כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

סקר: 40% מהצעירים ללא רישיון נהיגה - נהגו ברכב

על פי נתוני הסקר בקרב בני 17-18 שמפרסמת אור ירוק עולה עוד כי 80% מהצעירים בעלי רישיון נוהגים מעל למהירות המותרת. מנכ"ל אור ירוק: "רישיון הנהיגה חייב להתקבל בתחושת אחריות וכובד ראש"

תאונה של נהג צעיר בשל מהירות מופרזת
תאונה של נהג צעיר בשל מהירות מופרזת

40% מקרב הצעירים ,בני 17-18, שעדיין אינם בעלי רישיון נהיגה, מדווחים כי נהגו ברכב- כך עולה מסקר שערכה עמותת " אור ירוק", במהלך 2011. הסקר נועד לבחון את שיעור הנהגים בקרב בני ה 17-18 וחשוב מכך- את מאפייני הנהיגה של בני נוער הנוהגים. בנוסף, על פי נתוני הסקר- 26% מקרב בני קבוצת גיל זו, שיש להם רישיון נהיגה, מדווחים כי נהגו ברכב, עוד בטרם קיבלו את רישיון הנהיגה.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק": נהגים צעירים מעורבים בתאונות קטלניות בשיעור גבוה יותר מחלקם במצבת הנהגים. מידי שנה נפגעים בממוצע מעל 4200 נהגים צעירים (רכב ואופנוע), בני 15-24 בתאונות דרכים. 42 נהגים צעירים נהרגים, בממוצע מידי שנה. הסיבות קשורות למאפייני הגיל של בני הנוער ואורח חייהם. רישיון הנהיגה מתקבל אצל הצעירים ככרטיס כניסה לעולם המבוגרים ומלווה בהתרגשות, התלהבות, בתחושה של עצמאות. ולא בתחושת אחריות וכובד ראש".

קרוב ל 60% מבני הנוער בשכבת הגיל 17-18 מחזיקים ברישיון נהיגה על רכב פרטי או רכב דו- גלגלי- לעומת 50% שדיווחו כך בשנה שעברה.( 2010). נתוני הסקר לגבי מאפייני הנהיגה של בני הנוער חושפים דפוסי נהיגה שאינם בטיחותיים: 80% נוהגים במהירות מעל למותר. 66% (שני שליש) נוהגים עייפים. 42% מדברים בנייד ללא דיבורית. 34% (יותר משליש) קוראים/כותבים SMS. מסקר נוסף עולה כי חלקם של הנהגים הצעירים, בקרב הנהגים המעורבים בתאונות אלכוהול, מגיע לכ 30%.

ב"אור ירוק" מסבירים את הנתונים הקשים במאפייני הגיל ואורח חייהם של בני הנוער: בשל גילם, ונטייתם לריצוי חברתי, נהגים צעירים נוטים לביטחון עצמי מופרז על הכביש ולבצוע התנהגויות מסוכנות: עקיפות מסוכנות , נהיגה במהירות מופרזת,וכו'. חוסר הניסיון הוא האויב הגדול ביותר שלהם- קיים פער בין תחושתם שיש להם שליטה מוטורית- מכאנית על הרכב, לבין חוסר המיומנות שלהם בהתמודדות מול הסכנות שבכביש. המודעות לסכנות מתפתחת עם השנים.

בנוסף, אורח חייהם של הצעירים- הכולל בילויים ליליים בתדירות גבוהה יותר, מביא לנהיגה בתנאים קשים יותר. יותר צעירים נוטים לנהוג בלילה, בשעות מאוחרות ולכן נוטים לנהוג בעייפות. ויותר נהגים צעירים נוהגים לאחר בילוי- בו, לרוב, מעורבת גם שתיית אלכוהול. הסבר נוסף לנתונים טמון בעובדה כי דעתם של הנהגים הצעירים מוסחת ביתר קלות בין אם ע"י שימוש בטלפון הסלולרי או בשל התרחשויות ברכב כמו שיחה עם החברים.

מידי שנה מקיימת עמותת "אור ירוק" הרצאות בנושאי בטיחות בדרכים בכ 300 בתי ספר ובפני כ 50 אלף תלמידים. וכן בכ 120 בסיסי צה"ל ובפני כ 20 אלף חיילים בשנה. בנוסף, באמצעות פרויקט 'אור ירוק לחיים' נפגשים מתנדבי העמותה, מידי שנה, עם יותר מ 32 אלף נהגים צעירים ובני משפחותיהם ומקנים ידע מעשיר ומעשי להורים ולנהגים הצעירים במהלך תקופת הליווי שלאחר קבלת רישיון הנהיגה.

ב"אור ירוק" ממליצים עוד להעשיר את הכשרתם של הנהגים הצעירים, במסגרת לימודי הנהיגה, ולהוסיף לחומר הנלמד גם כלים להתמודדות עם הסכנות שבכביש. להקפיד על ליווי הנהגים החדשים, ע"י ההורים וכן על מעורבות מתמשכת והדרכה לבטיחות בדרכים גם לאחר תקופת הליווי. ולהרחיב את הפעלת שירות " קווי לילה" – קווי תחבורה ציבורית הפועלים עד השעות הקטנות של הלילה, ומאפשרים לצעירים לצאת לבלות בלילה עד השעות המאוחרות ואף לשתות אלכוהול מבלי הצורך לנהוג לאחר מכן הביתה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד