כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הבונוס הגדול של החרדים העובדים

רק מי שאינו משועבד לעבודתו ולקריירה שלו הוא בן חורין אמיתי, וכאלה ניתן למצוא רבים בין החרדים העובדים • מנכ"ל קמ"ח בטור אישי

הבונוס הגדול של החרדים העובדים
מוטי פלדשטיין, מנכ"ל קרן קמ"ח



בשנה האחרונה הכרתי מיזמים גדולים לתעסוקה עבור החברה החרדית. שיתופי פעולה רבים יצאו אל הפועל בסייעתא דשמיא. גודל התפקיד והמחויבות מתגלה שוב ושוב.

כאשר אני מקבל את הפידבקים החיוביים, הנני נדהם לראות עד כמה ניתן לקדש שם שמים ולהאהיב את שמו יתברך על הבריות.

השאלה שתמיד עולה במפגשים עם אנשי תעסוקה היא: מה מקומו האישי והמשפחתי של אדם שעובד בעידן של ימינו בו קריירה, כסף ותחרות הפכו ל'ערך'?

בדרך כלל, שאלה כזו נותרת באוויר עם סימן קריאה, שזה אכן המצב. אבל אלו שהספיקו להתוודע לאופיו של יהודי חרדי שעובד, ידעו לומר כי ישנה נוסחה מנצחת, שהיא בשבילי לא רק מקור לגאווה מול כל עובד אחר בציבוריות הישראלית, אלא גם מול כל יהודי חרדי המקפיד על קלה כבחמורה.

עובדה היא ואין להתעלם ממנה שעם השינויים הטכנולוגיים של ימינו, המציאות של משרד או מקום העבודה הוא כבר רחב בהרבה ממה שהיה פעם. אנשים הולכים הביתה והעבודה איתם, ולעיתים מרגע היציאה מהעבודה עד תחילתה למחרת, יפגוש העובד במייל או הודעה שקשורים לעבודתו.

לא רק עו"ד עצמאי שמצליח, סטארטפיסט מזהיר או עובד ייצור מבוקש, יכולים להישאר במשך כל שעות היום בעבודה, אלא גם כל עובד במקום עבודתו שחש משעובד לעבודתו, אם מחמת חשש לפיטורין, אם מחמת כך שהוא רוצה להתקדם ולהגיע לדרגה גבוהה יותר.

לא משנה כמה שעות מדובר, אבל ה"עובד" יתנתק במידת מה מאישיותו וממשפחתו לצורך העבודה. את העובדים קשה מאוד להגדיר היום 'בני חורין' - יש להם אולי חופש לבחירת העבודה לעצמם, אבל ברגע האמת, בשעת העבודה, אנו נראה אותם 'עבדים' לקריירה ומשעובדים לקידומם האישי.

רק היהודי שומר תורה ומצוות, אלו שאני פוגש יום יום ומתפעל מהם בכל פעם מחדש – הוא אשר יודע לנפץ את אותה 'עבדות': כיהודי מאמין, הוא דבר ראשון לא יתלה את כל יהבו במנהל המחלקה שלו. כיהודי שמקפיד על לימוד יומי, הוא גם יודע שתמיד יש שעת סיום לעבודה. כאב אכפתי לגידול צאצאיו, הוא ידאג לתכנן מראש את השעות שיקדיש לבני משפחתו. ומעל הכל – גם בשם 'העבודה' הוא יודע שלא הכל מותר.

"אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה" - במבט של אנשים שלא עברו את כור ההיתוך של חרדיות ופרנסה, המציאות אולי נראית לפעמים קשה וסותרת לדברי המשנה - התורה היא המגבלה הגדולה ביותר על האדם, אבל אלו שאותם אני פוגש יום יום חשים ומרגישים כמה עסק התורה – הקביעות והדקדוק בה, הופכים אותם לבני חורין ולא חלילה למשועבדים ל"עבודה".

על ערך זה קמו ונפלו דברים בשנה החולפת במיזמים לתעסוקה חרדית. אין זה סוד שרבים חפצים בכוח החרדי שגדל ברוך ה'. כל מוסד או מכללה שביקש לשתף פעולה אם היה ניכר שאינו יורד לשורש דבר זה, נותר מאחור. והיו רבים כאלה. ויתרנו על רעיונות רבים שיכלו להיטיב בנקודת הזמן של ההתחלה עם הציבור החרדי אך מניסיוני זיהיתי כי הם ינסו לפגוע בייחודיות של יהודי חרדי העמל לפרנסתו מתוך דקדוק הלכה, קביעות עיתים לתורה ושמירה על חיי המשפחה, ואלו בני חורין הזוכים באמת לתואר הנפלא והמחייב ביותר.

שנזכה כולנו לחיות תמיד בחירות אמיתית.

הכותב הוא מנכ"ל קרן קמ"ח

פסח מוטי פלדשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד