ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

אברך כולל הואשם במעשים חמורים וזוכה - עלילה בגלל סכסוך

לאחר ארבע שנים של עוול מתמשך, זוכה אברך כולל מי-ם שהואשם במעשים חמורים שביצע לכאורה בילדות. השופט תקף בחריפות את התנהלות המדינה: "אומר ללא פקפוק כי אם הנאשם היה אדם חילוני, סביר להניח שהפרקליטות לא היתה מגישה כתב אישום"

צילום אילוסטרציה: פלאש 90
צילום אילוסטרציה: פלאש 90 צילום: פלאש 90





כארבע שנים, לאחר שאברך כולל מירושלים הואשם במעשים חמורים שביצע בילדות, הוא זוכה על ידי בית משפט המחוזי, כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

בית המשפט המחוזי בירושלים זיכה אברך חרדי מעבירות של מעשים חמורים בשתי בנות תוך מתיחת ביקורת על הפרקליטות, לפיה נציגיה תיאמו עדויות, והורה לחקור את התנהגותה.

על פי פסק הדין המשתרע על פני כ-300 עמודים נגד הנאשם, תושב ירושלים, הוגש כתב אישום חמור לבית המשפט המחוזי, בו יוחסה לו פגיעה חמורה בשתי בנות המתגוררות בשכונת מגוריו, שבאו לבקר את ילדיו.

הנאשם, המיוצג ע"י עורך הדין אריאל עטרי, הכחיש את האשמות ומתחילת הדרך טען כי מדובר בעלילה שרקמו בני משפחה שלישית שהיו מסוכסכים איתו, בעבר. המשפט התנהל במשך ארבע שנים בפני סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, השופט משה דרורי. בסופו של הליך, החליט בית המשפט לזכות את הנאשם ולקבל את טענות הנאשם על תקלות חמורות בהתנהלות המדינה.

במשפטים המתבססים על עדויות קטינים, מעידים חוקרי הילדים במקום הקטינים על התרשמותם מאמינותם של הילדים ולפי התרשמות זו מרשיעים בתי משפט נאשמים ושולחים אותם לכלא. במקרה זה, השופט דרורי קבל את טענת עוה"ד עטרי לפיה היתה התנהלות מקוממת של חוקרת הילדים. מלכתחילה, ולאחר חקירת הילדה, כתבה חוקרת הילדים כי הילדה המתלוננת אינה אמינה. אולם, לאחר פניה של הפרקליטה 'שינתה' חוקרת הילדים את השורה התחתונה וקבעה כי היא מאמינה לילדה וסללה את הדרך להרשעת הנאשם.

בפסק הדין, נודע ל'בחדרי חרדים', ציין דרורי כי חרף התנהלות זו - התנגדה הפרקליטות לגלות את תוכן פנייתה שהובילה לשינוי המסקנה של חוקרת הילדים במהלך המשפט. השופט ציין כי הוא רואה זאת בחומרה והורה להעביר את הענין לבחינת היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה וכן לטיפול מבקר הפרקליטות מאחר שלדבריו "חושש אני כי לא מדובר במקרה נקודתי בלבד".

השופט דרורי קיבל את טענת עוה"ד עטרי כי הילדות כלל לא הפלילו את הנאשם, מלכתחילה, וכי לאחר שהוריהן שמעו כי הנאשם דגדג אותן, ומאחר שהדבר אינו מקובל בחברה החרדית - הדבר העלה את חשדותיהם ולפיכך חקרו את הילדה בצורה ש"יתכן והכניסה לתודעתה של הילדה אפשרות למעשים שספק רב אם בוצעו".

עו"ד אריאל עטרי. צילום: אורי לנץ, פלאש 90

בנוסף, קיבל גם את הטענה כי עדות הילדות בפני חוקרות הילדים היו פרי 'זיהום' קודם של עדויותיהן ע"י הוריהן, כך שההורים השפיעו על תוכן הילדות נגד הנאשם. לאחר שעו"ד עטרי חשף קיומן של שיחות טלפון רבות בין הורי הילדות ובינן למשפחה שלישית שהייתה מסוכסכת עם הנאשם - קבע השופט כי נראה כי קיים חשש לתיאום עדויות ולאחר מכן השפעה על תוכן עדות הילדות שהוביל להפללת שווא של הנאשם.

השופט דרורי דן אף בעמדת המשפט העברי בקשר לאיסור נגיעה בילדים וקבע ש"אין זה בלתי מתקבל על הדעת כי רב חרדי יפסוק לצאן מרעיתו כי לתלמיד חכם, בן ישיבה, הלומד ב'כולל', דוגמת הנאשם, אין זה ראוי שיחזיק ילדה בת 6 שנים" גם בנוכחות בתו ואולם, הוסיף דרורי "אומר ללא פקפוק כי אם הנאשם היה אדם חילוני, כי אז לא רק שהייתי פוסק שאין כלל עבירה, אלא סביר להניח שהפרקליטות לא היתה מגישה כתב אישום. על פי עקרון החוקיות והשוויון, לא נראה לי מוצדק להטיל על הנאשם שבפני כתם פלילי רק בשל מעשיו האסורים על פי ההלכה היהודית, כאשר אדם חילוני היה פטור כליל מאחריות".

בסופו של יום קבל השופט דרורי את כל טענותיו של עורך הדין עטרי והורה על זיכויו של הנאשם מכל האישומים החמורים נגדו.

עורך דין אריאל עטרי, סנגורו של הנאשם שזוכה, מסר ל'בחדרי חרדים' בתגובה, כי כיום - אנשים שעומדים לדין פלילי על פי עדויות ילדים לא זוכים למשפט צדק, מאחר שאין לנאשם שום אפשרות לברר את האמת ולהציג שאלות לילדים בבית המשפט. ברוב המקרים חוקרי הילדים עושים הכל למנוע מהשופטים אפשרות להתרשם מאמיתות עדויות הילדים, ישירות - וכך הדברים שמסרו הילדים 'מתקדשים' ברגע שחוקרי הילדים מחליטים להאמין להם.

לדבריו, הקושי הוא שחוקרי הילדים לא מפקפקים בגרסאות הילדים ולא חוקרים אותם מנקודת מוצא נייטרלית אלא אוהדת. "התוצאה היא - שמערכת המשפט מאפשרת, מידי יום, הרשעת חפים מפשע; לא מתוך רצון רע חלילה אלא בגלל מגבלות השיטה הקיימת והחשש לקבוע שהילדים שקרו, בכלל". קושי זה מתעצם בעבירות חמורות בתחום הצניעות, בפרט.

"השופט משה דרורי אימץ את טענותינו על כשלים בחקירת עניינו של הנאשם, ועל זיהום ותיאום עדויות בין המעורבים, קורא לבחון מחדש את הסוגיה ומזכה את הנאשם, מהעבירות החמורות שיוחסו לו", אמר.
מעשים חמורים זיכוי מכתב אישום אברך כולל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד