כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

גלגולו של ספר התנ"ך שעשק הנאצי הראוותן

ספר תנ"ך עתיק שנלקח מספרייה של דוקטור יהודי צרפתי ועבר גלגולים רבים, הגיע בדרך פלאית לספרייה בירושלים

גלגולו של ספר התנ"ך שעשק הנאצי הראוותן
בית המכירות הפומביות קדם



בימים האחרונים נחשף ספר תנ"ך עתיק שעבר גילגולים רבים: מספריה של דוקטור יהודי צרפתי, דרך הצורר הנאצי הידוע לשמצה הרמן גרינג שחמד אוצרות אומנות יהודיים, אל כומר הדיוויזייה הצרפתית בצלב האדום, ועד יהודי לונדוני.

כפי שמעיד האקס ליבריס, תו הנייר שמודבק בעמוד השער, הספר הוחרם ע"י הנאצים מספרייתו של דוקטור יהודי בשם J. N. Pellieux מבוז'אנסי (Beaugency), צרפת. ככל הנראה הביזה אירעה לאחר כיבוש צרפת ע"י הנאצים ב-1945.

תו הנייר השני שמודבק מול השער, הוא זה שמספר את הסיפור המרגש של הספר:

"Cette piece provident des collections personnelles d'Hermann GOERING au Berghof, [Berchtesgaden] 4-5-1945…" = "הפריט נלקח מבין אוספיו הפרטיים של גרינג בברגהוף שבאיזור ברכטסגאדן". תחת הכיתוב מופיעה חותמת הדיוויזיה הצרפתית של הצלב האדום שחייליה כבשו את המתחם ביום 4 במאי 1945. "Deuxième Division Blindée G. 5".

הרמן וילהלם גרינג היה מראשי המשטר הנאצי, מפקד ה'לופטוואפה', הזרוע האווירית של הוורמאכט, ומשרד התעופה הגרמני. הוא היה בעל תפקיד מכריע ברדיפות היהודים שקדמו להשמדתם הפיזית בשואה, להחרמת רכושם ולפרעות ליל הבדולח. גרינג הוא שיזם, וביצע, את הטלת ה"קנס" בסך מיליארד מארקים שהושת על יהודי גרמניה לאחר ליל הבדולח, הוא גם היה פושע מלחמה הנאצי הבכיר ביותר שנלכד חי בסיום המלחמה ונידון לעונש מוות במשפטי נירנברג, אך התאבד בבליעת כמוסת ציאניד בטרם הוצא גזר-דינו אל הפועל.

גרינג נודע באורח חייו הנהנתני והראוותני, שכלל ביזה של אוצרות אמנות מכל רחבי אירופה הכבושה, לאוספיו הפרטיים ולשם קישוט אחוזותיו. ספר התנ"ך שנחשף הוא פריט אחד משלל הפריטים שגרינג אגר לעצמו בחמדנות.

ברגהוף הוא הכינוי שניתן לביתו הפרטי של אדולף היטלר במתחם הנופש, האירוח והשליטה הנאצי באוברזלצברג (Obersalzberg) הסמוך לעיירה הבווארית ברכטסגאדן (Berchtesgaden). הממשל הנאצי הפקיע את האיזור לצרכיו והקים למרגלותיו מחנה צבאי גדול וכן מבני אירוח ונופש ששימשו את צמרת המפלגה הנאצית בביקוריהם במקום. באיזור, שזכה לכינוי 'מתחם הפיהרר', הוקמו גם אחוזות מפוארות עבור מקורביו של היטלר, בית-תה ונקודת-תצפית גבוהה מאד, אשר כונתה 'קן הנשרים'.

אזור אוברזלצברג הופצץ קשות מן האוויר בתקופת המלחמה, וחלק מן ההפצצות גרמו נזקים קשים גם ל"ברגהוף". ב-4 במאי 1945, לאחר התאבדותו של היטלר, הציתו חיילי האס.אס. הנסוגים את הריסות המבנה, וחיילי בעלות הברית שכבשו את המתחם בזזו את שנותר ממנו.

בשנת 2005 הושב הספר לידיים יהודיות כאשר הוענק למר רוזנפלד מלונדון, מאת הכומר של הדיוויזיה הצרפתית אשר פרצה לביתו של גרינג.

ספר התנ"ך יועמד למכירה בקרוב בבית המכירות הפומביות 'קדם' בירושלים.

מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות 'קדם', מציין כי "מדובר בפריט היסטורי בעל ערך יוצא דופן שהתגלגל לידינו, אנו מקווים כי ספר התנ"ך יגיע לאחד ממוזאוני השואה הגדולים, כמו שהיה בעבר עם פריטים חשובים שנמכרו ע"י 'קדם', כמו דגל ספינת ה'אקסודוס' שנתרם למוזיאון השואה בוושינגטון, על מנת שיוצג לציבור הרחב כסמל וכאות לעם ששרד את התופת הקשה מכל והמשיך הלאה בכל הכח".

ספר התנ"ך שהרמן גרינג גנב מיהודי. באדיבות: בית המכירות הפומביות קדם

img src='https://storage.bhol.co.il/images/jgvzm-ryx5i/media/667065/_imagebank_orig_orig_873b98f9a502470fb69cd030ba8ab561.jpg' alt='' width="480" />





תנ''ך גניבה נאצים שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד