כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

מפאריז לבית וגן: רבי ישראל יוסף זולדן זצ"ל

בבית וגן הלך לעולמו רבי ישראל יוסף זולדן זצ"ל שעבר את מאורעות השואה, הקים את ביתו בפאריז וזכה להיתר הוראה לצד ספרים רבים שחיבר. הוא הסתלק לבית עולמו בירושלים בגיל 97

רבי ישראל יוסף זולדן זצ"ל (באדיבות המצלם)
רבי ישראל יוסף זולדן זצ"ל (באדיבות המצלם)

,

ברוך דיין האמת: בחול המועד פסח נפטר לבית עולמו בשיבה טובה הרב הגאון רבי ישראל יוסף זולדן זצ"ל משכונת בית וגן בירושלים, והוא בן 97 בפטירתו.

המנוח זצ"ל נולד בכ' חשוון תרפ"א בעיירה פיליפיץ שבהונגריה לאביו רבי משה יעקב זולדן ז"ל בן רבי שמואל שהיה דיין במקום. אביו רבי משה יעקב היה חסיד ספינקא ונסע לאדמו"ר בעל ה'חקל יצחק' – ואף נספה באותו יום יחד עם רבו באושוויץ.

בבחרותו למד בישיבת מונקאטש אצל בעל ה'מנחת אלעזר' זיע"א ולאחר מכן אצל חתנו הגאון רבי ברוך רבינוביץ, שם אף קיבל היתר הוראה מבית הדין מונקאטש אך בהיותו בן 16.

בשנות השואה היה במשך שלש וחצי שנים אצל ההונגרים במחנה מונקא-טאבור שם מסר נפשו שלא להכניס שום מאכל טריפה לפיו והכל בכל מיני תחבולות. כמו כן הקפיד על לימוד שולחן ערוך יורה דעה כל יום עם שו"ע קטן שהיה מונח תדיר בכיסו.

לאחר מאורעות השואה חזר לביתו, שם לא מצא מאומה כי הגרמנים החריבו הכל, רבי ישראל יוסף מצא רק את היתר ההוראה שקיבל וחידושי התורה שכתב. הוא שהה בבוכנוולד עד שהגיע לפאריז שם נשא לאישה את רעייתו מרת אסתר שתחי' לבית גרינברגר מעיירה טשארדא ליד סיגוט.

בפאריז התגורר במשך ארבעים שנה שם התפלל בבית הכנסת 'תוספות' הסמוך לבית הכנסת רש"י, הוא בנה מקווה והקים תלמוד תורה ומסר שיעורים דבר יום ביומו על אף היותו עסוק במסחר.

במשך השנים התקרב לאדמו"ר רבי איציק'ל מפשעווארסק וחתנו האדמו"ר רבי יענקל'ה זצ"ל שנהג לקרוא לו בשם ספרו 'ויאמר ישראל'. על פי עצת הרבי בעל ה'ויואל משה' מסטמאר נשאר לגור בפאריז שם הוציא שני ספרים 'ויאמר ישראל' ו'יוסף ישראל'.

בסוף שנות השמונים עלה לישראל והתיישב בשכונת בית וגן בירושלים, שם מסר שיעורי תורה ברבים ושימש בעל תפילה בימים נוראים בהשתפכות הנפש אצל האדמו"ר רבי יוחנן מטאלנא זצ"ל, גם בשנה האחרונה עת נחלש התפלל לפני העמוד ותקע בשופר.

מכריו סיפרו ל'בחדרי חרדים' כי מנהגו היה, לקום כל לילה בשעה 1:00 וללמוד עד התפילה, היה בקי בתורת הנסתר וסיים את הזוהר הקדוש מספר פעמים לצד מעשי החסד שהיו תמיד בנסתר ללא שום פרסום.

הותיר אחריו את רעייתו שתחי' ובנותיו, חתנו איש החסד הרב אליהו זלצברג מאנטוורפן.

מסע הלוויתו נערכה ביום שני ב' דחול המועד פסח מביתו ברחוב הפסגה 17 בבית וגן להר המנוחות שם נטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. ,
רבי ישראל יוסף זולדן הלוויה בית וגן ברוך דיין האמת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד