמסלם: "עד מדינה זה דבר בזוי"

המפכ"ל העניק ראיון למהדורה המרכזית שחנך אמש 'ערוץ 20', דבריו עוררו את זעמו של יו"ר הקואליציה שהגיע לאולפן ותקף • אלשיך נשאל בין היתר בראיון: "האם אין זה בעייתי שעד המדינה יוצא בלא כלום" וגם "האם הוא רואה מצב בו לא יוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה" • צפו

אלשיך/אמסלם צילום: יונתן זינדל ומרים אלסטר, פלאש 90
אלשיך/אמסלם צילום: יונתן זינדל ומרים אלסטר, פלאש 90



מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, העניק אמש (ראשון) ראיון מיוחד למהדורת החדשות הראשונה של 'חדשות ערוץ 20', המפכ"ל התייחס, בין היתר, לחקירות המתנהלות נגד ראש הממשלה נתניהו. אלשיך נשאל על ידי מגישת המהדורה דנה סומברג על סוגיית השימוש בעדי מדינה: "כמה עדי מדינה אתה צריך בשביל להוכיח 'שמפניות', 'סיגריות'...".



צפו בקטעים נבחרים מהראיון. באדיבות 'ערוץ 20'

אלשיך השיב ואמר: "אין כמו עד מדינה כדי לייצר הרתעה וכדי להביא תוצאה במקומות שבהם נחקרים לא נוהגים להודות, ולכן הם צריכים אינטרס להודות. כלומר, ככל שמדובר במישהו שהוא בפרונט שלך, לאו דווקא ראש ממשלה, בחקירות שחיתות הרבה פעמים מישהו עושה עבורך את העבירות ואתה הנהנה העיקרי, אז יש מקום לגייס את אותו אדם כעד מדינה".

אלשיך נשאל בראיון האם אין זה בעייתי שעד המדינה יוצא בלא כלום, והשיב: "קודם כל, אני לא מכיר אף אחד שיצא בלא כלום. נגד כל אחד, ובשנים האחרונות יותר ויותר, עדי המדינה יש להם סנקציות, חלק מעדי המדינה הולכים לכלא...".

סומברג הוסיפה לשאול בנושא: "ניר חפץ כעד מדינה, הוא קיבל איזושהי סנקציה?".

על כך השיב המפכ"ל: "אני לא אתייחס פרטני. באופן כללי, אני לא מכיר בינתיים אף עד מדינה שאין מולו סנקציה ולא אפרט מעבר לכך כי על חקירות מתנהלות אני לא אפרט".

המגישה שאלה את אלשיך גם על שיחת התדרוך לכתבים שנערכה בנושא "תיק 1000", בה הוכרז יאיר לפיד כעד מפתח. "לא חשבתם לבדוק את קשריו עם מילצ'ן? זה נראה שאתם לא מחפשים שם את האמת", שאלה סומברג.

המפכ"ל אלשיך השיב על כך והבהיר כי "אף אחד לא הכריז על יאיר לפיד כעד מפתח. זאת פרשנות עיתונאית עצמאית לחלוטין. הוא היה ברשימת הנחקרים, זה הכל. במסגרת זה הוא נתן עדות. אני בכלל לא חושב שהוא עד מפתח. התיק הזה הוא תיק הרבה יותר מורכב מכדי להכריז על איש כזה או איש אחר כעד מפתח. הוא זומן לחקירה באישור היועץ המשפטי לממשלה. כל פעולה פה היא באישור היועץ המשפטי לממשלה והיועץ המשפטי לממשלה גם מאשר מי נחקר כחשוד, מי נחקר בעדות פתוחה. משלא עלה חשד נגדו, הוא נחקר בעדות פתוחה ובסופו של דבר אף אחד לא הכריז עליו כעד מפתח. אני מאד התפלאתי שזה נהיה פתאום 'כותרת'. הוא לא עד מפתח בתיק הזה".

עוד נשאל המפכ"ל אלשיך האם הוא רואה מצב בו לא יוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה. אלשיך: "היות וזו לא סמכותי אז אני לא רוצה לעשות ניחושים ואני גם לא רוצה להכניס אף גורם שזאת לא סמכותו לפינה".

סומברג שאלה את אלשיך: "אתה תראה בזה כישלון אישי?". על כך השיב: "לא. זה יהיה כישלון אישי אם יסתבר שמה שאנחנו הצגנו כחקר האמת ברמת העובדות, יתברר כלא נכון. זה יהיה כישלון אישי כי בסוף זה התפקיד המקצועי שלנו. תפקידנו לא להחליט אם מוגש כתב אישום כן או לא ולכן זה לא ענייני. אני רק אומר לך שאני אהיה עצוב מאד אם יוגש כתב אישום נגד ראש ממשלה, כאזרח. זה לא מצב נעים".

המפכ"ל אלשיך נשאל האם לדעתו ראש הממשלה נתניהו מושחת. "חזקת החפות עומדת לכל אחד, עד שהוא מורשע בדין", השיב אלשיך. "לכן, אני לא קובע מי מושחת ומי לא מושחת. אני צריך לקבוע מה העובדות, מה קרה, ובזה להגיע לחקר האמת ולהניח את זה על שולחן פרקליטות המדינה".

יו"ר הקואליציה דוד אמסלם מ'הליכוד' הגיב לאחר הראיון באולפן והוסיף לתקוף את המפכ"ל אלשיך כשהוא מתמקד באמירתו "אין כמו עד מדינה". בן היתר אמר אמסלם: "מבחינתי עד מדינה זה דבר בזוי. עד מדינה זה פושע, לפעמים הפושע המרכזי. כדי להציל את עצמו הוא מלשין על חבריו הוא בחלק מהמקרים גם משקר".

"אלשיך מביא עולם מושגים מהארגון הקודם שהוא היה בו". תקף אמסלם והוסיף: "זה מתאים למשתפ"ים בעזה. אני לא זוכר אי פעם שהיה כזה גל של עדי מדינה. לא חוקרים בכלל. מחפשים עדי מדינה. פעם כשהיה עד מדינה, המדינה היתה מזדעזעת. היום זה חדשות לבקרים. עוד מעט יצאו במודעה בעיתון דרושים עדי מדינה".

כאן עבר אמסלם לתקוף את אלשיך והמשטרה בהתייחסותו להדלפות: "אם אני שומע את נוסבאום מזמין את ראש הממשלה לחקירה בטלוויזיה ואומר ביום שלישי הוא יבוא, ראש הממשלה עוד לא יודע מזה, או אמנון אברמוביץ' אומר גם על מה יחקרו אותו. חבר'ה הם חושבים שכולנו מטומטמים? עזוב שאתם מדליפים, אבל אתם חושבים שאנחנו לא נורמלים?". תהה אמסלם.

העיתונאי עמית סגל צייץ אמש בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "הראיונות של המפכ״ל אלשיך לשני כלי התקשורת הבולטים של הימין מעידים על לחץ גדול מאוד שלו, ולא במקרה. בהתנהלותו היהירה הוא הביא על עצמו גל של זעם ציבורי מימין, בניגוד ליועמ״ש שהתנהל באופן מכובד ולא חטף".

יצוין, כי מהדורת החדשות הראשונה של 'ערוץ 20' זכתה לרייטינג מכובד, והצליחה אף לעקוף את אחוז הרייטינג לו זכתה המהדורה המרכזית 'חדשות הערב' של 'כאן11'.
עד מדינה רוני אלשיך דוד אמסלם חקירות נתניהו ערוץ 20

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד