י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

תפסיקו להכליל, אני לא מנוצלת: אשת הייטק חרדית מגיבה לסערה

הדעות ברחוב כמעט אחידות - נשים חרדיות בחברות הייטק חרדיות, מנוצלות. לנעמה, עובדת הייטק חרדית כבר לא מעט שנים, חשוב להגיד: "חלקנו בחרנו בזה במודע, אני לא מנוצלת!"

צילום: Pixabay
צילום: Pixabay





נחשפתי לסערה שהתעוררה אמש על תעסוקת נשים חרדיות בהייטק והאפליה ממנה הן סובלות במשכורת וחשוב לי להגיד בתור התחלה: לא כולן מופלות ואין תמיד ניצול. אני ההוכחה.

לכל מי שחושב שיש ניצול, תרשו לי לשאול: אפילו אם יש תעשיה של ניצול, נניח שזה אכן קיים, מה כל אלה שתוקפים את אותה תעשיה רוצים שתעשנה מדי שנה מאות בוגרות צעירות, שגדלו בחברה נפרדת עם קודים נפרדים ורוצות לשמור את הזהות החרדית שלהן?

מבלי להיכנס לוויכוח על הידע המקצועי של הבוגרות ומבלי להיכנס לוויכוח על הניצול שקיים או לא קיים בחברות ההייטק שמעסיקות נשים חרדיות, אני יכולה לספר רק על עצמי, שבגיל 20, לאחר שנתיים וקצת של לימודי הנדסאי מחשבים בסמינר ישבתי וחשבתי לאיפה אני ממשיכה מכאן.

הכנתי לי רשימה. מצד אחד כתבתי מה האפשרויות שלי אבל בטור מקביל כתבתי מה החסרונות של כל אפשרות. מצד אחד יכולתי (בהנחה שבאמת הייתי מצליחה למצוא מקום שיקבל אותי) ללכת לעבוד בחברת הייטק חילונית, כזו שהמשכורות בה הן גבוהות מאוד, התנאים הסוציאליים מצוינים והתנאים הפיזיים אפילו יותר, מצד שני יש לי אפשרות לבחור לעבוד באחת מחברות ההייטק המיועדות לנשים חרדיות, שהמשכורת בהן לא גבוהה במיוחד.

ישבתי מול הרשימה וליד האפשרות של מקום עבודה חילוני התמלאה גם רשימת החסרונות: מקום העבודה רחוק מהבית, הדרישה היא למשרה מלאה פלוס ואני מקווה להתחתן בשנים הקרובות, להיות אמא ולהצליח לטפל גם בבית, הצוות שיעבוד איתי הוא חילוני ואני, כבחורה חרדית לא בטוחה שמתאים לי לעבוד עם גברים, או עם אנשים שהתרבות שלהם כל כך מרוחקת מהתרבות שלי.

גם מול האופציה של עבודה במקום חרדי התמלא טור החסרונות: המשכורת לא מהגבוהות בשוק בלשון המעטה ואפשרויות הקידום לא רבות במיוחד.



"אני לא מנוצלת". צילום: Pixabay

אל מול הרשימה הזו ישבתי כשאני צריכה לקבל החלטה על איפה אני מחפשת עבודה ובחרתי. בחרתי במודע לעבוד בשכר נמוך יותר אבל במקום שמתאים לצרכים שלי.

אני יודעת שיש כאלה שחושבים שאני עושה טעות, שאני נכנעת לתעשיית הניצול או שאני מבוזבזת, אבל אני רוצה להגיד בפה מלא, כשיש בחירה - אין ניצול! אני בחרתי לעבוד כאן ויחד איתי לפחות עוד שתיים או שלוש בנות שאני דיברתי איתן ואמרו לי את אותם הדברים, אנחנו לא מנוצלות.

אני ממש מבקשת, תפסיקו לחשוב בשבילי, להגיד מה אני מרגישה. כמו שאי אפשר להכליל "חרדים" או "חילונים", אי אפשר להכליל "נשים בתעשיית ההייטק". יתכן שחלק מהבנות מנוצלות אבל ממש לא כולנו.
חרדיות בהייטק סערת נשות ההייטק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד