ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

נצחון הרוח על החומר: הרבי בכה לנס והתקציב עבר

בערב פסח התחוללה דרמה בניו יורק: לאחר מאמצים, ועל פי בקשת האדמו"ר מסאטמר, עבר תקציב לישיבות, ללא חיוב לימוד ליב"ה

האדמו"ר מהר"א מסאטמר. צילום: משה גולדשטיין
האדמו"ר מהר"א מסאטמר. צילום: משה גולדשטיין



אנחת רווחה בקרב החרדים בארה"ב: אחר שבשנים האחרונות מתמודדים החרדים בעולם עם שלל גזירות בכל הנוגע לתקציבים למוסדות החינוך. באנגליה המוסדות מתמודדים עם גזירת לימוד דברי כפירה בגני ילדים, בבלגיה התמודדו גם עם גזירות שונות לאחר שמספר חרדים לשעבר תבעו מהמדינה פיצויים על כך שלא למדו לימודי ליב"ה. גם בארה"ב מספר חרדים לשעבר תבעו את הרשויות על כך, לאחר סאגה משפטית ארוכה העותרים הפסידו, והביאו לנצחון הרוח על החומר.

יש לציין שמזה שנים רבות שהתקציב למוסדות החינוך עובר בלי בעיות מיוחדות, אך לאחר עתירת כמה ארגונים ואנשים פרטיים נגד מוסדות חינוך חרדיים, החלו גורמים רבי עוצמה לפעול נגד מערכת החינוך החרדית.

בערב פסח התחוללה דרמה גדולה במדינת ניו יורק: הסנטור החרדי שמחה פלדר התמודד עם בעיה לא פשוטה של העברת התקציב השנתי, כשהוא מנסה להכניס את סעיף התקציבים לישיבות, היה חשש גדול שאלו שעתרו נגד תקציבים לישיבות יצליחו.

התקשורת האמריקאית הבליטה את הסיפור, בניו יורק טיימס, סיקרו בהרחבה את הסיפור ואת העתירה ואת כל המאמצים שעושה הסנטור שמחה פלדר.

הסנטור הצליח לאחר מאמצים גדולים להוריד את הסעיף שמחייב ישיבות ללמד לימודי ליב"ה, לאחר לחץ מצד המושל אנדרו קומו, מאחר והיה צריך להעביר את התקציב עד הראשון באפריל. במשך חודשים התקיימו מגעים שקטים עם נציגים סנאט ניו יורק, ושם סיכמו על העברת התקציב והסרת חובת לימודי ליב"ה בישיבות.

הדרמה התחוללה בין חצרות האדמו"רים סאטמר, סקווירא ובאבוב, לאחר שמושל ניו יורק לא הצליח לשכנע את האדמו"ר מסאטמר לוותר על ההתנגדות שלו להעברת התקציב. המושל ביקש מהאדמו"רים באבוב וסקווירא שישפיעו על האדמו"ר מסאטמר, אך המהר"א עמד כחומה בצורה ולא התפשר, האדמו"ר המהר"א הלך בתחילת השבוע ובכה על קברי אבותיו מסאטמר, כמתברר התפילות עזרו, וברגע האחרון התקציב עבר. אמנם יש עוד תיקון קטן שיטופל אחרי החג, אך החרדים בניו יורק יכולים לנשום לרווחה.
שמחה פלדר סאטמר החינוך החרדי תקציבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד