י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

המיליארדר החרדי שתובע את משה חוגג: "ליאונרדו דיקפריו השקיע רק 9.5 דולר במובלי"

שלמה יהודה רכניץ רכש מניות מובלי תמורת כ-5 מיליון דולר וטוען כי הסתמך על מצג שווא כתוצאה מיחסי ציבור מוגזמים • חוגג: "לא הכרתי ולא הייתי צד בעסקה. הצדדים הגיעו להבנות והתביעה תוסר"

הנגיד שלמה יהודה רכניץ. צילום: שמוליק וינרייך P360
הנגיד שלמה יהודה רכניץ. צילום: שמוליק וינרייך P360



לפני כשנה, בפברואר 2017 הוגשה בקשת פירוק כנגד חברת מובלי. הסטארט אפ שהוקם ב-2010 על ידי היזם משה חוגג – התיימר להיות אינסטגרם - אבל לא הצליח לדגדג את האפליקציה השלטת בתחום העלאת התמונות שנמצאת בבעלות פייסבוק. הכישלון של מובלי לא הפיל את חוגג - שהמשיך הלאה. למעשה 2017 היתה שנה מצויינת עבורו. הוא הקים חממה יעודית לסטארט-אפים המתמקדים בטכנולוגיית הבלוקצ'יין, נהנה מהזינוק במטבעות המבוזרים בהם הוא השקיע לא מעט. והקרן שלו סינגולריטים נהנתה מעוד שלושה אקזיטים. שהניבו לה עשרות מיליוני דולרים.

רק שתביעה בסך של כ-5 מיליון דולר שהוגשה בתחילת חודש מארס בקליפורניה נגד חוגג, שותפו ג'ייסון ליונס וחברת מובלי – מזכירה כי היו אנשים שספגו הפסדים כואבים מהשקעתם במובלי, ולא מוכנים להמשיך הלאה.

(הנגיד שלמה יהודה רכניץ בשיעור בישיבת 'עטרת שלמה')


התביעה הזו מעניינת במיוחד משום שהתובע טוען כי הוטעה בגלל הקמפיין התקשורתי של חוגג באמצעותו הוא שיווק את החברה שלו. מי שעוקב אחרי צמיחתו של חוגג בשנים האחרונות יודע כי אחת השיטות בהן הוא הגיע אל מרכז התודעה הציבורית היתה אזכור של דמויות בינלאומיות דוגמת ליאונרדו דיקפריו, טובי מגווייר, סרינה וויליאמס, לאנס ארמסטרונג והמיליארדר המקסיקני קרלוס סלים, כמעורבים בהשקעות בחברה שלו לאורך השנים. התביעה טוענת לאי דיוקים בדרך בה נעשה שימוש בחלק מהשמות המפורסמים האלו.

התובע של חוגג וליונס הוא דמות מוכרת למי שעוקב אחרי הפרשיות הסובבות את ראש הממשלה בנימין נתניהו בשנים האחרונים. מדובר באיל ההון החרדי שלמה רכניץ. רכניץ הוא תורם בולט של נתניהו ושמו עלה בהקשר לבדיקה שהתנהלה בפרשת המתנות (תיק 1000). רכניץ הוא בעל רשת גדולה של בתי אבות בארה"ב וקנה את עולמו בעולם הישיבות בישראל כאשר תרם ב-2011 כ-5 מיליון דולר כדי להציל את ישיבת מיר, שנקלעה למצוקה פיננסית.

בעולם ההייטק הישראלי, שמו של רכניץ אינו מוכר כלל. אולם כעת מתברר כי ב-2014 רכש מניות של הסטארט-אפ הישראלי מובלי בשוק משני (מניות 'סקנדרי' המוחזקות על ידי בעלי מניות קיימים, ר"ל וח"ע) תמורת 4.75 מיליון דולר.

את עסקת המכירה לרכניץ תיווך ליונס, ברוקר לשעבר שמנהל את "ועידת וול סטריט". לפי רכניץ, ליונס גרם לו להבין שהוא רוכש את המניות במחיר מעולה ("superior price") כשלמעשה הוא שילם עליהם מחיר מופקע, הגבוה בהרבה מערכן האמיתי באותה העת. רכניץ טוען שליונס קיבל עמלה של מאות אלפי דולרים על תיווך העסקה, אף שרישיון הברוקר שלו אינו תקף ואף שהצהיר כי אינו מקבל תמורה עבור התיווך.

על פני 20 עמודי התביעה, רכניץ מפרסם את ההודעות לתקשורת וראיונות עם חוגג בין 2011-2013 ובאמצעותם טוען כי הוטעה לחשוב שמאחורי החברה עומדת איתנות פיננסית ושורת משקיעים מכובדת. בשנים אלה מובלי דיווחה לתקשורת על גיוסי הון בסך מצטבר של 86 מיליון דולר.

לטענת רכניץ, דיקפריו השקיע בחברה של חוגג סכום מצחיק של 9.5 דולר בלבד תמורת מיליון מניות, אולם מההודעה לתקשורת ששיגרה חברת יחסי הציבור של חוגג ניתן להבין כאילו מדובר במשקיע מהותי ולכן מדובר בהגזמה ומצג שווא. בהודעה נכתב כי דיקפריו הוא "חלק מקבוצת משקיעים בפרופיל גבוה שהשקיעה סך של 3 מיליון דולר במובלי".

יש לציין כי דיקפריו אכן התראיין בתקשורת והציג את עצמו כמשקיע של מובלי, כך שהאפקט שהמעורבות שלו בחברה אמור היה לייצר מול קהל היעד של האפליקציה, אינו מושפע מסכום ההשקעה של דיקפריו כפי שרכניץ מנסה לטעון.

בהמשך טוען רכניץ כי שמו של סלים נקשר במסגרת השקעה של 60 מיליון דולר בחברה, כאשר בפועל – מעולם לא היה סבב גיוס בגודל כזה שנכנס לקופת החברה, וכי חלק ניכר מהכסף שכן הושקע, שימש לרכישת מניות מבעלי מניות קיימים, כולל חוגג שמכר חלק ממניותיו.

רכניץ תובע את ליונס וחוגג על הונאת ניירות ערך ועשיית עושר ולא במשפט. את ליונס בנפרד הוא תובע גם על הונאה, על מצג שווא רשלני וכן על הפרת חוק הרישום של ברוקרים בקליפורניה.

חוגג טוען בתגובה TheMarker כי "במובלי הושקעו יותר מ-86 מיליון דולר. ההשקעות של קבוצותיהם של קרלוס סלים וליאונרדו דיקפריו היו משמעותיות, התבצעו דה פקטו, ונכנסו במלואן לקופת החברה". הוא מוסיף כי מעולם לא היה לו קשר מכל סוג שהוא עם רכניץ למטרות השקעה בחברה, או בכל נושא אחר, וכי רכניץ מעולם לא הגיש בקשה רשמית לקבלת מסמכים אשר מיועדים למשקיעים מקצועיים לפני השקעה מסוג זה.

לטענת חוגג, הוא ומובלי מעולם לא היו צד בעסקה, ופרטי מכירת מניות משנית זו מעולם לא היו ידועים להם, כמו כן התקבולים של העסקה לא הגיעו לידי מובלי או אליו. עוד אמר כי: "מר ליונס ומר רכניץ הודיעו לנו כי הגיעו להבנות והתביעה תוסר. הם התנצלו על כל נזק ואי נוחות אשר נגרמו למר חוגג על ידי התנהלותם בנושא פרטי זה"

ליונס העביר סרטון שבו אמר: "אני מאשר שמר משה חוגג מעולם לא היה מעורב בשום שלב של העסקה, הוא לא ידע עליה, מעולם לא נפגש עם רכניץ וכל אמירה אחרת היא שקר מוחלט"

באי כוחו של שלמה רכניץ לא הגיבו לפנייתנו בעניין.
תביעה שלמה יהודה רכניץ משה חוגג חברת מובלי סטארט אפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד