כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

החרדים שהכניסו ידם לעומקה של המשטרה

העסקנים הכחולים: הצצה אל מאחורי הקלעים של העסקנים החרדים שהצליחו להניח את ידם עמוק בתוככי משטרת ישראל, ופועלים בהתנדבות מלאה לסייע לחרדים שהסתבכו עם המשטרה. 'בחדרי חרדים', עם פרויקט פסח מיוחד על הדמויות שצועדות על חבל דק שנמתח בין הקהילה החרדית למשטרת ישראל ובין חדרי החקירות לשוק מאה שערים.

החרדים שהכניסו ידם לעומקה של המשטרה





אחת מרשויות האכיפה במדינה, היא משטרת ישראל. כמו בתחומים רבים נוספים, רמת האמון של הקהילות החרדיות ברחבי הארץ במשטרת ישראל, אינה מרשימה במיוחד. אחד הכלים החשובים שיש למשטרה, או נכון יותר למגזר החרדי - תלוי את מי שואלים, הם אותם 'עסקנים' שמשמשים כחוט שמקשר.

הציבור החרדי פועל על פי דעת תורה, או לפחות משתדל כך. היות וחוקי מדינת ישראל אינם תמיד חופפים להלכה, במרבית המקרים כאשר יש צורך בתוך המגזר החרדי, לפנות לרשויות החוק, משטרת ישראל, בתי משפט וכו', פונים בדרך כלל לרב או לבית הדין שיתיר זאת. במשטרה, משקיעים לא מעט בחיזוק הקשר עם הציבור החרדי, כמו גם במגזרים נוספים, באמצעות גיוס מתנדבים למשטרה מתוך המגזר - וזאת על מנת להגביר את האמון במערכת.

אך למרות מאמצים אלה, אשר יש להם חשיבות גבוהה, רמת האמון עדיין אינה במקום שהמשטרה מרוצה - וכך גם הציבור החרדי. בדיוק למקום הזה נכנסים אותם עסקנים, אשר מהווים חוט מקשר בין המשטרה ובית המשפט - לקהילות החרדיות. בדרך כלל מדובר באיש המגזר שנמצא בקשר עם סגל הפיקוד באזור מגוריו, מכיר את השוטרים והחוקרים, או באדם חרדי המתנדב במשטרה – כך שכל הצדדים נהנים.

במסגרת זו, ניתן גם לראות את סגל הפיקוד המשטרתי, מפקדים וקצינים, מגיעים לבקר בבתי רבנים ואדמו"רים במהלך ימי חול המועד, במהלך שמחות ואירועים שונים, בערבי חגים ואף בכניסתם לתפקיד. איך זה קשור לאותם 'עסקנים'? הם אלה שמתאמים את הביקורים וגם נוכחים בהם בדרך כלל. המשטרה נהנית מביקורים אלה, מאחר ובכך היא מקבלת הכרה רשמית בקרב הקהילות. מאידך, העסקנים מקבלים בכך נקודות זכות אצל בכירי המשטרה.

עסקנים כאלה ישנם לרוב, אך אנו ב'בחדרי חרדים' נתמקד בבולטים שבהם, בירושלים הבירה ובבני ברק: בן ציון (בנצי) אוירינג, חסיד שומרי אמונים המשמש כמפקד זק"א מחוז ירושלים; שמעון שישא, חסיד תולדות אהרן המייצג את אנשי העדה החרדית, הפלג הירושלמי ועוד; יצחק דוידוביץ, אף הוא חסיד תולדות אהרן המייצג פחות או יותר את אותם אנשים, אולם מזוהה יותר עם הפלגים הקיצוניים כדוגמת הסיקריקים; הרב חנניה צ'ולק, מייסד ארגון החסד עזר מציון ואיש קשרי קהילה מזה שנים.

יצוין, כי למרות שכל אחד מהעסקנים פועל בשיטות אחרות, בדרכים שונות, עדיין כולם חדורי מטרה ופועלים להשיג תוצאות.

אוירינג, מפקד משטרת מרחב ציון ברונו שטיין וגאב"ד העדה החרדית הרב טוביה וייס. צילום: באדיבות המצלם

בנצי אוירינג, בן 54, בעשורים האחרונים משמש כמפקד זק"א מחוז ירושלים. אחת התמונות המוכרות שלו שהתפרסמה בכל העולם, צולמה באחד הפיגועים המחרידים שאירעו בשנת 2002, בה תועד אוירינג, אוחז בידיו תינוק שחילץ, דקות אחרי פיגוע התאבדות שאירע בשכונת בית ישראל בירושלים. התמונה המצמררת הפכה לאחד מסמלי אותה תקופה ואף התנוססה על שערי עיתונים ומגזינים רבים ברחבי העולם.

אוירינג הוא איש חסד בכל רמ"ח איבריו. בביתו הוא מנהל גמ"חים לרוב, מארח מזה שנים לסעודות שבת בחורים ואנשים תושבי חו"ל, ישראלים, אשכנזים וספרדים, ליטאים וחסידים, גלמודים וחסרי בית. הקשר שלו עם אנשי רשויות החוק החל לפני למעלה משלושה עשורים, ומאז אוירינג הפך לשלוחם של רבנים רבים אשר משתמשים בקשריו על מנת לסייע לצרכי הפרט והכלל.

אוירינג אצל הגרי"ש אלישיב, עם מפקד משטרת ירושלים אהרן פרנקו

מסתבר כי אוירינג החל את פעילותו הציבורית עוד לפני שגויס לארגון זק"א. הוא עצמו כבר אינו זוכר איך זה התחיל; "זה התחיל לפני למעלה משלושים שנה, לך תזכור איך ולמה. אני משתדל לסייע ולעזור לכל מי שפונה", הוא אומר למגזין חג הפסח של 'בחדרי חרדים'. הבית שלו, מוכר לכל אחד מתושבי השכונה והאזור, בכל תחומי החיים. לעיתים, מובאים לביתו נפגעים ופצועים, כאשר במקרים חריגים לא הזמינו בשבת את כוחות ההצלה לאדם שאיבד הכרה ובאו להזעיק את אוירינג המשמש כחובש - והוא זה שמזעיק את כוחות ההצלה תוך כדי הענקת טיפול רפואי.

שני העסקנים, שמעון שישא ויצחק דוידוביץ אמנם משתייכים לאותה החסידות, תולדות אהרן ממאה שערים, ואף למדו יחד באותו השיעור בישיבה, אך גישתם והשקפת עולמם, דומה אך שונה. שישא מחד, פועל הרבה תוך שיתוף פעולה עם הרשויות, משטרת ישראל, בתי המשפט ועוד. דוידוביץ מאידך, במוצהר אינו נמצא בקשר עם המשטרה, ובין השאר מזוהה יותר עם הקהילות הקיצוניות, למרות שגם להם שישא מסייע.

שישא בבית משפט השלום בירושלים ב-2016, עם עו"ד יאיר נהוראי

במהלך הפרשה המפורסמת שכונתה 'האם המרעיבה', עשרות נעצרו במהלך הפגנות שנועדו להפעיל לחץ לשחרורה ולהביע מחאה על מעצרה של האם, רבים מהם, בסמוך לבית הכנסת הקהילתי במאה שערים. שמעון שישא בן ה-32 נכנס אז אל האדמו"ר מתולדות אהרן וקיבל הוראתו לטפל בעניין, זאת על אף היותו אברך ירא שמיים הדבוק בתורה. בפרשה זו חסידי 'תולדות אהרן' - קהילה עליה נמנה שישא, פעלו בחזית עבור האם, שגם היא מבנות הקהילה.

שמעון שישא בכלא אלה בבאר שבע

מאז, שישא הפך להיות 'סוג של' עורך דין שמטפל בכל העניינים המשפטיים של הנמנים על קהילת העדה החרדית ושל חרדים נוספים. בשנים האחרונות, לאחר שנכח באינספור דיונים בפני שופטים, החל אף לנהל בעצמו את ההליכים כולל הבאת תקדימים משפטיים. כשלעיתים, כשהדבר מתאפשר מבחינת בית המשפט, הוא מייצג בעצמו בלי נוכחות עורך דין. בשלהי שנת 2016, השופט שמואל הרבסט מביהמ"ש השלום הודה לרב שישא על פועלו והוסיף כי הוא מכיר בו כ'קצין בית המשפט', הגדרת מעמד של נציג רשמי שמייצג בבתי המשפט.

לעומתו, דוידוביץ, קיבל את העסקנות בירושה ממשפחתו שעסקה בפעילות ציבורית. סבו, הרב מנחם דוידוביץ ז"ל היה מגדולי הקנאים וסופר סת"ם ידוע, וכל בניו עוסקים בצרכי ציבור, כאשר דודו הרב אהרן דוידוביץ מכונה 'שר הרווחה של מאה שערים', אחר עוסק בתחום העירובין ואביו הרב יעקב נקרא לא מעט אל הדגל אולם אך ורק בתוך הקהילה. יצחק דוידוביץ, כבר מגיל 18 ינק את העסקנות הציבורית ועסק רבות מול רשויות החוק עבור בני קהילתו.

יצחק דוידוביץ באחת ההפגנות בפאתי מאה שערים. צילום: מחאות החרדים הקיצוניים

דוידוביץ עוסק בעיקר בעניינים משפטיים כאשר ההתנהלות היא מול בתי המשפט ועורכי הדין, משרד הרווחה בירושלים בפרט וגם בשאר חלקי הארץ, כאשר יש צורך בכך. בנוסף, הוא עוסק בנושאים פנים קהילתיים. דוידוביץ בגישתו, הצליח להביא בחודשים האחרונים לזיכויים המוחלט של נאשמים בהשתתפות בהפגנות באמצעות סרטוני וידאו - דבר שהביך את המשטרה לאחר שהתברר כי השוטרים שיקרו בדו"ח הפעולה ובעדותם.

הרב חנניה צ'ולק, בן 63, ידוע כמנהל ומייסד ארגון "עזר מציון", וכאדם שעוסק רבות בפעילות למען הכלל. בגלל העובדה שמפקדי משטרת מרחב דן התחלפו בקצב מהיר, בשל כך, הקשר האישי בין המפקדים לבכירי הקהילה בעיר בני ברק טרם נוצר, מי שממלא את החסר הוא הרב צ'ולק שמוכר לכל בעל תפקיד בכיר במרחב, אשר יודעים לכבד אותו ואת מעמדו בקרב המגזר.

הרב חנניה צ'ולק

מתוקף מעמדו, מצליח הרב צ'ולק להשפיע על המשטרה כאשר יש צורך בכך, ויודע לתווך ולגשר על הפערים בין הקהילה החרדית אליה הוא משתייך לבין המשטרה. בנוסף, הרב צ'ולק הוא גם איש בשורות האיוב בעיר, כאשר הוא משמש כקצין העיר, והוא זה שבדרך כלל מודיע לבני משפחה על מוות או פציעה קשה של קרוב משפחה.
העסקנים הכחולים בנצי אוירינג חנניה צולק שמעון שישא יצחק דוידוביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד