י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

לא נעים: המכה הכואבת שחטף שי פירון

מועצת ההנדסאים פועלת כבר חצי שנה ללא יו"ר • למרות זאת, משרד החינוך מונע את מינויו של פירון לתפקיד - ומקדם במקומו תעשיין לשעבר המקורב לשרגא ברוש

שי פירון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
שי פירון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



באחרונה קיבל שר החינוך לשעבר, שי פירון, שיחת טלפון ממנכ"ל משרד העבודה והרווחה אביגדור קפלן, שבה הציע לו לשמש יו"ר מועצת ההנדסאים והטכנאים. התפקיד, שנעשה בהתנדבות, אינו מאויש כבר חצי שנה, לאחר שבספטמבר 2017 ביקש יובל רכלבסקי, לשעבר הממונה על השכר באוצר, לסיים קדנציה של ארבע שנים בשל תחושת מיצוי.

מועצת ההנדסאים והטכנאים הוקמה ב-2014 כגוף האמון על הפיקוח בנושאים הנוגעים להנדסאים והטכנאים בישראל – ובהם משמעת, אתיקה, סוגיות שונות ברמה הפדגוגית ונושאים המשיקים בין הנדסאים לטכנאים. מדובר בגוף סטטוטורי שהוקם תחת משרד הכלכלה, וכיום פועל תחת משרד העבודה והרווחה.



בימים שבהם מדובר לא מעט על חשיבות החינוך המקצועי והטכנולוגי בישראל, יש למועצה הזאת תפקיד חשוב, בין היתר, בבחינת הרעיון להפוך את לימודי ההנדסאות בישראל לאקדמיים. ואולם דבר בנושא לא מתקדם בשל כיפופי ידיים בין משרד העבודה והחינוך, שלא מסכימים לגבי זהותו של יו"ר המועצה.

פרויקט של 100 מיליון שקל ללא מכרז

פירון נענה בחיוב להצעתו של מנכ"ל משרד העבודה, לאחר שהשתכנע כי אכן מדובר בתפקיד חשוב. עם זאת, לא חלף זמן רב מאותה שיחת טלפון, וקפלן התקשר שוב כדי להסביר כי על אף הרצון הטוב, "זה לא מסתדר". מתברר כי ההצעה שהובאה בפני הוועדה הבוחרת, שבה יושבים נציגי משרדי העבודה והחינוך, קיבלה וטו - דווקא מצדם של נציגי המשרד שבראשו עמד, משרד החינוך.

לדברי פירון, הוא מעולם לא ביקש את התפקיד שהוצע לו, והוא מניח כי לשר החינוך הנוכחי, נפתלי בנט, לא היתה נגיעה בנושא, וגם לא לדרגים המקצועיים במשרדו. פירון מניח כי דרגים זוטרים יותר ייעדו את התפקיד למישהו אחר. ואכן, ל-TheMarker נודע כי במשרד החינוך מעוניינים להציע את התפקיד לחיים רוסו, לשעבר תעשיין וכיום יו"ר עמותת תעשיידע. רוסו מקורב לנשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש.

רוסו, כמו גם פטרונו ברוש, מוכרים מאוד במשרד החינוך. תעשיידע היא עמותה שהקימה התאחדות התעשיינים, ולברוש נגיעה ישירה למינויים בה, שנעשים ללא מכרז. בימים אלה מתמודדת תעשיידע במכרז בתקציב ענק של 100 מיליון שקל עד סוף 2019, במטרה לחבר בין 5,000 תלמידי תיכון בכל שנה לתעשייה. במסגרת הפרויקט, מגיעים תלמידים לסדרה של ביקורים במפעלים, ולעתים אף עובדים בהם ללא שכר, כאשר את התמורה מקבלים התעשיינים עצמם. בשלוש השנים האחרונות היתה עמותת תעשיידע הספק היחיד של משרד החינוך בנושא זה - שמשום מה אינו מצוי תחת אחריותו של משרד העבודה.

בינתיים, במשרד העבודה סירבו לקבל את הצעת משרד החינוך למנות את רוסו לתפקיד יו"ר מועצת ההנדסאים – והתפקיד נותר ללא איוש.

לא כפופים לחובת המכרזים

טענת רבים בתחום ההכשרות בתעשייה בישראל, המכרז בנושא קירוב תלמידים לתעשייה תפור למידותיה של תעשיידע – ובמשרד צפויים לבחור בה. באחרונה שלח מנכ"ל המכללה למינהל מכתב זועם למשרד החינוך ובו תהה אם אותו מכרז מאפשר לגורמים אחרים בתחום ההכשרות להשתתף בו ולזכות. יצוין כי המשתתפים במכרז, למרות תקציביו הגבוהים, לא נדרשים לעמוד במדדי ביצוע ולא ברור אם התוכניות שמציעה תעשיידע אפקטיביות. בנוסף, האפשרות שעמותה תזכה בו יוצרת מצב שבו עובדים או ספקים נבחרים ללא מכרז – משום שעמותות אינן מחויבות בחוק המכרזים.

המודל הזה, שעובר באישור משרד החינוך והחשב הכללי במשרד האוצר, מזכירה את אופן עבודתה של קרן מעגלים למקצועות שוחקים, שמקבלת מהמדינה 600 מיליון שקל במשך עשר שנים כדי להעביר הכשרות למבוגרים. העמותה, שהוקמה ומנוהלת על ידי ברוש, פועלת גם היא ללא מדדי ביצוע ומבלי להיות כפופה לחובת המכרזים. דו"ח מבקר המדינה ממאי 2017 אף התריע על אופן פעילותה של מעגלים. למרות זאת, תעשיידע הולכת בעקבותיה, ומשרד החינוך פועל לכאורה לחיזוקה, כמו גם לחיזוק מעמדו לכאורה של מי שעומד בראשה.

ממשרד החינוך נמסר: "שר החינוך לשעבר פירון הוא אדם בעל זכויות ואיכויות, אך במקרה הנדון המשרד בוחן מינויו של גורם מקצועי מתוך התחום".
שי פירון משרד החינוך מועצת ההנדסאים והטכנאים שרגא ברוש משרד העבודה והרווחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד