ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

האם המסתננים יצילו את חוק הגיוס?

בעקבות דרישת נתניהו - כחלון הודיע הערב כי יאפשר חקיקת 'פסקת התגברות' בחוק המסתננים • הערכה: החרדים יעלו מחדש את דרישת פסקת ההתגברות גם בחוק הגיוס

נתניהו וכחלון. צילום: פלאש90
נתניהו וכחלון. צילום: פלאש90



לאחר הזיגזג של ראש הממשלה בנימין נתניהו - שהגיע בעקבות לחץ מהימין שהביא להקפאת המתווה שישאיר את המסתננים בישראל, הערב (שלישי), התפרסם ב'החדשות' כי נתניהו ידרוש להעביר חוק עוקף בג"ץ שיאפשר כליאה במתקן חולות והרחקת כלל המסתננים.

אלא שבתחילה הדבר היה נראה קשה לביצוע, משום שמדובר בחוק עוקף בג"ץ שביטל את החוק הקיים, וכזכור, לאורך כל הקדנציה האחרונה סירב השר משה כחלון לחוקק חוקים שעוקפים את הבג"ץ.

אלא שלהפתעת ראש הממשלה וראשי הסיעות - השר כחלון נענה לדרישת נתניהו והודיע כי יאפשר לחוקק את פסקת ההתגברות "כבר מחר".

במפלגות החרדיות ראו בסיפוק את הצהרת כחלון הערב. וההערכה היא כי הן ישתמשו בהצהרה הערב כדי לדחוק את השר כחלון לתמוך בפסקת התגברות גם בחוק הגיוס.

השאלה היא: האם הן יציבו אולטימטום טרם חקיקת חוק המסתננים שאז ייתכן וכחלון יקח צעד אחורה או שמא ישמרו על פרופיל נמוך עד לאחר חקיקת חוק המסתננים ואז הן יבואו לכחלון בדרישה להעביר חוק עוקף בג"ץ גם בחוק הגיוס כפי שנהג בחוק המסתננים.

כזכור, עם פסילת חוק הגיוס ע״י בג"ץ העלו במפלגות החרדיות כאופציה ראשונה לחוקק את חוק הגיוס הזהה בדיוק למה שנפסל אך עם 'פסקת התגברות' שלא מאפשר לשופטי בית המשפט העליון לבטל את החוק באותה קדנציה של הכנסת בו הוא נחקק, וכאשר היא מבטלת את החוק והכנסת מחוקקת אותו שוב בג"ץ לא יוכל לבטל אותו כלל.

יצוין, כי אם וכאשר יחליטו במפלגות החרדיות להציב דרישה לשר כחלון שיתמוך בפסקת התגברות - הדבר צפוי לפתור את המשבר מול השר ליברמן משום שיביאו את החוק הזהה למה שנפסל ע"י בג"ץ וכך לא יאלצו להגיע לפשרה מול משרד הביטחון.

כך או כך חוק הגיוס שגרם למשבר פוליטי של ממש עם סיום מושב החורף - יבוא שוב על שולחן הכנסת עם פתיחת מושב הקיץ, אם החרדים יגיעו להבנות עם כחלון להעברת פסקת ההתגברות - הדבר יביא לשקט ממשי בקואליציה שתסיים את הקדנציה במועדה.
מש כחלון בגץ פסקת התגברות כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד