כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

מתיחות בצפון: האם ארה"ב תתקוף בסוריה

הנשיא טראמפ הצהיר שלשום כי בתוך 48 שעות יקבל החלטה האם לתקוף סוריה לאחר המתקפה הכימית האכזרית כלפי אזרחיה • מדוע הוא מתמהמה מלתקוף בסוריה, ממה הוא חושש ולמה הוא מחכה

צילום: רויטרס
צילום: רויטרס



לפני זמן קצר צייץ נשיא ארה"ב טראמפ בטוויטר כי, "רוסיה מאיימת להפיל את הטילים שישוגרו לסוריה התכונני רוסיה, כי הם יגיעו, יפים וחדשים וחכמים. אל תהיו שותפים לחיה שהורגת בגז את האנשים שלה ועוד נהנית מזה".

קודם לכן כתב העיתון טיימס על אפשרות של תקיפה אמריקנית בסוריה. "הנשיא טראמפ ואנשי הצבא הבכירים העריכו אתמול שתהיה תגובה קשה נגד סוריה", כתב הניו יורק טיימס.

הטיימס מציין כי התקיפה תיהיה יותר חריפה מהתקיפה של ארה"ב נגד סוריה בשנה שעברה, גם אז סוריה שיגרה נשק כימי לעבר המורדים, וטראמפ הגיב בהפצצה על הבסיס ממנו יצאו המטוסים שתקפו.

הנימוקים של התקיפה הקרובה של ארה"ב, שהפעם צפויה להיות היה הרבה יותר חריפה "כי רק הסלמה בכוח חזק יותר ובעוצמה אדירה אולי תשמש כגורם מרתיע מפני המשך השימוש בנשק כימי על אזרחים סורים מצידו של אסד".

ראשי הבית הלבן ואנשי הביטחון הלאומי חששו, כי תקיפה באותו קנה מידה כמו בשנה שעברה, לא תעזור לבלום את המאמץ המלחמתי של הצבא הסורי" כך מדווח הטיימס.

האפשרויות כוללות פגיעה ביותר ממטרה אחת, ותקיפות נוספות שיקחו מספר ימים, מה שיכול להתפתח למלחמה עם רוסיה, וזה החשש הגדול של ארה"ב.

תקיפה חד פעמית לא תגרום לרוסיה להגיב נגד ארה"ב, זהו דבר שרוסיה יכולה לספוג בהנחה שארה"ב לא תתקוף כוחות רוסיים, אך מספר תקיפות שיימשכו כמה ימים, עלולים להכניס את האזור למצב של מלחמה כוללת ותוהו ובוהו. זו הסיבה שטראמפ לא ממהר לתקוף בסוריה. כך מעריכים פרשנים בארה"ב.

ארה"ב חוששת להיות לבדה בסיפור הזה ומצפה לקואליציה רחבה נגד סוריה. כך למשל היא מנסה לגייס את צרפת שיצאה בהודעה חריפה נגד סוריה על השימוש בנשק כימי, וגם בריטניה סעודיה וקטאר שיקחו חלק בתקיפה בסוריה, או לפחות יעמדו בצורה גלויה בעד לתקוף את סוריה, אך עדיין לא ברור אם מישהו מהם יצטרף לתקיפה לצד ארה"ב.

טראמפ ביטל נסיעה לפרו וקולומביה, שתוכננה ליום שישי הקרוב, זאת במטרה לפקח על התגובה למתקפה הסורית, אך משעות הבוקר המוקדמות אתמול הוא לא התייחס לסוריה בטוויטר או בהופעותיו הפומביות ביום שלישי. במקום זאת, הוא נתן לאורחו אמיר קטאר המבקר בבית הלבן להביע נחישות לעצור את הזוועות בסוריה.

אמיר קטאר אמר אתמול "אנו רואים את הסבל של העם הסורי, אני והנשיא טראמפ רואים עין בעין שהדבר הזה צריך להיפסק מיד, אנחנו לא יכולים לסבול פושע מלחמה, אנחנו לא יכולים לסבול מישהו שהרג יותר מחצי מיליון מבני עמו".

"כל האופציות על השולחן" אמרה דוברת הבית הלבן, אך אני לא מתכוונת להכנס לספקולציות האם ארה"ב תתקוף או לא תתקוף".

הטיימס מציין עוד, כי סוריה נמצאת בליגה אחרת מאשר יריבים במקומות אחרים שבהם ארצות הברית נמצאת במלחמה. בניגוד למדינה האסלאמית בחלקים שונים של המזרח התיכון, או הטליבאן באפגניסטן או השבאב בסומליה, שם אין להם יכולת יירוט מטוסים באופן שיסכן טייסים אמריקאים, לממשלה הסורית יש מערכות נרחבות של הגנה אווירית וטילים המסוגלים לפגוע במטוסים זרים.

שליחת מטוסי קרב עם טייסים אמריקאים או צרפתיים, לפגוע בשדות תעופה סוריים או במתקנים אחרים נחשבת מסוכנת, משום שמטוסים אמריקאיים או מטוסים ממדינות כמו צרפת יכולים ליפול בשטח הסורי, לכן הפנטגון מתכנן להגיב כמו בשנה שעברה, כאשר שני משחתות אמריקאיות שיגרו 59 טילי טומהוק לעבר רוסיה ולא סיכנו אף חייל אמריקאי.
תקיפה בסוריה ארצות הברית מתיחות בצפון דונלד טראמפ בשאר אל אסד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד