י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ארבעה חודשים, התנהל מהלך חשאי שהוכתר כהצלחה. אתמול חשף הרבי לחסידיו את שאירע מאחורי הקלעים

שלושה ימים לאחר שעבר החוק שאיים על עתיד החינוך החרדי בארה"ב, חשף הרבי מסאטמר את מה שאירע מאחורי הקלעים בסיום הדרשה המסורתית שנשא בפני אלפי חסידיו בבית המדרש של החסידות בוויליאמסבורג; מסירותו של הסנטור שהיווה קול מכריע והשיחה שקיבל מהמושל שהבטיח אך הרבי התעקש • 'בחדרי' עם ההקלטה המלאה ותמלול דבריו בעברית

הרבי מסאטמר בישראל. צילוםף משה גולדשטיין
הרבי מסאטמר בישראל. צילוםף משה גולדשטיין



הדרמה הגדולה שהתחוללה בניו יורק הגיעה לכותרות כל העיתונים הגדולים, כיצד הציל האדמו"ר מסאטמר את החינוך היהודי בניו יורק, יחד עם הסנטור החרדי ר' שמחה פלדר.

אתמול (שלישי) בערבו של יום סיפר האדמו"ר מסאטמר לאלפי החסידים, במהלך דרשה שנשא בפניהם את מה שהתחולל מאחורי הקלעים של ארגון ההצלה ואיך הצליחו ברגע האחרון להציל את כל החינוך היהודי המדינה.

כמידי שנה בחג הפסח מגיע האדמו"ר מסאטמר לשאת דברים בפני החסידים המתגוררים בשכונת ווילאמסבורג, דרשה המכונה אצל החסידים גם כ'אסיפה השנתית' של חסידי סאטמר בבית המדרש הגדול בעיר.

אחרי הדרשה בסוגיא עליה דרש בשבת הגדול האדמו"ר עובר לדבר על ענייני השעה, לעורר את הציבור על עניינים העומדים על הפרק כמו להתחזק בלימוד התורה, לצמצם בהוצאות החתונות, ענייני צניעות וכן קיצור בין הזמנים לישיבות.

בסיום הדרשה האריך השנה האדמו"ר מסאטמר בקרוב ל-40 דקות, כשהוא מסביר לאלפי החסידים במתק לשונו את הדרמה שהתחוללה מאחורי הקלעים, איך התחילה כל הגזירה הנוראה על החינוך היהודי ומה היא כללה, ואיך בסיעתא דשמיא בליל השמור לניסים ונפלאות הצליחו להעביר את רוע הגזירה.

האזינו לדברי הרבי:

אחרי הדרשה פצחו החסידים בשירת 'והיא שעמדה' משך כמה דקות - להודות ולהלל להשי"ת על הנס הגלוי.

'בחדרי חרדים' עם עיקרי דבריו של הרבי בהתייחסו לגזירה שהתבטלה;



הרבי מסאטמר עם מושל ניו יורק קומאו לפני הבחירותצילום: הרבי מסאטמר עם מושל ניו יורק קומאו לפני הבחירות
הרבי מסאטמר עם מושל ניו יורק קומאו לפני הבחירות


"חייבים לספר לציבור את חסדי השם, דברים שהציבור לא ידע על הגזירה הנוראה שריחפה על ראש היהדות החרדית בניו יורק וב"ה 'אז רוב ניסים הפלית בלילה' בליל התקדש החג הגיעה הישועה הגדולה שאלמלא הישועה היו צריכים לגזור תענית ולעורר רחמי שמים מרובים על מה שנאספו הני רשעי ישראל ששנו ופירשו ונקבצו יחד לסגור את כל המוסדות היהודיות במדינת ניו יורק וזה לא היה רחוק מסגירת כל המוסדות". פתח הרבי את דבריו.

"החוק בניו יורק מחייב את כלל המוסדות גם מוסדות פרטיים ללמוד את אותם הלימודים שלומדים בבתי הספר הממלכתיים, כולל הכל ולא רק אנגלית וחשבון וא"א לפרט וב"ה כבר 70 שנה הקימו גדולי ישראל מוסדות בכל רחבי המדינה הכוללים כיום 200 אלף תלמידים כן ירבו בלעה"ר".

"וב"ה במשך 70 שנה קיבלו מאות אלפים חינוך יהודי ואני לא מדבר על חינוך יהודי לתורה, אני מדבר על חינוך תרבותי כאשר הבין אדם לחבירו הגיע לתפארת ולשם אין בינינו לא גנבים ולא רוצחים לא סוחרי סמים ולא שודדים ואת זה יכולים לברר את המשטרה המקומית, בנוסף לזה גם הצליחו בעזרת השם לגדל דור של נגידים גדולים מליונרים גם בלי לקבל תעודת בגרות ולימודים אקדמים ויש הרבה שעובדים קשה לפרנסתם ויש גם עניים אבל הם לא יוצאים לפשע להרוג ולשדוד, הם נשארים במשפחה ומגדלים את ילדיהם בחן וכבוד".

"לצערנו ולבושתנו" אמר הרבי "יש מוסרים שלמדו במוסדות והם יצאו ואף אחד מכל היוצאים לא הצליחו בחייהם אחרי היציאה מהעולם החרדי אבל מתוך מרירות ויאוש הם החליטו להוציא את תסכולם על הוריהם והמוסדות בהם למדו בתחילה בניו יורק סיטי ואח"כ במדינת ניו יורק כאילו כל הבעיות שלהם היא אי למידת אנגלית וכו' והם אומרים שהם רק חושבים על הטובה של הילדים והם הולכים ומפרסמים שמהמוסדות יוצאים תלמידים כמו מהטליבאן ופרזיטים ועל המדינה להציל את הילדים".

"שרי המדינה לא מעוניינים להקשות עלינו והם הקימו וועדה שכבר עובדת מעל לשנתיים אבל המוסרים לא יורדים מהם ורודפים אחרי שרי המדינה בכל מקום, והם התחילו ללכת לבית משפט נגד מדינת ניו יורק בטענה שהם לא עושים כלום והם תובעים את החינוך וכך הם מצאו אוזן קשבת ושם החליטו שהמדינה ישלחו פקחים שיכנסו בתלמודי תורה ובתי ספר ויסגרו מוסדות שלא לומדים את "כל" הלימודים וזה גזירת שמד ממש שהציבור לא ידע מזה אבל העסקנים שעוסקים בזה לא ישנים כבר כמה חודשים בלילות מגודל הגזירה שמרחפת על הציבור".

"יש לזה עצה אחת" הבהיר הרבי מסאטמר ופירט "לחוקק חוק חדש שיוציא את מוסדות היהודים מכלל החוב לימודים וזה צריך לעבור בשני בתי המחוקקים של מדינת ניו יורק ואח"כ יקבל חתימה ממושל ניו יורק. המציאות כיום היא שהבית התחתון נמצא תחת שליטת הדמוקרטים והסנאט נמצא תחת שליטת הרפובליקנים וכידוע הדמוקרטים והליברלים הם יותר בעד הלימודים האלו ולכן כל העסקנים הבינו שהסיכוי שחוק כזה יעבור, הוא כמעט אפסי".

"לפני כמה חודשים" המשיך הרבי וסיפר "הגיע אליי הרב חיים דוד צוויבל - עסקן גדול ומראשי אגודת ישראל בארה"ב ושאלתי אותו מה אפשר לעשות והוא הציע לי לקחת את הרב יעקב סופר מגדולי העסקנים כאן בקרית יואל שכבר הצליח במקום שהרבה לא הצליחו להעביר חוקים ואכן הכניסו אותו לסוד העניינים והוא הציע לי ללכת בדרך זו".

"כידוע, הבית התחתון מנוהל ע"י רוב גדול של דמוקרטים אבל הסנאט מנוהל על ידי הרפובליקנים, והקולות בעד ונגד חוקים מעין אלו, עומד בדיוק על חצי חצי והקול המכריע הוא של הסנטור החרדי ר' שמחה פלדר מבורו פארק, שעל אף היותו מזוהה עם הדמוקרטים, הוא נוהג לצביע עם הרפובלקנים ולכן הם שולטים בסנאט".

"אז התקשרתי למנהל המוסדות שלנו בבורו פארק הרב אהרן וועלץ ובקשתי ממנו שיבוא אלי עם הסנטור ר' שמחה", סיפר הרבי "בתחילת חודש כסליו הם הגיעו וישבנו והסברנו לו את חשיבות העניינים, ואז החלטנו שהיות ובסוף חודש מרץ חייבים להעביר את התקציב לשנת 2019 וזה חייב להיות לפני ה-1 באפריל היות ומושל ניו יורק ענדרו קומאו שם על חוק התקציב את כל כוחו וכבודו ואז יקום הסנטור ר' שמחה ולא יתן לתקציב לעבור עד שיעבירו את החוק החדש להצלת החינוך היהודי בניו יורק וזה היה סוד שמור במשך ארבעה חודשים".

"ביום חמישי האחרון ממש כמה שעות לפני ההצבעה על התקציב, הודיע הסנטור ר' שמחה כי לא יצביע על התקציב עד שיעבירו את החוק החדש ואז התחילה מהומה גדולה בין הסנאט לאסמבלי (הבית התחתון)".

"בליל שישי האחרון ליל בדיקת חמץ יצאתי לאוהל הקדוש בבית העלמין כאן וידעתי שאם לא עכשיו, כל החינוך היהודי בסכנת כליה ח"ו. התחננתי שם אצל אלו שבנו את המוסדות הגדולים כאן שיעמדו לצידו של הסנטור היחידי מול הלחצים הכבדים".

וכאן מגיעה התפנית מספר הרבי: "מושל ניו יורק שהמהלך פגע בכבודו, התקשר אלי והבטיח לי שהחוק יעבור מיד אחרי התקציב ונתן לי את הבטחתו שלא יהיו שום בעיות לחינוך היהודי ורק שאתן הוראה לסנטור ר' שמחה פלדר שיתמוך בתקציב לפני ה-1 לאפריל. אבל אני אמרתי לו שאם זה לא יעבור עכשיו זה לא יקרה - יקימו עוד וועדה ועוד וועדה ויסחבו את זה, אני מוכן לוותר על התקציבים אבל לא על חינוך הילדים וזה חייב לעבור עכשיו לפני התקציב".

"הסנטור ר' שמחה יהודי שומר תורה ומצוות ישב וחיכה - אנחנו עומדים בערב החג והוא רצה לחזור לביתו לבדיקת חמץ ולהכנות לקראת החג, אבל אני סיפרתי לו שבעיר סיגוט גם קרה פעם אחת בערב יום כיפור, שישב הראש הקהל בעירייה לצורך השתדלות לטובת העיר וזה נמשך עד כניסת החג, כך שהוא לא הספיק להתפלל מנחה בערב יום הקדוש וללכת למקוה, בצר לו הלך לזקיני רב העיר הגה"ק בעל הייטב לב. אמר לו ה'ייטב לב', "תשמע אני כן הלכתי למקוה כן התפללתי מנחה וכן נכנסתי ליום הקדוש בהכנה האם אתה רוצה להחליף איתי?" ואז נחה דעתו, אמרתי לר' שמחה כל העתיד של כלל ישראל בניו יורק תלוי בך".

"ואכן כך היה עד ממש לפני כניסת החג, ובליל שימורים החוק עבר גם בסנאט וגם בבית התחתון. וזה גם עבר בחתימה של מושל ניו יורק וברוך השם שונאי ישראל נחלו מפלה גדולה ולנו הישועה והחינוך היהודי לרבבות תינוקת של בית רבן ניצל". סיכם הרבי את מה שאירע מאחורי הקלעים ונשמר בסוד.

לסיום, ציין הרבי מסאטמר לשבח את עושי המצוה, שעמלו רבות מאחורי הקלעים עד לחקיקת החוק. בראש ובראשונה הודה הרבי לעסקן הרב יעקב סופר מקרית יואל, אחריו הזכיר הרבי את הרב חיים דוד צוויבל מאגודת ישראל ואת העסקן הבעלזאי הרב יהושע עסטרייכר.

אחרון חביב, הזכיר הרבי את הסנטור ר' שמחה פלדר, וציין כי זכות הרבים תלוי בו וזכות כל תינוקות של בית רבן תלוי בו ויש קונה עולמו בשעה אחת. "אני יודע שהתקשורת תצא נגדך אבל זה הכבוד שלך בעיני כל העם היהודי לכל קהילותיו". אמר הרבי לסיום.

כאמור, לאחר מכן קמו החסידים ופצחו בשירת 'והיא שעמדה' כשבח והודאה להשי"ת על הנס שעשה עמם "שלא אחד בלבד עמד עלינו לכלותינו והקב"ה מצלינו מידם".

הסנטור שמחה פלדר מתקבל בכבוד אצל הרבי מסאטמר באירועי החסידות











כזכור, כפי שדווח שלשום (שני) ב'בחדרי חרדים', החרדים בניו יורק נשמו לרווחה בליל הסדר, כאשר עודכנו כי החוק שאיים על עתיד חינוך ילדים עבר, לאחר שבשנים האחרונות עם גזירות שונות לאחר שמספר חרדים לשעבר תבעו מהמדינה פיצויים על כך שלא למדו לימודי ליב"ה.

בערב פסח התחוללה דרמה גדולה במדינת ניו יורק: הסנטור החרדי שמחה פלדר התמודד עם בעיה לא פשוטה של העברת התקציב השנתי, כשהוא מנסה להכניס את סעיף התקציבים לישיבות, היה חשש גדול שאלו שעתרו נגד תקציבים לישיבות יצליחו.

התקשורת האמריקאית הבליטה את הסיפור, בניו יורק טיימס, סיקרו בהרחבה את הסיפור ואת העתירה ואת כל המאמצים שעושה הסנטור שמחה פלדר.

הסנטור הצליח לאחר מאמצים גדולים להוריד את הסעיף שמחייב ישיבות ללמד לימודי ליב"ה, לאחר לחץ מצד המושל אנדרו קומו, מאחר והיה צריך להעביר את התקציב עד הראשון באפריל. במשך חודשים התקיימו מגעים שקטים עם נציגים סנאט ניו יורק, ושם סיכמו על העברת התקציב והסרת חובת לימודי ליב"ה בישיבות.

הדרמה התחוללה בין חצרות האדמו"רים סאטמר, סקווירא ובאבוב, לאחר שמושל ניו יורק לא הצליח לשכנע את האדמו"ר מסאטמר לוותר על ההתנגדות שלו להעברת התקציב. המושל ביקש מהאדמו"רים באבוב וסקווירא שישפיעו על האדמו"ר מסאטמר, אך המהר"א עמד כחומה בצורה ולא התפשר, האדמו"ר המהר"א הלך בתחילת השבוע ובכה על קברי אבותיו מסאטמר, כמתברר התפילות עזרו, וברגע האחרון התקציב עבר. אמנם יש עוד תיקון קטן שיטופל אחרי החג, אך החרדים בניו יורק יכולים לנשום לרווחה.
סאטמר גזירת החינוך דרשה סנאטור לימודי חול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד