כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

מסתננים תמורת גיוס: החרדים לא מתכוונים לוותר

גורם בכיר ביהדות התורה הבהיר השבוע כי מבחינתו, הצבעה חרדית בעד פסקת ההתגברות בסוגיית המסתננים, תותנה בכך שגם חקיקת הגיוס תעלה על מסלול דומה

מסתננים תמורת גיוס: החרדים לא מתכוונים לוותר



כשהתותחים יורים בגזרה הסורית, המוזות שותקות בקריה בתל-אביב. בשעה שחבריו לצמרת הממשלה מתקוטטים על ענייניים טקסיים, נוצר שר הביטחון איווט ליברמן את לשונו בכל מה שנוגע לענייני דת ומדינה. אם כי, אצלו כבר למדנו, צריך תמיד לסייג ולומר, לעת עתה.

בקיץ שנפתח השבוע בסערה חורפית, החרדים היו אמורים להזיע קשות כל הדרך לבחירות שהוקדמו על רקע משבר חוק הגיוס. איווט של סוף מושב החורף, שבימיו האחרונים נראה כמו המושב האחרון של הכנסת הנוכחית, נשמע ונראה כמי שמתנהל לצלילי חצוצרות מערכת הבחירות. האמירות נגד המעורבות של הנציגות החרדית בתיקון חוק הגיוס הבהירו לחברים החרדים הבהר היטב לאיזו אווירת בחירות הם נכנסים. ההצהרות כי רק הוועדה המקצועית של צה"ל תקבע את אופיו של החוק, הפכו את הח"כים החרדים לגדולי התומכים בהארכת חיי הממשלה.

מאז הושג ההסדר שהצליח לגנוז זמנית את רעיון הקדמת הבחירות – נשמרת דממת אלחוט מצד שני הצדדים. לשר הביטחון יש די והותר על מה לדבר, כולל בתחומים עליהם לא נהגו כאן להרחיב את הדיבור. המתקפות של צה"ל בסוריה, הפכו מאז פרסומה הרשמי של המתקפה הישראלית נגד הכור – למלבין האיכותי ביותר עבור ראשי-ממשלה המעורבים בפלילים, בין אם רק לכאורה ובין אם לאחר הרשעה. השתיקה שהשתררה כאן בעבר, הפכה לפטפטת בלתי פוסקת, בעוד דווקא בגזרה החרדית שסערה – מסתמנת רגיעה.

כשאת הבחירות הארציות הצפויות – מחליפה ההיערכות לבחירות המקומיות, משתנה גם האינטרס של שר הביטחון. בזירה הירושלמית שבה איווט נחל כישלון (ועמו מרבית השותפים החרדים), ייתכנו חיבורים משותפים שיובילו להרצת מועמד משותף. מותר ליהנות מהשקט הזמני, אך אי אפשר להתמכר לשלווה ולהניח שחומות ירושלים יספקו לנו הגנה. כמקובל באזורנו, לשקט ושלווה בכל התחומים יש תאריכי תפוגה קצרי מועד. בקיץ הזה נלבש לבן, נותר רק להמתין ולראות האם שמלת חתונה או תכריכי קבורה.

אם מסתמכים על האמירות המפורשות מלאות התקווה של מנותק הקשר שהתחבר מחדש שר הפנים דרעי ולמילים החמות שיו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני הרעיף על ראשו של ליברמן בטקס חתימת הסכם הגג באלעד – אפשר לקבוע לפחות שהחרדים עדיין לא איבדו תקווה.

ימים יגידו האם הטיפול הזוגי הזה של טפטוף קצת צוף במקום עוקץ באוזני שר הביטחון, יציל את חיי המשפחה הקואליציונית - ולא מדובר בימים רבים. בספטמבר הקרוב תחלוף השנה שקצב בג"ץ ויפקע התיקון לחוק הגיוס שמסדיר את מעמד בני הישיבות. בהתאם להבנות המלאכותיות שהושגו בתום המושב הקודם, אמור הצוות מטעם משרד הביטחון לגבש את עמדתו בפתח מושב הקיץ ולהעביר את המסקנות לצורך ניסוח מתוקן של החוק במשותף עם החרדים. התנהלות משרד הביטחון והעומד בראשו בחודש הקרוב תלמד האם פניו של ליברמן לשלום או למלחמה.

המגן והחרב

בניגוד לחברי הכנסת שהאריכו את חופשת הפסח וקיפצו בחגיגות המימונה, הרי שהצוות במשרד הביטחון לא חדל מלשבת על המדוכה. כמו מסתננים שמעמדם טרם הוסדר המתבקשים להופיע לבירור מעמדם בלשכת האוכלוסין, הוזמנו השבוע גם אישים חרדים רשמיים לוועדה המקצועית שהוקמה במשרד הביטחון לתיקון חוק הגיוס. בעצם ההזמנה ניתן לראות גם גישה חיובית, לאור ההצהרות המוקדמות במושב שעבר על כך שעמדת משרד הביטחון תיקבע במנותק מהחרדים.

חרף האווירה החיובית והשקט המסתמן שמאפשר עבודה מאחורי הקלעים, קשה לראות נוסחה שתאומץ על ידי המערכת הצבאית ותהיה ברת משא-ומתן מול הנציגות החרדית, אחרי שאפילו ההבנות שגיבש השר לשעבר אטיאס מול היועמ"ש אביחי מנדלבליט נדחו על ידי המועצת החסידית. או כפי שהגדיר זאת גורם בכיר בלשכת היועמ"ש לממשלה: "החרדים בעצם אמרו שמבחינתם אין דרך להתגמש מעבר למה שהסכימו במסגרת חוק הגיוס המתוקן שנפסל בבג"ץ".

"נקודת ההנחה שלנו היא שמה שהצבא יגיש, גם אחרי ריכוך, ייחשב למסמך הרבה יותר נוקשה מההבנות אליהן הגיע אטיאס עם היועמ"ש", אומר הגורם בלשכת היועמ"ש שמתקשה לראות איך במציאות הזאת, ואחרי שאפילו 'מסמך אטיאס' נדחה על ידי החרדים, שני הצדדים יתכנסו לנקודת הכרעה ויגיעו להסכמה.

דווקא בשל העובדה שקשה לראות את הצדדים מגיעים להבנות על נוסח חקיקה מתוקן, שבה והועלתה בימים האחרונים אופציית החייאתה המחודשת של 'פסקת ההתגברות' על ידי אחד מחברי יהדות התורה. עם 'פסקת ההתגברות' המהווה אמירה עקרונית בנוגע לסמכויות המוקנות לרשות המחוקקת מול הרשות השופטת, אפילו ליברמן הבהיר בשעתו שהוא מסוגל לחיות. מי שהטיל וטו במושב הקודם על קידום המהלך ולמעשה חולל את המשבר, היה שר האוצר משה כחלון, מגן בית המשפט העליון.
המגן נסדק במהלך החג האחרון כשכחלון נתן הצהרתית את הסכמתו להעברת 'פסקת ההתגברות' שתשמר את תוקפה החוקי של החקיקה נגד המסתננים שנפסלה בבג"ץ. אחרי הפארסה שנרשמה במהלך חול המועד כשנתניהו הציג הסכם לקליטה חלקית של המסתננים שהפך תוך שעות ל"דבר האבד" כפשוטו, נאלץ גם כחלון שמתח ביקורת להסכים לאלטרנטיבה שהציגו בנט ושקד - העברת פסקת התגברות ספציפית לגבי החקיקה שנפסלה בבג"ץ בסוגיית המסתננים.

ההסכמה העקרונית הזאת מאפשרת לחברים החרדים לשאול את כחלון לאחר הפסח 'מה נשתנה' וזה אחרי שבמושב הקודם נרשם ויתור ללא דיון – על העברת הפסקה בהקשר של חוק הגיוס. ההיגיון שמאחורי הוויתור של חלק מחברי הכנסת החרדים על הדרישה הראשונית מכחלון לאשר את 'פסקת ההתגברות', היה שהעברתה – תזיק לנו יותר מאשר תועיל. בסביבת גפני הסבירו בשעתו כי אם 'פסקת ההתגברות' שנתפסת כהליך שכל כולו קריאת תיגר על מעמד הבג"ץ, תאושר לראשונה בכנסת דווקא בעניינים הנוגעים לליבת היחסים עם החרדים, כולנו נצא נפסדים. אם חקיקת 'פסקת ההתגברות' במסלול המסתננים אכן תעבור לפסים מעשיים – הנימוק הזה למעשה יישלל מעיקרו.

זו הסיבה שגורם בכיר ביהדות התורה שלא חסך בעבר את שבט ביקורתו מהוויתור המוקדם, הבהיר השבוע כי מבחינתו, הצבעה חרדית בעד פסקת ההתגברות בסוגיית המסתננים, תותנה בכך שגם חקיקת הגיוס תעלה על מסלול דומה. "ככל שזה תלוי בי לא יהיה מצב שיעבירו את פסקת ההתגברות בנוגע למסתננים ולא יעבירו אותה בנוגע לחקיקת הגיוס שעליה הייתה לנו הסכמה קואליציונית ברורה", אומר הח"כ הבכיר שבניגוד לכמה מחבריו מעדיף להתבטא באזכור שמו וכתובתו רק לאחר שהסיעה תתכנס ותקבע באופן רשמי את עמדתה.

סיירת שקד

הדרישה החרדית המחודשת לבחינת אופציית 'ההתגברות' והשוואת המעמד לחוקי המסתננים היא טוויסט מעניין בעלילה, אך הבעיה היא שבניגוד למשבר המסתננים שיכול להימרח עוד חודשים ושנים – הרי שלמשבר החרדי יש טיימר השהיה של חודשים ספורים. בהתחשב בכך שהכנסת מאחרת לשוב מפגרה ומקדימה לצאת לחופשה הבאה, את הזמן שנותר עד ספטמבר – צריך לחשב לפי ימי מליאה נטו ולא ברוטו.

על רקע גרירת הרגליים והחשש הגדול מכך שגם הקיץ יחלוף ביזע ולישורת האחרונה נגיע בלי הבנה, נערכה השבוע פנייה מהאגף החרדי בבקשה להעביר את האחריות לטיפול במשבר מידיהם של שרי הליכוד האמונים על הקשר עם החרדים לידיה של שרת המשפטים.

לאיילת שקד שריכזה כחברת כנסת את הוועדה בתקופת שר האוצר לפיד, בקיאות מרשימה בכל סעיף וסעיף של הסוגיה הסבוכה, שיכולה להתחרות גם עם התמצאותם של אטיאס ופרוש בנבכי החקיקה. בסיבוב הקודם שבו הייתה מעורבת בהליך, בעיצומו של משבר רווי דיו בין הציונות הדתית לחרדים, היא ידעה לשבת עם חברי הכנסת החרדים בחדרים סגורים כדי להקטין את הפגיעה ולצמצמם נזקים. "אשת הטייס", אף שובחה והוללה, כזכור וכמצותת, בחדרים סגורים בבתיהם של גדולי ישראל, על כך שיש לה מילה.

התוצאות של אותה ועדה שבראשה עמדה שקד היו רחוקות מלהשביע רצון, אך רק מי שנכח בדיונים הרשמיים ובעיקר הבלתי פורמליים, מודע לכך שאם שקד לא הייתה בתמונה, התוצאה מבחינת החרדים, הייתה הרבה יותר חמורה.

מה שהיה נכון לאותם ימים של נתק ובלבול, רלוונטי שבעתיים לממשלה שבה החרדים הם האחים החדשים. הפעם, היא תוכל לשבת עם חברי הכנסת החרדים ועם הגורמים התורניים המעורבים בלי להסתיר את זהות הנפגשים וללא צורך להרחיק נדוד לעזרת הנשים של בתי כנסת חצי נטושים בתל אביב. הרצון של המשתדכים קיים. כעת מה שנותר זה, לקבל רק את הסכמת הכלה ולוודא שאיילת שקד מוכנה להיכנס לעובי הקורה.
פסגת ההתגברות חוק הגיוס הסדרת מעמד בנימין נתניהו משה כחלון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד