כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

הביקור וההיסטוריה: הקשר המיוחד בין הרבי מגור לגרי"ג אדלשטיין

אתמול נערך ביקורו ההיסטורי של ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין במעונו של האדמו"ר מגור, בו דנו גדולי ישראל בשורת נושאים גורליים ליהדות החרדית • 'בחדרי' מתחקה אחר הקשר הוותיק בין שני מנהיגי הדור, ועל פגישה מיוחדת בשולי חתונת מקורבם המשותף

הרבי מגור והגרי"ג אדלשטיין
הרבי מגור והגרי"ג אדלשטיין



ביקורו ההיסטורי של ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין אתמול (שלישי) במעונו של האדמו"ר מגור, החזיר בציבור הליטאי ובחסידות גור בבת אחת את הימים של הקשר בין מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל ליבלחט"א האדמו"ר מגור - קשר שנמשך שנים רבות והתחדש שוב, שנה וחצי לפני הסתלקותו של הגראי"ל זצ"ל בחתונה הגדולה של חצר חסידות גור.

בעקבות הפגישה ההיסטורית אמש, יצא 'בחדרי חרדים' והתחקה אחר הקשר שבין הגרי"ג אדלשטיין לאדמו"ר מגור, מנהיגי היהדות החרדית.

מכנה משותף בין שני הבתים הגדולים מתבטא בכך שמרבית הדברים, הדיונים וההכרעות, מתנהלים באופן דיסקרטי תחת עינם הפקוחה של גדולי ישראל עצמם, כך שדפוס ההתנהלות שווה.

אמש, בראיון למהדורה המרכזית אצל אבי מימרן ב'קול חי', התייחס חה"כ אורי מקלב למפגש ההיסטורי של גדולי ישראל, ואמר כי מלבד עצם הקשר - שהוא קשר של אחדות, משליך המפגש על כל הנושאים הגורליים עמם מתמודדת היהדות החרדית.

(הגרי"ג אדלשטיין והרבי מגור בדיון בישיבת מועצות גדולי התורה)


הקשר של ראש הישיבה עם האדמו"ר מגור החל עוד בתקופת כינוסי המועצות המשותפות של אגודת ישראל ודגל התורה, לצד השתתפות משותפת בשמחות רבות של הנגיד שמואל נרקיס מחסידות גור, שהוא גם תלמידו של הגרי"ג מהימים בהם למד בישיבת פוניבז'.

לפני מספר שנים, באחת החתונות של נרקיס, נפגשו הגרי"ג והאדמו"ר מגור בחדר צדדי ושוחחו אז על הצורך באחדות סביב חוק הגיוס דאז.



ליצמן במעונו של ראש הישיבה הגריג אדלשטייןצילום: ליצמן במעונו של ראש הישיבה הגריג אדלשטיין
ליצמן במעונו של ראש הישיבה הגריג אדלשטיין


שיאו של הקשר היה בעת הכינוס ההיסטורי של מועצות גדולי וחכמי התורה על חילולי השבת המתרבים במדינה. מרן ראש הישיבה הגראי"ל זצ"ל נחלש, ומי שניהלו את הישיבה היו גדולי ישראל שיבלחט"א.

דקות לפני סיומה של ישיבת ה'מועצת' שנערכה באולם 'חוות דעת' בירושלים, שינה הגרי"ג אדלשטיין מטיוטת הנוסח הראשוני של ההחלטות וכתב: "אנו מתפללים שכל מי שמחלל את השבת יפסיד ולא ירוויח כלום ולא יהיה לו מזל והצלחה".

הגרי"ג אדלשטיין ביקש לשנות ולעדן את הנוסח בו נכתב תחילה כי "אנו מתפללים על הרשעים שיחזרו בתשובה", והתבטא כי נוסח הטיוטה יכול ליצור חילול השם.

הרבי מגור ביקש לברר את הדברים, ובאורח דרמטי, ראש הישיבה הגרי"ג קם ממרומי גילו ושנותיו ועבר לשבת בשולחן בו ישב האדמו"ר מגור, בכדי להביא בפניו את דבר השינוי אותו הוא מבקש.

היה זה מחזה מיוחד, כאשר גדולי הדור יושבים ודנים באריכות על הנוסח שנכתב עוד קודם ישיבת המועצות. כאמור, לאחר שיחה ארוכה מחק הגרי"ג אדלשטיין את הנוסח המקורי והוסיף בכתב ידו: "אנו מתפללים שהקב"ה יקיים הבטחתו שכל מי שישמור את השבת לא יפסיד כלום, רק ירוויח בעולם הזה ובעולם הבא".

ואכן, בסיום מסמך ההחלטות נכתב "הדבר ידוע שכל מי שמחלל שבת אינו מרוויח כלום ואין לו מזל והצלחה". כך למעשה היו דבריו של הגרי"ג המילה האחרונה בהחלטות ישיבת המועצות המשותפת.

כך גם מסרים שהועברו בביקורים של סגן השר ליצמן במעונו של ראש הישיבה בנושא חוק המרכולים, וכן בנושא הגיוס לאחר שחברי הכנסת של 'דגל' - גפני, מקלב ואשר, הביאו את פרטי הדברים להכרעה בפני הגר"יג, ביקש הרבי מגור לשמוע מה דעתו של הגרי"ג.

כך גם בנושא חוק הגיוס האחרון קשר רציף נשמר בין הבית בראב"ד לבית הרבי מגור כשהמתווכים הם דוד שפירא מקורבו של ראש הישיבה, והאסטרטג מנחם גשייד.
הרב גרשון אדלשטיין האדמור מגור מפגש גדולי ישראל פגישה היסטורית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד