כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

למרות קיצורי הדרך: ספק אם העבודות להעברת שגרירות ארה"ב לירושלים יסתיימו עד יום העצמאות

חברת מוריה לפיתוח ירושלים נבחרה לביצוע העבודות להסבת הקונסוליה האמריקאית לשגרירות, אלא שהסיכויים להשלמת העבודות עד יום העצמאות קלושים הסיבה: המדינה עדיין לא העבירה התחייבויות תקציביות ותוכניות להקמת חומה סביב המבנה

הקונסוליה בירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הקונסוליה בירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



העבודות להסבת מבנה הקונסוליה האמריקאית בירושלים לשגרירות קיבלו פטור מהיתר בנייה ואף נבחר קבלן מבצע לפרויקט, אך לפי הערכות, הסיכוי לסיום העבודות ביום העצמאות הוא קלוש — כך נודע ל–TheMarker. הסיבה: עדיין לא הועברה התחייבות תקציבית או תוכנית לבניית חומה היקפית סביב השגרירות, שהיא אחת מדרישות האבטחה המרכזיות של הממשל האמריקאי.

פרויקט העברת השגרירות האמריקאית לבירה עלה לכותרות לפני כמה שבועות, לאחר הודעת ממשל טראמפ כי השגרירות תועבר לירושלים כבר במאי, בסמיכות סמלית לחגיגות ה–70 לעצמאות ישראל. על פי התוכנית, שאף זכתה לפטור מהיתר בנייה, לאחר התערבותו של שר האוצר משה כחלון, תפעל השגרירות בשלב הראשון ממבנה הקונסוליה בשכונת ארנונה, עד לבחירתו של מבנה קבע.

לצורך העברתו של שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, הציב הממשל האמריקאי כמה דרישות אבטחה: סלילה של כביש מילוט באורך 750 מטר וברוחב 7 מטרים, והקמת חומה היקפית בגובה של כ–3.2 מטרים, שהיא דרישת האבטחה העיקרית של האמריקאים.

לביצוע העבודות נבחרה חברת מוריה לפיתוח ירושלים, שאף סיימה בימים האחרונים הליך מכרזי, שבמסגרתו נבחרה חברת ברעד כקבלנית משנה. את התקציב לסלילת דרך המילוט, בסך 6 מיליון שקל, קיבלה חברת מוריה ממשרד ראש הממשלה. על פי הערכות, בתחילת השבוע הבא יתחילו עבודות הסלילה.

אלא שלפני החג שלח מנכ"ל עיריית ירושלים, אמנון מרחב, מכתב למנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, מנכ"ל משרד החוץ, יובל רותם, וראש המל"ל, מאיר בן שבת, שבו התריע על החסמים העומדים בפני מימוש הפרויקט בשל חלקו השני והמשמעותי יותר — הקמת החומה ההיקפית.

"לפי דרישת האמריקאים ובהתאם לצו שנחתם על ידי שר האוצר, יש להקים חומה בחזית המבנה. עדיין לא התקבלו אצלנו תוכניות ומפרטים לביצוע החומה, ובלעדיהם ברור כי לא ניתן כלל וכלל להתקדם בעניין. ברמה גבוהה של ודאות, נראה כי לא ניתן יהיה להשלים הקמת החומה עד 14 במאי, על כל המשתמע מכך", כתב. מרחב גם ציין במכתבו כי עדיין לא התקבלה בעיריית ירושלים התחייבות מדינה למימון עבודות החומה. "בהיעדר הרשאה כזאת, לא ניתן יהיה לבצע את העבודות", הוסיף.

עו"ד דורון נויוירט, מנכ"ל חברת מוריה לפיתוח ירושלים, אישר את פרטי הפרויקט, ואמר: "זהו פרויקט מורכב, עם אילוצי ביטחון וזמן ביצוע קצר. כרגע אנו ממתינים להוראות לגבי המשך הקמת החומה".

מעיריית ירושלים נמסר: "נושא הכביש תוקצב ואנו ממתינים לתחילת ביצוע העבודות. גם נושא החומה נמצא בשיח מתקדם בין הגופים".
העברת השגרירות לירושלים יום העצמאות שגרירות ארצות הברית פטור מהיתר בנייה חגיגות ה-70

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד