י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

לצעוד בין הקישקע ליאפצ'ק: מדריכי הסיורים בלב המעוזים החרדים

זה התחיל מסיור קטן והפך לתעשיה: איציק מן שוחח עם העיתונאים שמתמחים בעריכת סיורים בשכונות החרדיות בירושלים ובני ברק. הביקור המרגש בישיבת פוניבז', ההכרות עם הגמ"חים, הבית של מרן, ואיך נמלטים ממאה שערים כשמתחילה מחאה

יהודה שלזינגר, אבישי בן-חיים ואיתי גדסי. צילום: שי מאור, עדי אורני ובאדיבות המצלם. עריכה: מורן כהן
יהודה שלזינגר, אבישי בן-חיים ואיתי גדסי. צילום: שי מאור, עדי אורני ובאדיבות המצלם. עריכה: מורן כהן

 

 

 


השעה 2:00 בלילה, ליל שישי. על השולחן, קישקע ויאפצ'ק, געפילטע פיש וכמובן צ'ולנט עם הרבה בשר.

פעם ישבו כאן תלמידי הישיבות עמלי התורה שסיימו זה עתה את 'המשמר' בהיכל התורה. בין דף גמרא למשנהו – הם דילגו אל הצ'ולנטיה הסמוכה להשביע במעט את רעבונם. עברו השנים, וסביב השולחן יושבים חבורות של גלויי ראש, נשים וגברים, שבאות לטעום את האוכל היהודי ולהתבשם מהאווירה החד פעמית.

כלי התקשורת בארץ ובעולם נוהגים לסקר רבות את התופעה שהפכה לנורמה קבועה בכל 'ליל שישי' וכמו פטריות אחרי הגשם – צצו גם סיורים מודרכים ורשמיים, שבין טעימת צ'ולנט לחלה של ויז'ניץ – הם עוברים בהיכל ישיבת פוניבז' - בו נשמע קול התורה גם בשעות הקטנות של הלילה.

'בחדרי חרדים' התלווה אל ד"ר אבישי בן חיים, יהודה שלזינגר ואיתי גדסי - העיתונאים שמובילים את 'סיורי ליל שישי' בבני ברק ובירושלים והעמיק על התופעה שנעה בין סירי הצ'ולנט והקיגל, ובין הבוהמה התלאביבית לעולמם של השטייגעניסטים. מאיפה הכל החל ומכמה כסף יאלצו להיפרד משתתפי הסיורים השונים.

יהודה שלזינגר, כתב לענייני חרדים ב'ישראל היום'.

• איך התחלת עם הדרכת הסיורים?

"את הסיורים התחלתי לפני כשנה ממש במקרה - נציגים של משרד הביטחון שמכירים אותי דרך עבודתי ב'ישראל היום', פנו אלי בבקשה שאני אערוך להם סיור בבני ברק שבמסגרתו הם רוצים להכיר יותר לעומק את העולם החרדי, נעניתי בחיוב ולקחתי אותם לסיור בבני ברק. שבוע לאחר מכן התקשר אלי קרוב משפחה של בכיר במשרד הביטחון וסיפר לי שהוא שמע שהיה סיור מרתק לנציגי משרד הביטחון - והוא מעוניין שאני אעשה למשפחתו המורחבת סיור שכזה. נעניתי בחיוב. מאז הכל היסטוריה, מפה לאוזן התגלגל שאני עורך סיורים מרתקים על העולם החרדי בבני ברק. כמעט כל שבוע בימי חמישי נערך סיור".




שלזינגר בסיור ליל שישי בבני ברק. צילום: שי מאור

"מה שמיוחד בסיורים שלי, זה שאני לוקח את האנשים למעמקי בני ברק ולמפגשים עם אנשים מיוחדים, לדוגמא: רב, שדכנית, בחור ישיבה, ועוד - זה הופך את הסיור ליותר מרתק ומעניין. היתרון שלי על פני מדריכים סטנדרטים זה שאני איש תקשורת ובחלק מהסיור אני חושף למסיירים מאחורי הקלעים מפרשיות דרמטיות שפורסמו על חרדים, כגון: הרב יאשיהו פינטו, הרב אליעזר ברלנד ועוד.. לפעמים הרבה סיפורים שעוותו לרעת החרדים. אני מספר להם דברים שאפילו אי אפשר לכתוב בעיתון".

• ספר על הביקוש בקרב הציבור הלא דתי לסיורים כאלה?

"הביקוש הוא מעולה, חילונים, טייסים, מורים, אנשי עסקים ועוד. אפילו דתיים לאומיים ורבנים מהציונות הדתית - מגיעים לסיורים. הסיורים שאני עושה - לא כל אחד יכול לעשות, ללכת לסיור במאפיית ויזניץ' ול'מעדני זהבה' כל אחד יכול - בגלל היותי עיתונאי אז מטבע הדברים יש לי יכולות להיכנס עם קבוצות לכל מיני מקומות שאדם רגיל לא יכול".

"עורך דין בכיר שייצג מקורב מאוד לראש הממשלה בנימין נתניהו שנחקר בתיקי רה"מ - הגיע לסיור בליל שישי בבני ברק, אלא שהסיור הפך לסיוט: "כמה דקות לאחר שהתחלנו את הסיור", מספר שלזינגר, "נודע שהמקורב לרה"מ חתם הסכם עד מדינה - כל הערב העורך דין היה עסוק בפלאפון, ראיונות, שיחות ותגובות".

• בדרך כלל, רוב הסיורים נערכים עם ציבור שאינו שומר תורה ומצוות - איך התגובות?

"החרדים יודעים מה התדמית שלהם בחוץ והם ערוכים לתגובות נגד ובעד. כשמשתתפים חילונים בסיור נפגשים עם רבנים, בחורי ישיבות, שדכניות וכדו' - ברוב הפעמים המון סטיגמות נשברות ולרבים הדעות משתנות לחיוב, כשהם רואים ב'חדשות' איך שחרדים חוסמים כבישים ונאבקים על הגיוס ודעתם קיצונית ונגד - אחרי סיור הם חוזרים הביתה אחרת לגמרי ומשנים את דעתם ב-180 מעלות. הם משתכנעים שחרדים אכן תורמים למדינה ומבינים את הצד השני. לפעמים באמצע הסיור ניגשים אלינו חרדים ומתחילים לדבר אתנו על הקונפליקט בין חרדים לחילונים. תמיד מקבלים אותנו בסבר פנים יפות, גם התגובות תמיד אוהדות".

אירוע שלא תשכח מאחד הסיורים?

"באחד מהסיורים שערכתי לפני תקופה - דיברנו על נושא תרומות אברים והעולם החרדי, אחת המשתתפות אמרה לבן ישיבה שפגשה: 'אתה חרדי, לעולם לא אתרום לך כליה' - בסוף הסיור היא דיברה אחרת".

לסיום, אי אפשר בלי אוכל יהודי. אנחנו מתלווים לשלזינגר למסע של טעימות באחת מהמסעדות הבניברקיות: "אוכל יהודי זה חובה במהלך הסיור, לא רק בגלל הבטן אלא גם בגלל החיבור - הגפילטע של סבתא, הקוגל והטשולנט של שבת, זה מחבר מאוד למסורת היהודית באופן משמעותי".

• מה עלות סיור?

"כל אירוע לגופו".

 


איתי גדסי, עיתונאי, כתב פוליטי ברדיו 'קול חי'.

• איך התחלת עם הדרכת סיורים?

"מטבע הדברים כעיתונאי אתה מתחכך עם כל מיני אנשים וקבוצות, וכשאתה רואה את הבורות שלהם בנושא, אתה יוזם להם הכרות בלתי אמצעית. זה התחיל כשפנו אלי קבוצות מצה"ל, שרצו לעשות יום מעורבות קהילתית שבמסגרתו הם יוצאים להכיר מגזרים שונים".

• ספר על הביקוש בקרב הציבור לסיורים כאלה?

"ישנם שני סוגי אנשים שרוצים לבוא לראות את בני ברק - הסקרנים שרוצים להכיר יותר לעומק, ללמוד על השכנים שלהם, ויש את אלו שבאים לראות את ה"קופים" כחלק מחוויית טיול".

לדברי גדסי: "בדרך כלל מי שמבקש לבוא לבני ברק - זה קבוצות של סטודנטים, אנשי צבא, או אנשי תקשורת. חשוב לי לחשוף בפני כולם את הציבור החרדי, כי עיקר היכרותם עם הציבור הזה הוא באמצעות התקשורת, שאיך לומר – לא מציגה את הצדדים היפים של הציבור החרדי. ובסיור הם רואים את המציאות. בפרט אנשי תקשורת וקצינים שצריכים להכיר מקרוב את האוכלוסייה שהם מדברים עליה תדיר, או מפקדים על חיילים חרדים".

גדסי מספר על המסלול המקובל של הסיור: "בדרך כלל הסיורים הם במסלול קבוע בבני ברק, סיור בגבעת הישיבה, ובהיכל ישיבת פוניבז', שיחה עם תלמידים על מהות הישיבה, צביונה, ועל דרך החיים בה בחרו. ירידה לאיצקוביץ' – בית הכנסת שפועל 24 שעות ביממה, ותצוגת מתנדב "איחוד הצלה" על אופנוע שמציג את עבודת הקודש של הארגון ומאות המתנדבים בארץ בהצלת חיים 24 שעות ביממה בכל ימות השנה ללא קבלת תמורה".

"זה חוויה שהם לא שוכחים", מספר גדסי על התגובות והרשמים של המסיירים, "כשהם רואים כיצד מורכב יום הלימודים של בחור ישיבה או אברך. ועל השעות הרבות שמקדישים בני הישיבה ללימוד תורה – שאינו דומה ללימוד מקצוע כזה או אחר – אלא רק בשל מתיקות לימוד התורה והמצווה בלימודה יומם ולילה".

• אירוע שלא תשכח מאחד הסיורים?

"בשיא קמפיין החרד"קים, הגעתי עם קבוצה ענקית של כ-100 קצינים לישיבת פוניבז', היה חשש שהסיור יתפוצץ בגלל הבלגן. בין הקצינים היו: מפקד לשכת הגיוס בתל השומר, ומפקד המנהלת החרדית רס"ן יעקב ראשי שפרש לאחרונה מתפקידו, ועוד.. אבל להפתעתי, לא רק שלא התפוצץ, כשהגענו לישיבה קיבלו את פנינו הרב יוסף כהנמן ר"מ בישיבת פוניבז' והרב בצלאל אדלשטיין בנו של מרן ראש הישיבה הגאון הרב גרשון אדלשטיין, שהסבירו לקבוצת הקצינים את חשיבות לומדי התורה ומעלתם".




גדסי עם קציני צה"ל. צילום: עוזי ברק

וגם ל'שריף' של בני ברק חנוך זייברט יש חלק בסיורים, "לאחר הביקור בפוניבז'", מספר גדסי, "המשכנו לעיריית בני ברק - שם קיבל אותנו בכבוד רב ראש העיר חנוך זייברט שהביא את ברכת העירייה, ופירט בפני הנוכחים את ייחודיותה של העיר בני ברק והמגזר החרדי, בנוסף זייברט המשמש כיו"ר ועדת תכנון ובניה הסביר להם - מדוע לדוגמה אין בבני ברק מגדלי מגורים רבי קומות, בשל העובדה שבשבת לא ניתן לרדת 10 קומות במעלית, ואיך ממעמדו מתמודדים עם בעיות שונות בניהול עיר חרדית שחלקן של הבעיות אינן דומות לניהול עיר רגילה – כמו למשל סגירת חנויות בשעה 23:00, בהוראת הרבנים. אלו דברים שהם לא מכירים".




זייברט נואם בפני הקצינים. צילום: טום נוי, דובר צה"ל.

• מה עלות הסיור?

"אני לא לוקח כסף, זו חוויה בשבילי".

 


ד"ר אבישי בן חיים, פרשן חדשות ערוץ 10 לענייני חרדים, דוקטור לפילוסופיה יהודית והיסטוריון.

"הסיורים שאני מדריך הם לאו דווקא סיורי ליל שישי", מספר בן חיים ל'בחדרי חרדים', "מרביתם דווקא סיורי בוקר. אלה גם לא סיורים בעקבות הטשולנט וכדומה. הסיורים הם סיורים לימודיים. הם כיפיים ונושמים בהם אוירה, אבל הם לימודיים בנושאים שונים: קבלה, דת וציונות, מרן הרב עובדיה. גם כשאני עושה סיור חנוכיות, הוא לא באמת מתעסק בחנוכיות אלא באתוס חנוכה החרדי הקלאסי לעומת האתוס הציוני וככה בכל נושא".

• מה הם הסיורים הבולטים שאתה נוהג לקיים?

"יש לי סיור שנקרא 'מסע בעקבות מקובלי ירושלים' - הוא בעצם מבוא לקבלה עיונית ומעשית. 'פולסות דנורות' ירושלמיות, קללות קבליות בניסיון לעצור את היטלר (נכשל, 'הקליפות היו חזקות מידי') ואת נאצר (הצליח, הוא מת בסמוך) ועוד. הוא מתחיל מהבית המקולל שעשה צל על בית המקובל ליד מחנה יהודה, ממשיך אל בית הכנסת על שם הרב פתיה, ישיבת השלום של הרב בצרי, ישיבת המקובלים מיסודו של סבו של הגר"ש אויערבך 'שער השמים', מקום לימודו של הרב כדורי, ישיבת המקובלים המיתולוגית בית אל, ועוד".




אבישי בן חיים במסעדה ירושלמים עם קבוצה חילונית לאחר סיור בבני ברק. באדיבות המצלם

סיור נוסף פופולארי מאד הוא 'מבוא לציונות וחרדים', שבעצם סוקר את כל ההתמודדות הדתית בעיקר החרדית עם הציונות. הוא מתחיל מבית הרב קוק עם סקירת האידיאולוגיה שלו, ממשיך דרך ביתו של 'מחיה השפה העברית' אליעזר בן יהודה ומסביר את פשר ההתנגדות החרדית אליו וממילא לציונות החילונית.

אחר כך ממשיכים לבית הרב אלישיב שם אני מסביר את גישת הזרם המרכזי בציבור החרדי לציונות ולמדינת ישראל ואת אידיאל לומדי התורה והמרן שהוא האינטלקטואל הכי גדול, ומשם לקסבה של מאה שערים כדי להסביר את תפיסת הקנאים האנטי ציונים משלוש השבועות האוסרות על אקטיביזם פוליטי דרך סיפורי הרב זוננפלד והרב עמרם בלוי בקולונוע אדיסון הסמוך לנו ועד האמא המרעיבה ועוד.

"סיור נוסף שלי - פופולארי מאד הוא סיור בעקבות תחנות חייו של מרן הרב עובדיה יוסף. אנחנו יוצאים מהבית שבו גדל מגיל 4, לאחר מכן אנחנו ממשיכים אל בתי הכנסת הספרדים הקטנים בהם נהג לתת שיעורים ולגבש את משנתו ההלכתית והספרדית הגאה. בהמשך אנחנו מגיעים לבית הכנסת 'שושנים לדוד' שבו כילד קטן מצא עצמו לכוד לאחר רעידת האדמה של 1927, עד שבא גדול הדור הספרדי ה'כף החיים' ומצא אותו, ועוד תחנות שבכל אחת מהן סיפורים שסיפר הרב עובדיה על המקום כמו בית הכנסת מוסאיוף, מקום מחבואו של מנחם בגין מפקד האצ"ל, הסיור מסתיים על קברו של הרב עובדיה.

• מה עלות סיור?

"זה עולה כמה אלפי שקלים, אם מתעקשים להיכנס לקסבה של מאה שערים אני לוקח קצת יותר, כי אני מביא בוגר משמרות הצניעות שילך אתנו ואם יש התחלה של בלגן, הוא ירוויח לי שתי דקות שקט כדי שנוכל להספיק לחמוק החוצה מהשער ליד הבית של יואליש קרויס. חוץ מאשר הסיור בעקבות מסע חייו של הרב עובדיה. אם אני רואה שיש קבוצה שמאד רוצה אבל לא יכולה - אני עושה הנחה גדולה כי יש לי פה חשיבות גדולה לעשות תיקון גדול כדי שיכירו את דמותו ואת החשיבות שייחס למאבק הספרדי לשוויון, כולל הפוליטי. וזו משימה ערכית, עיתונאית ואקדמית שלי. אז כשבאה קבוצה ואומרים רוצים אבל אין לנו תקציב, אני עושה הנחות".

ירושלים סיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד