י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

ראש הישיבה בכה: לזרוק בחור? זה דיני נפשות

הגר"ש אלתר ראש ישיבת 'שפת אמת' פרץ בבכי שנשאל האם להעיף בחור מהישיבה • 'בחדרי חרדים' עם תוכן דבריו וההקלטה המלאה

הגאון רבי שאול אלתר. צילום: שוקי לרר
הגאון רבי שאול אלתר. צילום: שוקי לרר



בכינוס מחנכים טרם פתיחת זמן קיץ שנערך השבוע התאספו במושב יסודות תחת ארגון 'ינחני' מחנכים, משגיחים, משפיעים, ומלמדים מכל גווני הקשת החסידית.

בסיומו של יום העיון נערך סימפוזיון מרתק עם הגאון רבי שאול אלתר, ראש ישיבת שפת אמת ובנו של הרבי מגור בעל ה"פני מנחם" זי"ע.

ראש הישיבה, החל מיד במשא המרכזי, ועל שולחנו היה דף בו היו מרוכזים שאלות שהוכנו לפני הכינוס, אך במהלך דבריו נשלחו המון פתקים עם שאלות נוספות שציבור המחנכים משתתפי הכינוס שלחו תוך כדי דיבור.

השאלות שנשלחו היו מגוונות כמו השימוש בגמרא שוטנשטיין לתלמידים, ותפקיד של חונך, הכוונה בסידורי חברותא.

במהלך הפאנל נשאל הגר"ש אלתר כיצד להתמודד עם תלמיד שהצוות הרוחני מזהה סימנים ויש חשש שהוא מקלקל או יקלקל בחורים אחרים באידישקייט, והמטפלים החיצוניים של הבחור מתריעים שאם יזרקו אותו מהישיבה זה יגרום לו לדרדור משמעותי?

ראש הישיבה הגיב: "לזרוק בחור? זה הלא דיני נפשות, לא לזרוק? אתה שומר שכר אתה לוקח אחריות על כמאתיים תלמידים?".

כאן פרץ הגר"ש אלתר בבכי וניגב ללא הרף את דמעותיו, ובקושי הצליח להמשיך את שיחתו, בין דבריו אמר "אולי צריך להתפלל לקב"ה, כמו שעשו אנשי כנסת הגדולה ולומר לא הן ולא שכרן, ריבונו של עולם חז"ל אומרים שלושה הקב"ה מתחרט עליהם ואחד מהם זה ע"ז, זה הולך על הדור הזה, אין לנו הבנה אבל ככה דברי חז"ל".

הגר"ש הוסיף שכמובן אי אפשר להיות קיצוני ולא לזרוק כי אי אפשר לקחת אחריות לכל שאר התלמידים חלילה... על דבר כזה צריך לשאול אדם גדול, אבל לא סתם אדם גדול אלא אחד שיש לו הבנה בזה, בבחינת ואני ידיי מלוכלכות בדם ובשליא. כמו כן אמר שבדרך כלל ישיבה חסידית כפופה לנשיאות רבי, לכן צריך לשאול את הרבי שידע לענות, וממה נפשך כמו המעשה הידוע עם הרבי והעגלון שהפריץ כעס על העגלון והוא הצביע על הרבי לאחר שהרבי ניצל, שאל לעגלון למה העליל עליו והעגלון ענהו ממ"נ הלא אתה רבי ובעל מופת, ואם אתה לא יכול אז למה אתה מתעלל בי בשעות לא שעות..)

(ההקלטה מדבריו של הגר"ש אלתר)


אחד המשתתפים במקום סיפר ל'בחדרי חרדים' כמובן שהיו תשובות ברורות והכוונה בעוד הרבה נושאים מעניינים, אבל אי אפשר להתעלם שבהתייחסות הזו הפנים ר' שאול לכל המשתתפים זעזוע עמוק ובפרט בנושא של זריקת בחורים הוא המשיך בהדרכתו עוד כחצי שעה, כאשרהדרשה כולה היתה כשעה ולאחר מכן בצאתו מהאולם נדחפו המוני מחנכים לשאול שאלות אישיות בדרך לרכבו.
הרב שאול אלתר מחנכים זריקת בחור מהישיבה יסודות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד