י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

'פרשת אגרון': בחורי ישיבה נעצרו • כל הפרטים

ששה חשודים נעצרו בחשד להפצת פרטי אזרחי המדינה • 'בחדרי חרדים' בנתיב ההפצה: כיצד הגיע המידע לרבבות מחשבים • ואיך הצליחה המשטרה לאתר את המפיץ 'ארי'

תעודות זהות. צילום: פלאש 90
תעודות זהות. צילום: פלאש 90



הותר לפרסום: הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע הצליחה לפענח בחודשים האחרונים מי עומד מאחורי גניבת והפצת מרשם האוכלוסין של ישראל, שכולל מידע רב על כל אחד מאזרחי המדינה.

שישה חשודים, בהם תלמידי ישיבה, נעצרו במסגרת חקירת הפרשה - ונאסר עליהם לעזוב את הארץ. המשטרה הודיעה כי בקרוב הם יזומנו לשימוע, בטרם יוחלט האם להגיש נגדם כתבי אישום. במקביל פועלים ברשות להסיר את התוכנה מאתרי אינטרנט.

תחילתה של הפרשה ב-2007. אלמוני, שהשתמש בכינוי "ארי", העלה לרשת האינטרנט תוכנה בשם "אגרון 2006", המאפשרת שימוש במרשם האוכלוסין לכל אדם. המרשם כולל מידע על תשעה מיליון בני אדם, כולל כאלה שנפטרו. בין השאר ניתן למצוא במאגר שהופץ כתובות, מספרי טלפון, קשרים משפחתיים ועוד.

המשטרה פתחה בחקירה - אך התיק נסגר בשל חוסר ראיות.

ב-2009 פתחה הרשות בחקירה חדשה, ממנה עלה כי עובד קבלן, שהיה אחראי על מאגרי מידע במשרד העבודה והרווחה לקח את מרשם האוכלוסין לביתו, והעביר עותק ללקוח פרטי - איש מחשבים, שהעביר אותו לחברו, תלמיד ישיבה, שהחליט למכור את המאגר.

הקונה, אספן של מאגרי מידע, העביר את המידע למתכנת שפיתח את תוכנת אגרון, והעבירה לבסוף לידי אותו "ארי".

הרשות ניסתה לעלות על עקבותיו של "ארי", ומצאה שהוא העלה לאתר שלו את תמונת ראש הרשות, יורם הכהן, מתוך כתבה ששודרה בערוץ 2. הרשות גילתה שהתמונה אוחסנה באתר שיתוף תמונות בארה"ב. אתר השיתוף העביר לידי חוקרי המשטרה את כתובת המחשב ממנה הועלתה התמונה, והכתובת הצביעה על כתובת של בית עסק, בו עבד "ארי" כטכנאי המחשבים.

החוקרים קבעו עמו פגישה תחת זהות בדויה, ולאחר מכן הוא נלקח לחקירה. לטענת הרשות יש בידיה הוכחות לכך שהוא אכן אותו "ארי".

עו"ד מילי בך, ראש מחלקת חקירות של הרשות אמרה הבוקר, במהלך מסיבת עיתונאים שקיימה: "זה היה בלתי נסבל שכל המידע הזה חשוף לכל אחד, היה אובדן שליטה על המידע. אין בעיה להשתמש במידע הזה כדי להוציא מידע מקופות חולים, לדוגמא", אמרה. "גם חוקרים פרטיים קפצו על ה'סוכריה'".

עורך הדין גיל דחוח, המייצג את אחד החשודים, אמר בתגובה לחשיפת הפרשה: "אנחנו מאמינים שגם הפעם ניווכח שההר יוליד עכבר, זאת תהיה עוד אחת מאותן חקירות שמתחילות ברעש גדול ונגמרות בקול ענות חלושה. מדינת ישראל יודעת שמאגר מרשם האוכלוסין שלה נמצא אצל כל חוקר פרטי מתחיל וגם אצל אנשים פרטיים רבים.

"כך זה קורה במשך שנים רבות. מדינת ישראל בחרה שלא לטפל בתופעה ולא לאכוף את האיסור על השימוש במאגר עד היום, וזאת למרות שידעה על השימוש הנפוץ במאגר מרשם האוכלוסין".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד