י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ההתכתשות של נתניהו ואדלשטיין על הטקס: בנט מציע פשרה

לנוכח הסאגה בצמרת הממשלה, כשראה"מ דורש לנאום בטקס הדלקת המשואות, ויו"ר הכנסת מאיים כי במידה ונתניהו יעשה זאת - הוא יחרים את הטקס, בנט פנה לנתניהו בהצעת פשרה • "נצא לחופשת הפסח ללא מחלוקות שיעיבו על אוירת החג״

צילום: אמיל סלמן, פלאש 90
צילום: אמיל סלמן, פלאש 90



שר החינוך, נפתלי בנט, פנה הערב (ה') במכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בו הציע פשרה במחלוקת סביב נאום רוה״מ בטקס הדלקת המשואות לרגל חגיגות ה-70 למדינה.

על פי הצעתו של בנט, באופן חד פעמי תתאפשר חריגה מן הפרוטוקול כך שראש הממשלה יהיה הנואם המרכזי בטקס הענקת פרסי ישראל, כאשר לאחריו יישא בנט דברים בפני הקהל.

עד כה, בטקס הענקת פרס ישראל נאמו שרי החינוך לדורותיהם, כאשר ראש הממשלה, נשיא המדינה ומכובדים נוספים כיבדו את הטקס בנוכחותם בשולחן הנשיאות.



במכתבו כותב בנט כי ״בייחוד בשנת ה-70 למדינת ישראל, עלינו לקיים את חגיגות יום העצמאות כאירוע מאחד ולא מפלג, אשר ישאיר שמחה וגאווה בלב העם. אני קורא לך לקבל הצעה זו מתוך רצון לאפשר את קיומן של החגיגות ברוח אחדות וממלכתיות, ועל מנת שנצא כולנו לחופשת הפסח ללא מחלוקות שיעיבו על אוירת החג״.

עוד הוסיף השר כי ״לאור היותו של טקס פרס ישראל אירוע ממלכתי ראשון במעלה, כאשר חתני וכלות הפרס מבטאים יותר מכל את מיטב גווניה של החברה הישראלית, אני רואה בכך הצעה הולמת שמכבדת את ראש הממשלה וכן פתרון ראוי למחלוקת שנוצרה״.







כזכור, כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', יו״ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין פנה היום (חמישי) לח״כים, ולכלל עובדי הכנסת במכתב בו הודיע כי לראשונה מאז קום המדינה הכנסת ועובדיה לא יקחו השנה חלק פעיל בטקס הדלקת המשואות.

אדלשטיין כתב: ״בימים האחרונים עלתה מחדש ההצעה של יו"ר הוועדה לסמלים וטקסים, השרה מירי רגב, לבצע שינויים מהותיים בטקס הדלקת המשואות המסורתי המתקיים בהר הרצל. אם אכן הדבר יתממש, תהיה זו לראשונה מאז קום המדינה פגיעה באירוע ממלכתי ביותר על לוח השנה, שבעיני רבים הוא מעין מקדש מעט ישראלי". כתב אדלשטיין.

"במידה והכנסת לא תהיה המייצגת היחידה בטקס, לצערי הכנסת ואנשיה לא יוכלו לקחת בו חלק״.
בהמשך, ביקש אדלשטיין לנמק את החלטתו וכתב: ״כמי שפועלים יחד עמי בבית הזה כבר תקופה ארוכה, אני מרגיש שעלי להסביר לכם את ההחלטה".

"גלוי וידוע לפניכם שלא לכבודי אעשה ולא לכבוד בית אבא אעשה, אלא לכבוד הכנסת – כדי שלא ירבו מחלוקות בישראל. בכוונת מכוון מעולם לא היה טקס הדלקת המשואות נחלת שבט זה או אחר בחברה הישראלית. הוא אהוב כל כך דווקא מכיוון שהוא מגלה את מה שלפעמים בלהט היומיום נסתר מעינינו: שהחברה שלנו היא רקמה אנושית אחת, שהישגיה הכבירים נובעים מרוח הלכידות שנושבת בה. לכן דווקא הכנסת, בה מתאספים נציגיהם של כל איש ואישה בישראל, בה מיוצגת החברה הישראלית על כל מגזריה, עדותיה וגווניה, היא זו שבאופן מסורתי הובילה את הטקס המיוחד הזה – באחדות, בכבוד ובממלכתיות״. כותב אדלשטיין במכתב.

אדלשטיין הבהיר כי: ״אין ספק בעיני כי אם יימחק אופיו הלאומי, תצא האש מן המשואות ותלבה את המחלוקות בינינו, המשוועות למנוחה. לכך לא נוכל לתת יד״.

מכתבו של אדלשטיין בא לאחר שביום שלישי דווח, כי הציב אולטימטום, באם נתניהו והשיא הצדינה ינאמו בטקס הדלקת המשואות, הרי שהוא וצוות הכנסת יחרימו את הטקס המסורתי בהפגנתיות.

את הדברים אמר אדלשטיין בישיבה שקיים השבוע עם מארגני האירועים, "אם ראש הממשלה או נשיא המדינה יוזמנו לנאום בטקס אני והכנסת כולה נחרים את האירוע, לא אנאם, משמר הכנסת לא ישתתף, והכנסת כולה שמשתתפת בארגון הטקס והוא נמצא באחריותה הרשמית - תדיר את רגליה מהאירוע", איים יו"ר הכנסת.

בתגובה, אמרה שרת התרבות והספורט מירי רגב כי "מצער אותי מאוד שיו"ר הכנסת הופך את הטכס הממלכתי להתנצחות אישית וקטנונית", לדבריה, "הר הרצל אינו נחלה פרטית שלו ובכל הכבוד זה לא טכס אישי והעניינים האישיים צריכים לרדת מסדר היום. גם משמר הכנסת איננו המשמר המלכותי של אדלשטיין".

רגב הוסיפה כי "ההחלטה האם להגיע לטכס היא אך ורק של ראש הממשלה. כפי שהוחלט בוועדת השרים לכבוד חגיגות ה-70 נכון שנשיא המדינה ראש הממשלה וראש מדינה מהעולם ינאמו בטכס. זה יכבד את המדינה את האזרחים ואפילו את הכנסת והעומד בראשה".

אדלשטיין לא נשאר חייב והשיב כי "טקס הדלקת המשואות הוא טקס של כל אזרחיה של מדינת ישראל ולכן הכנסת, שמייצגת את כל חלקי העם, היא הרשות היחידה שיכולה לתת לכך ביטוי וכך נהוג מקום המדינה".

הוא תקף את רגב ואמר כי "צר לי ששרת התרבות מנסה לפגוע בפעם הראשונה בתולדות המדינה בטקס שהוא הביטוי המזוקק והיפה של עם ישראל ושל הישראליות. טקס הדלקת המשואות הוא אחד המסורות היפות והמאחדות שלנו ומי שייפגע בו - יחבל באחד הערכים הישראלים הכי יפים ומרגשים שיש לנו".
בנימין נתניהו נפתלי בנט טקס הדלקת המשואות יום העצמאות יולי אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד