י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מיומנו של יועץ בלי מריבות: למצוא את ה"אני" כדי להעניק

אחרי ליל הסדר מגיע הזמן להתבונן, לבדוק האם הצלחנו להעביר את המסרים שרצינו ולמה לפעמים אנחנו מתכננים את הכל, עושים מאמצים שיצא מוצלח ומיוחד ובסוף, בסוף כלום לא עובד. הרב אבי טל דמתי בטור פסחי

מיומנו של יועץ  בלי מריבות: למצוא את ה"אני" כדי להעניק
Chen Leopold/Flash90





עכשיו אנחנו למעשה אחרי הכל. אחרי כל ההכנות של פסח בכלל וליל הסדר בפרט, אחרי כל הריצות המפרכות אחרי בגדים מתאימים, אחרי עריכת השולחן כראוי - סידור המקומות - חלוקת התפקידים.

לחלק מאיתנו היה ליל סדר מקסים עם התעלות רוחנית, עם סיפוק ונחת מהילדים ובן הזוג. אך לחלק מאיתנו היו גם חיכוכים ומריבות, כל הציפיות, נכשלו במבחן התוצאה. אולי הילדים לא העריכו מספיק את כל הטרחה והעמל, אולי לא התנהגו יפה, אולי הבעל במקום לעזור רק התלונן ואולי ואולי... לחלקינו היו גם מריבות בתוך ליל הסדר עצמו.

ועכשיו כשיש לנו קצת זמן שקט, אולי עכשיו זה הזמן המתאים שבו נוכל לשבת לכמה דקות עם כוס קפה ריחני וכשר לפסח, לעצור לזמן מה את המרוץ הבלתי פוסק שקצב החיים מכתיב לנו ולהתבונן לתוכנו פנימה כדי לשאול את עצמנו מספר שאלות

מה הייתה המטרה שלי בליל הסדר? אילו מסרים ותובנות רציתי להנחיל לילדיי בערב זה? מה אמור לסמל לי, לילדי ולזוגיות שלי ליל הסדר בפרט וחג הפסח בכלל בפרט כאשר לעיתים רבות הגעת אליו באפיסת כוחות?
האם הצלחתי להעביר מסריי?
ואם לא אז מה היה החסם ?
ומה בכלל הציפיות שלי ?
איפה אני בתוך הסיפור.
איפה אני בתוך הסיפור של יציאת מצרים?

הורים רבים וגם זוגות באים אלי עם שאלות מהותיות. מה תפקידי בתור הורה? מה תפקידי בתור בן זוג? ולעיתים אף שואלים על עצמם: "איפה אני בתוך כל הסיפור?" מריצה לריצה, ממטלה למטלה ומתפקיד לתפקיד. כל היום אנו רצים לשרת את הסביבה עד שלעיתים אנו שוכחים את עצמנו.

והשאלה המהדהדת ביותר היא מדוע זה קורה לי כל הזמן? מדוע כל הטוב שאני רוצה לעשות לבעלי לאשתי או לילדי לא בא לידי ביטוי ובמקום זה אנחנו מגיעים לוויכוחים ולמריבות, כך שבמקום לקרב ולהתקרב אנו מתרחקים?



ליל הסדר, כמו בשאר החגים, הוא אחד הזמנים המועדים לוויכוחים. צילום: הדס פרוש/ פלאש 90

מדוע כל הרצון שלי להעניק והנתינה שלי, במקום להיות מוערכים, גורם לי ולהם להתרסה לתסכול לכעסים? מה לא עובד?

ובכן, במיוחד בחג הפסח שבו אנו מדגישים שיצאנו מעבדות לחירות. אחד המסרים הטיפוליים שאני תמיד מנסה להעביר להורים ולזוגות הוא - תהיו אתם. לפני הכל תסתכלו רגע על עצמכם פנימה, תחדדו ערכים, שאיפות וציפיות ותבדקו מה הופך אתכם למאושרים, מה נותן לכם תחושת הצלחה וביטחון?

נסו לענות על השאלות האלה, כי אם אין אני לי מי לי ואם לא עכשיו אי מתי?

רק לאחר מכן תנחילו יכולת זאת גם לילדיכם ולבני זוגכם. אך גם כאן תזכרו, "כנגד ארבעה בנים דברה התורה חכם רשע תם ושאינו יודע לשאול". לכל אחד יש את האישיות שלו ואת צורת החשיבה שלו ועלינו להנחיל לו את הערכים שלנו בדרך מותאמת לצורת החשיבה שלו. אם לא נהיה זהירים ורגישים מספיק, ולא נוכל להגיע אליו וקרוב לוודאי שהוא ידחה אותנו בשתי ידיים.

יתרה מזאת, כל אדם הוא מורכב, לכל אחד יש גם חכם, גם תם וגם, לעתים חלק שאינו יודע לשאול כחלק מובנה מהאישיות.

ולכן על אף שכל השאיפות וכל הרצונות שלנו כהורים וכבני זוג שיהיה ליקרים לנו רק טוב, שימשיכו בדרך , שיגדלו עם כוחות ועם רצון להצליח מתוך שמחה ובטחון עצמי, עלינו תמיד לזכור להרעיף טוב מתוך מעטפת של עצמאות חירות ותחושת בטחון בצדקת דרכו ולא מתוך כפיה או התנצחות.

כאשר אנו עושים זאת בצורה של התנצחות ונטילת חירות, ברגע זה שניצחת את העומד מולך - את האשה, את הבעל או את הילדים, אמנם הצלחת לגרום לו לרגע זה לעשות רצונך, אך למעשה באמת בתוכו פנימה הפסדת אותו. ניצחת בקרב אבל הפסדת במלחמה.

הפסדת את אמונו בך, את רצונו להיות חלק ממך ןלכן עלינו לשאוף לראות את העומד מולנו כבן חורין אשר עתה יצא ממצרים. לשמור על חירותו, להעריך אותה ולכבדה ובעיקר ללמד את עצמנו להעניק לו את מה שאנו רוצים מעצמינו - להיות בני חורין

פסח כשר ושמח

אבי טל דמתי, מטפל בילדים ונוער, יועץ זוגי ומנחה סדנאות והרצאות
0548-16-77-15
מיומנו של יועץ הרב אבי טל דמתי אני אמיתי פסח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד