י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

פרשנות • מה מתחולל במוח של דרעי: החששות, הדילים והחיבורים

מפלגתו של דרעי עברה שנים לא פשוטות, מהרשימה שהקים נותר רק פליט אחד • כעת, השאלה הגדולה: ליאון או דייטש • מה מתחולל במוחו של דרעי? • פרשנות

דרעי. צילום: פלאש 90
דרעי. צילום: פלאש 90 צילום: פלאש 90



שעות הבוקר של יום שני בשבוע שעבר, גלשה מכונית סקודה ספורב את הירידות מירושלים בואכה לוד, בדרכה אל הבניין שמשמש לאימת הפוליטיקאים - להב 433. בתוכה ישב אדם לחוץ, שביקש מהנהג "תנמיך את הרדיו". לא, הוא לא היה צריך להתכונן לחקירה השמינית שלו, את השאלות, הראיות והטענות - הוא כבר מכיר. בלאו הכי זו כנראה החקירה האחרונה שלו בסיבוב הזה. מה שהטריד אותו באותה העת היא השאלה איך לחשב את הצעדים בזירה המוניציפלית, שפתחה בשבוע שעבר מגרש נוסף למשחק - ירושלים. 

מפלגתו של שר הפנים אריה דרעי בבירה עברה 4 שנים לא פשוטות. מהרשימה שהרכיב בבחירות הקודמות נותר רק פליט אחד, יו"ר הסיעה צביקה כהן. שאר ארבעת החברים התפטרו או פוטרו. למזלו, שניים מארבעת המינויים המאוחרים הוכיחו את עצמם, והמפלגה הצליחה לצלוח את הקדנציה עם רשימת הישגים לא קטנה, כשהבונבוניירה הגיעה רק באחרונה בדמות שורת הקצאות לקהילות בני תורה, אותן קהילות שבש"ס רואים בהן את הבייס. אבל מה עושים עם הראשות? את מי שולחים לקומה 6 בספרא במקומו של ניר ברקת שפרש לטובת הזירה הארצית.

פרישתו של ברקת לא הוזילה דמעות מיו"ר ש"ס, היחסים ביניהם ידעו עליות ומורדות. אבל פינוי הזירה מהאיש שהיה יכול לאחד כקונטרה את כלל החרדים, העלתה רף חדש בקרב הבני דודים, יהדות התורה האשכנזים. 

המראות הקסומים והנוף המדהים מחלון הרכב הממשלתי התחלפו, מהרי ירושלים והמחלפים המהירים, המישור החל להציץ מכל פינה והפקקים החלו להעיק. 

דרעי נזכר בעורגה באיש שלו בספרא - משה ליאון. רק לפני חודשים ספורים זה היה נראה סגור ונעול שכל החרדים יתייצבו מאחוריו שוב, אבל האשכנזים, כמו תמיד עושים בעיות ולא מוכנים להתחשב בדעתו של השר הבכיר, מה גם שליאון היה מעורב בחקירה - שניים שלו, מה שיפחית לו נקודה - שניים.

למרות רצונו העז, השר דרעי בוודאי יפנים כי הוא לא יוכל לתמוך במועמד שאינו חרדי כאשר מולו עומדת האפשרות להכתיר מועמד חרדי על כס ראש העיר, כדוגמת יוסי דייטש.

ליאון ודרעי חברים טובים הרבה מעבר למה שאנחנו מכירים - 'חברים בפוליטיקה', רק לאחרונה תיווך ליאון בין דרעי לליברמן לאחר שהאחרון הרגיז את הראשון במאבקו נגד חוק המרכולים. אגב, ליאון עצמו הוכיח בסיפור כי למרות הכל הקשר בינו לבין ליברמן הדוק וקיים.

וכאן ניצבת שאלת השאלות, שלא רק דרעי שואל את עצמו אלא גם החרדים בירושלים ובחלונות הגבוהים בכנסת; האם להריץ מועמד חרדי?! שבכל הקצאה, העברה או אישור להקמת מוסד יגיעו התחקירנים של שונאי החרדים בעיר ומעבר לפינה ימתינו חוקרי להב 433 ואנשי מבקר המדינה או שמא לבחור במועמד שאינו חרדי ולשלוט בו כבובה ע"י הכוח הפוליטי הגדול (ביותר!) שיש לחרדים במועצת העיר ירושלים. 

כך או כך, כדי להביא את המועמד החרדי יאלצו החרדים לאחד את כלל הפלגים תחת מועמד אחד (ספוילר: זה לא יהיה קל) ולאחר מכן לגייס קולות מבחוץ, וכאן צריך לזכור: בשלב הזה, אין מועמד חרדי ששמו עולה בימים אלו שמסוגל להביא קולות (כ- 10.000 קול מהמגזר הכללי) בכדי לנצח. במפלגות החרדיות מעלים את אופציית 'פיצול הקול החילוני' כדוגמת הרצת ליאון ברקוביץ בכך שיגיע השלישי (החרדי) ויכריע בינהם. אך ברור שכשרגע המבחן יבוא והמועמדים יבינו כי אם הם נשארים במרוץ הם מכתירים את המועמד החרדי - בוודאי הם יתאחדו סביב המועמד המוביל.

ונחזור למה שמתחולל במוחו של שר הפנים. גם הוא יודע שהמועמד החרדי המוביל הוא יוסי דייטש איש 'שלומי אמונים', ולא יהיה קל שלא לתמוך במועמד חרדי.

למרות הכל, השאלה שכבר מנקרת רבות במוחו של דרעי היא: "למה שאתן את הטוב הזה לפרוש?". הזעם אף צפוי לעלות כאשר יועציו יחדדו במוחו את המסר: "'ביתר' שלהם, 'אלעד' שלהם וכנראה גם בקדנציה הבאה (כל עוד קריספל הוא מועמד ש״ס). ובית שמש?! אם הם יתאחדו עם 'דגל' - אנחנו בצרות", ילחשו היועצים תוך שהם מרמזים על כוונת סיעת 'כוח' להתאחד עם דגל נגד אבוטבול. "למה שאתן לפרוש גם את ירושלים!?", יאמר דרעי לעצמו.

אולם בדיוק אז, דלת לשכתו של שר הפנים תפתח ופנימה יכנס לא אחר מאשר דייטש שיבקש את ידו של דרעי. "עם מוישה (גפני) ויענקל (ליצמן) דיברת?", ישאל השר, וכאשר ישיב דייטש ש"עדיין לא", יאמר לו דרעי "חבל לך על הזמן היקר שלי ושלך, תגש אליהם ואז תחזור אלי".

 דרעי יודע כי המלאכה תהיה לא פשוטה, כי אם את אמונו של השר ליצמן הוא כבר קנה -תנסו להזכיר לגפני את השם 'יוסי דייטש' מבלי שאתם חובשים שכפ"צ או מלווים באבטחה אישית. אך כאשר יחזור דייטש לדרעי עם התמיכה של דגל ואגודה או אז יכנס דרעי לפלונטר. מחד; ללא ספק המועמד הפייבוריט שלו הוא משה ליאון. בשיחות סגורות שנשאל דרעי "מי המועמד שלך לראשות העיר ירושלים?", הוא השיב ללא היסוס "משה ליאון", וכאשר הקשו עליו ושאלו: "ואם ירוץ מועמד חרדי?", השיב דרעי "עניתי כבר בשאלה הראשונה". מאידך, דרעי יתקשה לסרב לתמוך במועמד חרדי ובכך למנוע את החלום הישן להביא חרדי שוב לכס ראש העיר. אך צריך גם לזכור את העבר, שראינו תמיכות פומביות במועמד y ותמיכה שקטה בפועל במועמד z.

דרעי הוא חכם והוא צפוי לחשב את הדיל הארצי. הרי אלעד לא באמת בידיים שלו, וכי למרות ההצהרות ב'הדרך' הסיכוי לקבל את העיר עם אהדה של ישראל פרוש מול צוריאל קריספל - נע בין 0 ל0.1. בשיחות הסגורות ינסה לברר עם סגן השר מאיר פרוש על דיל של אלעד תמורת תמיכה בירושלים ואפילו הוא יעלה דרישות נוספות בגזרה הארצית. 

מה שברור שההכרעה תהיה קשה, זאת בפרט שהמפה יכולה להשתנות בכל רגע, כאשר השמות של זאב אלקין ורחל עזריה מנצנצים מקריית רם בדרך לכיכר ספרא. כאשר יקבל אחד מהם הכרעה סופית - המפה כולה יכולה להשתנות. 

כך או כך מפלגת ש"ס הירושלמית צפויה לסיים את מערכת הבחירות בכוח הדומה לקדנציה הנוכחית, מה שאומר שבמו"מ הקואליציוני גם ראש העיר המנצח יאלץ לרצות את ש"ס, גם אם היא לא תתמוך בו.
אריה דרעי חקירות להב 433 פרשנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד