כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

מחקר: שימוש במשככי כאבים מגדיל את הסיכוי להיפגעות בתאונת דרכים

על פי המחקר קיימת סבירות גבוהה לסטייה מהנתיב, התנגשות ונסיעה במהירות מופרזת. מנכ"ל אור ירוק: "נהיגה תחת תרופות ומשככי כאבים עלולה לפגוע בריכוז, בקואורדינציה, ביכולת התגובה ואף להגיע למצב של הירדמות על ההגה"

מחקר: שימוש במשככי כאבים מגדיל את הסיכוי להיפגעות בתאונת דרכים

מחקר חדש אשר פורסם בשנת 2010 בארצות הברית, מצביע על קשר ישיר בין שימוש במשככי כאבים וסיכון בנהיגה. משככי כאבים משמשים לטיפול בכאבים בהיקף נרחב. בארצות הברית מוערכים כחמישה מיליון משתמשים במשככי כאבים חזקים במיוחד, אשר צורכים אותם ללא בקרה, וזאת מעבר לאלו המשתמשים בסמים הקלים כמו קנאביס לשיכוך כאבים. משככי כאבים מהסוג הזה , אופיום ומורפין, נכללים בפקודת הסמים המסוכנים ומותרים אך ורק בשימוש רפואי. לתרופות משככות כאבים יש תופעות לוואי כמו הקאות, הזעות בלבול וטשטוש ההכרה, אשר משפיעות בצורה ישירה על הנהיגה.

במחקר שנערך בארצות הברית ובחן 72 אלף נהגים שהיו מעורבים בתאונות קטלניות, הצביעו הממצאים על שיעור גבוה של התנהגות מסוכנת בכביש, בקרב נהגים שצרכו משככי כאבים במשך שלוש שנים שקדמו לתאונה. לאותם נהגים הייתה נטייה גבוהה יותר למעורבות בתאונה והתנהגות מסוכנת בכביש: אי שמירה על הנתיב, פניות לא תקינות ומהירות מופרזת.

בקרב נהגים צעירים (25) נמצאה השפעה משמעותית יותר לנטילת משככי כאבים חזקים : 33% היו מעורבים בהתנהגויות מסוכנות. נשים , בגילאי 25-55 , שצרכו משככי כאבים ,הפגינו התנהגות מסוכנת בכביש בהיקפים של 30%-42% וגברים בגילאי 25-65 הפגינו התנהגות מסוכנת בכביש בשיעורים של 40%-74%. בקבוצת הסיכון יש סיכוי גבוה ב32% להתנגשויות, גבוה ב 38% הרשעות,גבוה ב 12% לעבירות מהירות וגבוה ב-88% למקרים של שלילת רישיון. נהגים בקבוצת הסיכון הזו צורכים יותר קנאביס ויש להם נטייה לנהוג בשכרות.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק": "היכולת לנהוג מושפעת גם ממצבו הפיזי של הנהג וגם ממצבו הנפשי. לכן גם התרופות הנפוצות ביותר עלולות להשפיע על כשירות הנהג. נהיגה תחת תרופות ומשככי כאבים עלולה לפגוע בריכוז, בקואורדינציה, ביכולת התגובה ולהגיע עד למצב של הירדמות על ההגה.

בסך הכול המחקר מחזק את ההשערה, כי לשימוש במשככי כאבים חזקים - השפעה שלילית על הנהיגה. המחקר מחזק את תוצאות המעבדה המראים על היחלשות בתהליכי החשיבה והתגובה ומראה כי נהגים שהיו תחת משככי כאבים תפקדו בצורה פחות זהירה בעת תאונה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד