כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

יותר חרדים, יותר גולשים • מפת התקשורת החרדית בארה"ב

הניוז החרדי בארה"ב • 'בחדרי חרדים' יצא לבדוק לראשונה, את מפת התקשורת החרדית מעבר לים. כמה אברכים בלייקווד גולשים באתרי החדשות, על מה מותר לכתוב, למה משמשים האתרים הקהילתיים, ואלו עיתונים מככבים ברחוב החרדי בברוקלין?

עיבוד: מורן כהן
עיבוד: מורן כהן





מגזין פסח ב'בחדרי חרדים' • הניוז החרדי בתפוח הגדול: בצל הפולמוס שהתקיים בשלהי החורף האחרון סביב ההבדלים בין החינוך החרדי האמריקאי לחינוך החרדי בישראל והשיח בדבריהם של גדולי ראשי הישיבות הגרא"י סולובייצ'יק ראש ישיבת בריסק והגר"ש מרקוביץ ראש ישיבת פוניבז' שדנו בסוגיית החינוך - יצא 'בחדרי חרדים' לבדוק את הצריכה התקשורתית של האדם החרדי המתגורר בארה"ב, ושרטט את מפת התקשורת החרדית בתפוח הגדול. כמה אברכים בלייקווד גולשים באתרי החדשות ואלו עיתונים מפארים את הרחוב החרדי בברוקלין מ'דער בלאט' ועד 'עמי'.

•••

"אין ספק שהחרדים בארה"ב גולשים ברשת האינטרנט - הרבה יותר מהחרדים בארץ", אומר ל'בחדרי חרדים', חרדי אמריקאי העוסק בתקשורת, "בארה"ב יש יותר חרדים מבישראל ויותר חרדים שגולשים באינטרנט. האתרים החרדים בארה"ב אמנם לא דומיננטים מבחינת להוביל סדר יום כמו בארץ - בתוככי החברה החרדית, מאחר ואין להם תחרות מול עיתונים יומיים שמשוייכים לקהילה או חוג כזה או אחר".

לחרדים בארה"ב אין עיתון יומי, הם לא זקוקים לו. את החדשות הם צורכים בעיקר באתר 'בחדרי חרדים' ולא רק בארה"ב אלא גם באירופה, לצד אתרי חדשות אמריקאיים. רק בסופי שבוע הם מתעדכנים בעיתונים שבועיים חרדיים ויש להם מגוון עיתונים, ממגזין 'עמי' הפופולרי שהצליח להדיח את 'משפחה' באנגלית, 'המודיע' ו'יתד נאמן' באנגלית, ועד ל'דער איד' ו'דער בלאט' - בטאוני סאטמר המודפסים בשפת היידיש, שני העיתונים הללו מייצגים את שני חסידויות סאטמר, האחת של האדמו"ר מהרי"י הנחשב לקיצוני יותר, והשני של אחיו האדמו"ר מהר"א הנוקט בפחות קיצוניות גם בכל הנוגע להתייצבות בלשכות הגיוס.





מגזין "עמי" הוא הכי פופולרי, בעלי המגזין נוקטים בגישה שמרנית מאד. לעולם הם לא יכניסו תמונת אשה לעיתון. הכוכב הגדול של המגזין הוא הכתב החסידי הפוליטי שמסקר את הבית הלבן, ג'ק טורקס, שהתפרסם בכל העולם מיד לאחר שדונלד טראמפ נבחר לנשיא, כשבאחת ממסיבות העיתונאים הנשיא גער בו לפני כולם. הסיפור הזה הקפיץ את המנויים של המגזין.

לאחר "עמי", ניצב המגזין "בינה", שאמנם פחות מוכר אבל עדיין מפורסם מאד, בעיקר בקרב עקרות הבית. בנוסף, בשוק התקשורת החרדית בארה"ב יש את מגזין "משפחה" שהודח ממעמד הבכורה שלו והוא פחות פופולרי מ"עמי".

עיתון "המודיע" באנגלית - נוקט קו שמרני מאד דומה לקו שנוקט עיתון "המודיע" בארץ, אמנם כמובן - רמת הסינון בעיתון בארה"ב פחותה מהסינון בעיתון בשפה העברית, מאחר והקוראים החרדים בארה"ב יותר ליברלים מהקוראים בישראל.

עיתון "יתד נאמן" באנגלית דומה מאד לעיתון בשפה העברית, והוא מייצג בעיקר את האוכלוסיה הליטאית והוא פחות פופולרי מעיתון "המודיע".





כאמור, העיתונים והמגזינים החרדיים בארה"ב - לא משמשים כתחלופה לצריכת החדשות היומיומית, את החדשות - החרדים בארה"ב צורכים בעיקר מהעיתונות הכללית. דרך אתרי אינטרנט חרדיים, כמובן לא כל החרדים - במיוחד החלק החסידי והשמרני כחסידיות סאטמר וסקווירא, אך עדיין רבים מבני החסידות בארה"ב גולשים באתרי אינטרנט ושם הם מתעדכנים בעיקר על מה שקורה בארץ.

האתר החרדי הגדול ביותר בארה"ב, הוא אתר "ישיבה וואלד ניוז", אתר חרדי ופופולרי מאוד שמעדכן על כל נושא חרדי בארץ ובארה"ב וברחבי העולם. האתר מסקר גם נושאים פנימיים ופוליטיקה פנימית. לא פעם הוא מפרסם חשיפות וידיעות בלעדיות שאתרים ענקיים כמו CNN וניו יורק טיימס עשו להן פולו. כשהתקשורת המקומית רוצה להתעדכן בנושאים חרדיים היא מביאה תכנים מתוך אתר "ישיבה וואלד".

אחריו החרדים האמריקאים גולשים באתר "מצב", שהוא יותר שמרני ופחות מעדכן בנושאים כלליים, תוכנו יותר "ישיביש", וכי הוא מעדכן בעיקר מהנעשה בחצרות החסידים ובאירועים בציבור החרדי.





אולם, הסיפור המרתק של התקשורת החרדית בארה"ב - מגיע כעת: אם היו מספרים לכם שישנו אתר חרדי ששייך ל"יוצאי פוניבז'", "כולל פונביז"', או ל"חסידות סאטמר" - הייתם בוודאי מופתעים מאוד, אך לא תאמינו - בארה"ב, יש את אתר "לייקווד סקופ", שמיועד לגולשים שגרים בלייקווד, ומעדכן אך ורק על הנעשה בעיירה היהודית שבניו ג'רזי, אברכים וחסידים שמתגוררים שם - גולשים בו באופן מבוקר, לאחר סינון שהם מחזיקים במחשב אצלם בבית.

אם בארה"ב, אברכים 'חשובים' יכולים ל'דסקס' ב'כולל' על דברים שהם קראו באתר האינטרנט, בישראל - הדבר רחוק מלקרות ולא יעלה הדעת. בנוסף, בארה"ב, קיימים אתרי אינטרנט שמעדכנים על הנעשה בבורו פארק, ועל הנעשה בברוקלין רבתי, ועל הנעשה בקרית יואל. עסקנים חסידי סאטמר ואפילו חרדים יותר קיצוניים - מחזיקים בחשבונות טוויטר ומעדכנים את עוקביהם על דברים שהם עשו למען הקהילה בארה"ב.

מלבד האתרים שהזכרנו, קיימים בארה"ב אתרים יהודיים מקומיים בכל מדינה או עיר. לדוגמא: אתר "קליבלנד ג'ואיש ניוז" שמעדכן על הנעשה בקהילות היהודיות, וכך בכל מקום שיש ריכוז יהודי גדול - יש אתר יהודי רשמי שמעדכן על הנעשה.

בתקופת הבחירות לנשיאות ארה"ב ומיד לאחר שטראמפ נבחר לנשיא, האתרים הללו היו מאד פופולריים, מאחר והם דיווחו ראשונים על כל אירוע אנטישמי, בעיקר זכורים הדיווחים על איומי הנחת פצצות במרכזים יהודיים או בתוך בתי כנסת, כל אירוע שדווח באתרים היהודיים - עשה אז כותרות גדולות מאד.

החברה החסידית וגם אברכי המשי עמלי התורה בארה"ב - הרבה פחות שמרניים מהחרדים כאן בישראל. כל בר דעת יודע שלא יעלה על הדעת שמיינסטרים חרדי ישראלי יסתובב ברחובה של עיר עם מכשיר טלפון פרוץ לעיני כל, בארה"ב הדבר הרבה יותר נפוץ. נדגיש שזו לא המציאות של כלל החרדים, ישנן קהילות ענקיות בארה"ב שלא שמעו על מכשירים כאלה, אך הרבה יותר חרדים גולשים באינטרנט בארה"ב מאשר חרדים המתגוררים בישראל.





לסיום, קבלו דוגמא להבדלי הגישות בין התקשורת החרדית בישראל לתקשורת בארה"ב: הפרשה סביב הרב אליעזר ברלנד שהודה והורשע במעשים חמורים - לא מוזכרת בעיתונות החרדית בישראל, לא לגנאי ולא לטוב, לעומת זאת - בחלקה של העיתונות החרדית בארה"ב - הרב ברלנד מוזכר לגנאי. הדבר מתבטא בפרסומים של מכתבים של רבנים נגדו ונגד מעשיו החמורים.



התקשורת בארהב עיתונים אינטרנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד