ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

תשובת הנשים החרדיות למעסיק השוביניסט

"כמה ילדים יש לך", "איך הם יסתדרו בשעות שלא תהיי בבית" ו"בן כמה הקטן" כבר הפכו לשאלות לגיטימיות בראיונות עבודה. גולדי גלהר, מומחית לתעסוקת חרדים, קוראת לנשים החרדיות שלא להיכנע למוסכמויות האלה ולזכור שמי ששואל שייך ל'עולם הישן' ולך מגיע הרבה יותר טוב מזה

הבוס הגדול מהדור הישן. צילום: pixabay
הבוס הגדול מהדור הישן. צילום: pixabay





שבוע העבודה בישראל יתקצר בחודש הבא (אפריל) לאחר ששר העבודה והרווחה חיים כץ חתם על צו מיוחד שמאפשר זאת ומהחודש הקרוב כולנו נעבוד שעה אחת פחות בשבוע. לא משהו שנרגיש במיוחד, אבל בהחלט מצדיק תקווה.

42 שעות שבועיות - במקום 43 - מתחילות לעשות את הרושם שמישהו בישראל הבין כי יש צורך להדביק את הפער ביחס למדינות מתקדמות בהגדרת התקן למשרה מלאה. הפעימה האחרונה לקיצור שבוע העבודה הייתה ביוני 2000, וכללה ירידה של 3 שעות שבועיות. מדובר בהתקדמות איטית ביחס למדינות המתוקנות שלא מלמדת על אסטרטגיה ישראלית ברורה בנושא.

בעוד במדינות מתקדמות רבות עובדים 35 - 40 שעות שבועיות, בישראל מתחילים לדבר על הצורך להדביק את הפער ומצמצים אט אט את היקף שעות המשרה המלאה. אם דאגתם, אז הכלכלה בישראל לא נפגעה מצמצום השעות, להפך, היא אפילו מתחזקת. במילים אחרות: מכסת השעות היא לא הערובה לכלכלה נכונה.

בינתיים, בעולם מקביל אחר, קיימת בעיה קשה בהעסקת נשים חרדיות, זאת בשל היקף המשרה וכמות השעות שהן יכולות לתת בגלל הטיפול בילדים.

נשים רבות מתארות סיטואציות רבות בהן הן נשאלות שאלות לא ענייניות ולא חוקיות בראיונות עבודה. זה מתחיל בשאלות על מספר הילדים בבית, ממשיך בשאלות על תכנון הילודה ומגיע עד לשאלות על אמצעי העסקת הילדים בזמן העבודה של האם המרואיינת לתפקיד.

כשמספר הילדים של האישה בראיון עולה על המספר הממוצע בישראל ( 2.5 ילדים למשפחה), השאלות כבר הופכות לבוטות יותר וחוקיות פחות. מבחינת המעסיק המשוואה היא פשוטה – יותר ילדים שווה יותר מטלות בבית ופחות תפוקה בעבודה.

כתוצאה מכך מוצאת את עצמה האשה החרדית פעמים רבות מסבירה למראיין איך המשוואה הזו לא בהכרח נכונה וכי למרות היותה אמא למספר ילדים מעל הממוצע ועל אף שהייתה שמחה להוציא את הילדים מהגנים לפחות שלוש פעמים בשבוע, התפוקה וערך המוסף שלה לחברה לא יגרעו מכל אישה או גבר אחר ללא ילדים.

עם חתימתו של שר העבודה והרווחה על הצו שהביא לקיצור שעות העבודה צריכה גם לעלות השאלה מדוע כשישראל מסתגלת בהצלחה לשבוע עבודה מקוצר ומאמינה שהפריון יעלה, המעסיקים עדיין לא מתקדמים ומקבלים את תפיסת המערב אלא עדיין מחזיקים בתפיסה כי העסקה הכמותית של שעות לפני הכל.

כוח העבודה החרדי הוא פוטנציאל גדול שמהווה סכנה אדירה למשק אם לא ימומש.

בעידן בו העולם צועד לכיוון של תעסוקה גמישה ו'הזמנים המודרניים' של צ'ארלי צ'פלין נשארו היסטוריה שמעוררת גיחוך על עולם מיושן, יש צורך להציב בפני המעסיקים שמתקשים לשכוח את הכמות ביחס לאיכות ולהמליץ להם על 'זמנים מודרניים', כדי להבין כיצד העולם מתקדם.

אז פעם הבאה כששואלים אותך בראיון עבודה כמה ילדים יש לך והאם בעלך עוזר לך בגידול הילדים, תזכרי שהבעיה היא אצל המעסיק שחושב במושגים של העולם הישן ולך, לך מגיע יותר.

הכותבת היא מומחית להעסקת חרדים
חרדים בעבודה שבוע העבודה גולדי גלהר ראיונות עבודה שוק התעסוקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד