י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

היועצים החרדים: ה'אורים ותומים' ואחיין האדמו"ר שמקורב לגדולי הדור

מיוחד • מגזין חג הפסח של 'בחדרי חרדים' משרטט את מפת 'היועצים הרפואיים החרדים', הוותיקים והכוכבים הנולדים • ה'אורים ותומים' שהמציא את השיטה, אחיין האדמו"ר שמקורב לגדולי ישראל והאברך מאופקים שמחולל מהפכות • פרק ראשון

היועצים החרדים: ה'אורים ותומים' ואחיין האדמו"ר שמקורב לגדולי הדור

 


כמעט כל אדם בישראל נקלע לסיטואציה רפואית, שבה הוא הרגיש אבוד מול הבירוקרטיה המסורבלת של מערכת הבריאות ומול העולם הלא מוכר שנפל עליו בפתאומיות. ברגע האמת, כשנדרשת החלטה גורלית, לפני ניתוח דחוף או טיפול בהול, הוא פונה למלאכים – יועצי הרפואה החרדים, שללא כל תמורה ועם ניסיון עתיר וקשרים חובקי עולם – הם מכוונים אותו ומייעצים לו.

'בחדרי חרדים' שירטט את מפת 'היועצים הרפואיים החרדים', הוותיקים והכוכבים הנולדים. העמידה מול המשפחות הכאובות, הלחץ הבלתי נגמר והרגעים הקטנים שמעניקים להם את הכוח להמשיך ולייעץ, לכוון ולתמוך. פרק ראשון על הרב אלימלך פירר, ר' יוסי ערבליך ור' שמעון רגובי.

 

הרב אלימלך פירר, בן 63, תושב בני ברק, נשוי ואב ל-10 ילדים
ה'אורים ותומים': הוותיק שבחבורה, ואולי האיש שהמציא את השיטה, הוא הרב אלימלך פירר, הקים את ארגון 'עזרא למרפא', הוא חתן פרס ישראל לשנת תשנ"ז, וכפי שהוועדה נימקה: "הרב פירר הוא אות ומופת באהבת האדם, במסירות הנפש ובמאור הפנים שהוא מעניק לקהל המשחרים לפתחו בכל שעות היממה. פעולתו המתמדת והנמשכת שלא על מנת לקבל פרס הייתה לשם דבר בפי כל ברחבי הארץ ומחוצה לה".




נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס לאחר הענקת אות הנשיא. צילום: מארק ניימן, GPO, פלאש 90

שוחחנו עם מקורביו והם מספרים בשיחה עם 'בחדרי חרדים' על פועליו הרבים בתחום עמוס אי הוודאות והבירוקרטיה. "הרב פירר הוא 'האורים והתומים' בעולם הרפואה, היכולת שלו לקרוא את המפה בסיפורים המורכבים ביותר - מרשימה גם את הרופאים כל פעם מחדש. יש לו כישרון וזיכרון פנומנלי ברמה שאין בנמצא. מדובר בגאון, באדם ירא-שמים, יושב ולומד".

מקורבו ממשיך ומספר ל'בחדרי', "אני יכול להגדיר אותו בצורה חד משמעית כ'מספר אחד בעולם' בנושאים האלה", לדבריו, "הוא היה לפני שנתיים בדרום קוריאה, במושב רופאים ופרופסורים שהציגו את ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הרפואה והשתלות האיברים. הרב פירר ירה שאלות לכל עבר, עד שגם הרופאים התפעלו מה'חרדי מבני ברק' שלא למד מעולם באוניברסיטה ושולט בכל התחום".

מקורבו מספר על סדר יומו של הרב פירר: "היום שלו מתחיל בסביבות השעה 3 לפנות בוקר, בלימוד. יש לו שיעור קבוע עד הנץ, לאחר הנץ הוא מקבל קהל, טלפונים מהארץ ומהעולם עם שאלות ומקיים סיורים בבתי חולים, בחדרי ניתוח, במעבדות מחקר. אין דלת שסגורה בפני הבן אדם הזה".

לשאלתנו, כיצד בפועל ניתן לתפוס את הרב פירר – הרי קשה מאוד להשיג אותו, מקורבו השיב: "יש הוראות פשוטות איך לקבוע תורים בטלפון, ואנשים 'מצליחים' לקבוע תור".

שאלנו: מה ניתן לעשות במקרה של 'חיים ומוות', שחייבים ייעוץ מהרגע להרגע, מקורבו של הרב פירר השיב ל'בחדרי חרדים' כי "להרב פירר מגיעים רק מקרים של חיים ומוות, לא על 'מה אתה אומר לעשות ניתוח בעוד חצי שנה', הרב פירר יוצא מהבית כשעוד חושך, חוזר כשעוד חושך, קורה שהוא לא מצליח לראות אנשים שהמקרים שלהם היו לא דחופים ברמה של 'חיים ומוות'. מי שצריך להגיע באמת – מצליח", הוא מסכם.

 

ר' יוסי ערבליך, בן 42, תושב בני-ברק, נשוי ואב ל-6 ילדים
אחיין האדמו"ר שמקורב לגדולי ישראל: ר' יוסי ערבליך, יו"ר ארגון 'למענכם', עוסק בתחום הרפואה כ-22 שנה. נולד באנטוורפן שבבלגיה, עלה לארץ בנעוריו, התגורר בתל אביב ולמד בישיבות 'בית התלמוד' ופוניבז'.




ערבליך בשניידר. באדיבות המצלם

בראיון ל'בחדרי' חרדים' מספרים לנו מקורביו על פעילותו: "הוא היה ממקורביו של ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, וכיום הוא מקורב להגרי"ג אדלשטיין והגר"ח קנייבסקי. גדולי ישראל שולחים אליו לא פעם את מקורביהם לעניינים רפואיים. מורו ורבו בענייני הרפואה הוא פרופ' גבי ברבש - מנהל לשעבר של ביה"ח איכילוב ומנכ"ל משרד הבריאות אשר שמו הולך לפניו".

לשאלת 'בחדרי חרדים' – איך הוא החל לעסוק בנושא, משיב לנו מקורבו של ערבליך, חסיד פינסק קרלין וותיק: "היה זה לפני 22 שנה ולמרות זאת אני זוכר את תחושת הפחד החרדה והדאגה כאילו זה היה אתמול. האדמו"ר זצוק"ל אמור היה לעבור צינתור.

היום אמנם מדובר בהליך פשוט יחסית - אבל אז כל הליך כירורגי פולשני הביא איתו סיכונים גדולים. אני זוכר שאחיינו של האדמו"ר, הרב יוסף ערבליך, התרוצץ מרופא לרופא, מבית חולים אחד למשנהו כדי למצוא את המטפל הטוב ביותר עבור דודו האדמו"ר. בסוף הוא הצליח לגייס למשימה את ד"ר אגרנט גדול הקרדיולוגים בארץ, וברוך השם הטיפול עבר בהצלחה, כנראה מאז נכנס בו 'חיידק הרפואה".

גם במערכת הבריאות רוכש ערבליך מקום של כבוד. רק לאחרונה הוא הוזמן כאורח כבוד בביה"ח NYU שבארה"ב לסיור מקצועי ומפגש עם הרופאים והמומחים של המרכז הרפואי המוערך והידוע בארצות הברית.

בראשית דרכו, היה להגיע אליו ישירות למכשיר הטלפון האישי שלו, "זה חלק מהעניין של לנסות לעזור לכל אחד ואחד בלי מסננות", מספרים מכריו. בעקבות העומס הרב והפניות הרבות הוקם ארגון 'למענכם' שבניהולו כדי לסייע לכל פונה.

אנשיו של ערבליך מספרים כי טיפולו הציל חיים ממש, "היה מקרה קשה מאד של ילדה עם גידול בראש וגרורות בחלל הבטן, הרופאים התייאשו ולא נתנו לה סיכוי לשרוד. הרב ערבליך ערך בדיקה יסודית ומצא מרכז רפואי בעל ידע בטיפול במקרה המיוחד - בבוסטון, הילדה הוטסה לשם באופן בהול ולאחר ניתוח ארוך ומסובך ניצלו חייה. היום יש לילדה הזו שני ילדים משלה".

מקרה נוסף עליו מספרים מקורביו: "פנה אלינו בעל מודאג שסיפר שאשתו לוקה בהתקפים קשים במהלכם היא מתמוטטת ומדברת בצורה מבולבלת, הם הלכו למספר רב של רופאים וקיבלו אבחנות שונות, חלקם טענו שמדובר באפילפסיה, חלקם טענו שמדובר בהתקפים הקשורים לעולם הפסיכולוגיה, ובכל מקרה לאחר שלל טיפולים, תרופות, זריקות ואשפוזים - לא נמצא פתרון לדבר. הרב ערבליך חקר ובירר על המקרה ואף הפנה אותם לרופא בכיר בבית החולים תל השומר שמיד אבחן כי מדובר בדלקת זיהומית במח, אבחון שהתברר כמדויק ובזכות הטיפול הנכון הבעיה חלפה ובני הזוג חזרו לחיים שלווים ומאושרים".

ומהו המקרה שערבליך לא ישכח לעולם? מקורביו מספרים ל'בחדרי חרדים', "אישה, לימים אם לשלושה ילדים שהתגלה אצלה גידול בראש, היא פנתה לאחד הארגונים לבקש עזרה במימון הניתוח שעלה הון עתק, אותו ארגון שלא רצה לממן סתם כך נסיעה לחו"ל - פנה לרב ערבליך לקבל את אישורו שאכן המקרה מצריך נסיעה לחו"ל. הרב ערבליך ראה את הממצאים אבל החליט שלא נראה לו שזה הרופא המתאים עבור הטיפול הנכון. הוא חקר ובדק, שאל רופאים ומנהלי מחלקות ואז הגיע למפענח הגדול בארץ שהכריע מעל כל ספק שאכן מדובר בגידול מסוג אחר ונדיר שזה מה שהוא חשב מהרגע הראשון שיש לאותה אישה. תוך ימים ספורים הייתה האישה על המטוס בדרכה לרופא המתאים עם מימון מטעם קופת החולים".

הוא ממשיך ומספר: "הנס הגדול התברר מאוחר יותר, תוך כדי הטיפול, האישה לקתה בדום לב. מתברר, שזו תופעה נדירה עוד יותר מסוג הגידול שאחד למאה מקרים קורה ה'דום לב' הזה. תוך דקות בודדות הזריקו לה חומר נוגד לחומר שהגידול מפריש - והצילו את חייה".

"מעל כל ספק", חותם מקורבו של ערבליך את השיחה עם 'בחדרי חרדים', "אם האישה הייתה מגיעה לרופא הראשון שהומלץ לה ללכת אליו, היא הייתה מסיימת את חייה על שולחן הניתוחים".

 

שמעון רגובי, בן 58, תושב אופקים נשוי ואב ל-13 ילדים
הרב שמעון רגובי החל לעסוק ביעוץ רפואי עוד בהיותו אברך בישיבת אופקים, בתחילה סייע לאנשי הקהילה החרדית ואחר כך לכלל תושבי הדרום עם שאלות רפואיות וחיבורים לגורמים הרפואיים הרלוונטיים. הוא צבר ידע רב ומקצועי ושמו הלך לפניו כאיש מקצוע המחובר לרופאים ולמרכזים הרפואיים המובילים. רגובי, יליד ארה"ב - דבר שסייע לו רבות ביצירת קשרים עם בתי החולים בחו"ל, אבל מעל הכל אפשר לו לרכוש ידע רפואי רב מתוך הספרות הרפואית, מחקרים וכתבי עת רפואיים.




מימין לשמאל: הרב משה חרש מנהל היחידה לתיאום וליווי בעזר מציון. היועץ הרפואי הרב שמעון רגובי מנהל המחלקה לייעוץ רפואי בעזר מציון. ופרופ' אלי לב מנהל המערך הקרדיולוגי אסותא אשדוד

הרב רגובי מקבל קהל בבניין 'עזר מציון' בעיר בני ברק, שם הוא מייעץ לאלו המבקשים עצה בעקבות סיבוך רפואי, ומפנה אותם לרופא המתאים למחלה הספציפית.

מקורבו מספר ל'בחדרי חרדים' על 'הטלפון האדום': "אצל הרב רגובי זה מתחיל בטלפון למחלקה לייעוץ רפואי בעזר מציון שם תענה נציגת מיון שמתמחה באופן סיווג השיחות. ישנן שיחות שנדרשת להם הבחנה אישית של הרב וישנן שיחות שיכולות לעבור לטיפול אצל אחת הנציגות".

"אחרי שיחה ראשונה עם נציגת המחלקה", הוא ממשיך, "תוך פחות מיום מקבל המטופל טלפון חוזר מהמחלקה עם תשובה ברורה מי הרופא המומלץ איפה הוא מקבל, האם יש לו הסדר עם קופת החולים, באיזה שעות הוא מקבל ומה הטלפון של המזכירה שלו או של הקליניקה - כל הפרטים הנצרכים על מנת לגשת לרופא".

"לפעמים, המקרה מצריך ליווי וסיוע נוסף בעיקר מול הבירוקרטיה בבית החולים - קופת החולים או כל גוף אחר, אז מצטרף לסיוע הרב משה חרש המוכר בעיקר באזור הצפון אבל היום כבר פועל ברחבי הארץ. הוא מלווה את המטופל באופן צמוד עד לקבלת הטיפול במיצוי כל הזכויות של החולה ולפעמים אם המקרה דחוף מאוד - הוא גם יודע לסדר את התור הקרוב ביותר שפנוי".

לשאלתנו על סיפור מיוחד שלא ישכח, מספר ל'בחדרי' מקורבו בשם בעל המעשה, את הסיפור הבא: "היה מקרה עם אשה בהריון, שעוד בשלב האולטרא-סאונד גילו שיש לבנה מום ומירב הסיכויים שהוא לא ישרוד את הלידה, אובדי עצות הם פנו לרב רגובי שטען כי הוא יודע על שני מקרים דומים בכל העולם שרופאים מארה"ב הצליחו ליילד והילד שרד את הלידה, רגובי יצר קשר עם הרופאים ואכן הם ניאותו לקבל את המקרה".

המקורב ממשיך לספר: "אולם, היה מדובר על מאות אלפי דולרים של הוצאות ולהורים לא היה מנין להתחיל לגייס כזה סכום עתק, פשוט לא היה. בעקבות כך, הרב רגובי חישב מסלול מחדש ונכנס עם ההורים לקבל את ברכתו של הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל לצאת יוצא דופן.

"הוא גיבש צוות של שבעה רופאים בכירים מטובי הרופאים של בית החולים הדסה עין כרם וביקש מהם שילמדו את השיטה בה השתמשו בארה"ב ויצטרפו כולם לצוות ויילדו את הילד אצלם בבית החולים", הוא חותם את הריאיון: "התינוק הזה, מחפש היום שידוך".

הרב אלימלך פירר יוסי ערבליך שמעון רגובי עסקנים רפואיים מגזין פסח תשע''ח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד