י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

כל השינויים והחידושים: עולם התורה פותח זמן קיץ • פרויקט מיוחד

לאחר חודש של בין הזמנים, עולם התורה פותח מחר את זמן קיץ. השיפוצים בהיכלי הישיבות, מעוכבי השידוכים, והישיבה החדשה של הגרב"ש דויטש • 'בחדרי חרדים' עם פרויקט ענק על כל הדיווחים מעולם הישיבות - השינויים, המינויים והחידושים

בחורי ישיבות חוזרים ללימודיםץ. צילום: שוקי לרר
בחורי ישיבות חוזרים ללימודיםץ. צילום: שוקי לרר



עולם התורה והישיבות יפתח מחר (ראשון), את זמן הקיץ, לאחר חודש של בין הזמנים, וציון חג הפסח.

מטבע הדברים, זמן קיץ הוא הזמן המדובר ביותר בישיבות, בשל היותו גם עונת רישום לזמן אלול. המסכתות הפופולריות ביותר בהיכלי הישיבות כיום הן מסכתות סנהדרין ונדרים.

בשונה משנה שעברה, השנה נפתחו כמה ישיבות גדולות בזמן הקיץ עקב החוסר הגדול במענה לעשרות אלפי הבחורים, מסיימי הישיבות הקטנות.

בישיבות רבות ניצלו את ימי בין הזמנים לשיפוצים נרחבים בהיכלי הישיבות.

מאידך בישיבות רבות ניצלו את השבוע שלאחר חג הפסח לערוך קעמפים במתכונת כמה ימים, כך למשל ישיבת 'שערי שמועות' מבית חלקיה יצאו לקעמפ שנמשך יומיים, ישיבת 'נתיבות החכמה' – וולפסון הוציאה את השיעורים בנפרד, ישיבת מיר בברכפלד, וכך גם ישיבת 'מאור התלמוד' ערכה השבת שבת התאחדות בטבריה וביישוב אור הגנוז.

לצד השמחה הגדולה יש מאות בחורים מעוכבי שידוכים במגזר, וראשי הישיבות התכנסו בשלהי החורף ביוזמת הגאון רבי יהושע אייכנשטיין ראש ישיבת 'יד אהרן' ומרבני 'נתיבותיה' שם הוחלט על הקמת מאגר של כל שמות הבנים והבנות בגילאי השידוכים, בשיתוף פעולה עם הסמינרים והישיבות והם יטופלו בידי שדכנים ושדכניות מהשורה הראשונה. עם הגדלת המאגר, מקצוע השדכנות יהפוך לרווחי יותר. בנוסף הוחלט לעסוק בהדרכה והכוונה לבחורים ולהוריהם בתקופת היציאה לשידוכים, כיצד להתנהל בהקמת בית של תורה והכוונת ההורים על מה אפשר וכדאי להתגמש, ואיך לנהל את שידוכי הילדים בצורה משוכללת.

כמידי תחילת זמן, מגיש 'בחדרי חרדים' את הדיווחים מעולם הישיבות השינויים, המינויים והחידושים.



היכל ישיבת חברון בגבעת מרדכי. צילום: יוסי זמיר - פלאש 90 צילום: היכל ישיבת חברון בגבעת מרדכי. צילום: יוסי זמיר - פלאש 90
היכל ישיבת חברון בגבעת מרדכי. צילום: יוסי זמיר - פלאש 90


• בישיבת חברון גבעת מרדכי בירושלים, שופץ בית המדרש המרכזי של הישיבה, לצד התקנת ספרינקלרים - מערכת גילוי עשן חדשה ומתמדת, כמחויב בחוק. בית המדרש פונה מתכולתו בימי בין הזמנים לצורך ההתקנה וכך גם בחדרי הפנימייה. בישיבה לא קיבלו השנה בחורים לזמן קיץ כי לא היה מקום ובעירייה לא אישרו העמדת קראוונים נוספים.

• בישיבת סלבודקה בגבעת הישיבה בבני ברק, בית המדרש הבנוי כמשושה עבר שיפוץ נרחב לו הוסיפו עוד שליש באגף חדש, כל הריצוף הוחלף לצד שיפוץ נוסף להיכל הכולל וחיפוי חיצוני חדש לבניין, לצד הוספת שני קומות נוספות לפנימייה ושיפוץ הפנימייה הישנה.

בישיבה מקווים שהשיפוצים יסתיימו עד חג השבועות, ראש הישיבה הגרמ"ה הירש חבר מועצת גדולי התורה, שוהה בימים אלו בארה"ב לגייס כספים לטובת הישיבה והשיפוצים.



השיפוצים בישיבת סלבודקה בבני ברקצילום: השיפוצים בישיבת סלבודקה בבני ברק
השיפוצים בישיבת סלבודקה בבני ברק


• בישיבת מיר בירושלים – הישיבה הגדולה ביותר בישראל קבוע בישיבה הספק לזמן קיץ ואלול כך שבתאריך ח' תשרי תשע"ט ערב יום כיפור, ייערכו בישיבה ברוב עם, בחינה על כל המסכת, בישיבה מסגרות של לימוד בעיון, וכן בחורים שלומדים עמוד ליום.

• בישיבת מיר ברכפלד, עובדים בכל השנה האחרונה על רישום חזק והשנה רק על בני אברכים, הרשמים משקיעים רבות במודיעין עילית, ועולים לראשונה לבתים של בחורים בעיקר לבני אברכים שלומדים במוסדות ישיבת מיר.

מדובר על מהפך פנימי בתוך הישיבה עצמה הן בתפיסת המשמעת הפנימית והן בחיבור והכנסת כוחות חדשים ורעננים לצוות הישיבה, וכל זה בהמשך למהפך שחולל ראש הישיבה הגאון רבי נועם אלון בשנתיים האחרונות, ואחר הסתלקותו של הגאון רבי אריה פינקל זצ"ל.

הרשם הידוע, הרב לונטל והרב ישראל דוד דובינקי מונו למשיבים בישיבה בנוסף להחלפת אברכים רבים שנוספו לספסלי בית המדרש, הדגש ברישום השנה אך ורק באיכות התלמידים ואפילו על צמצום חשבון המספר ל-80 תלמידים, בני אברכים בלבד.

ל'בחדרי חרדים' נודע, שיש כבר 50 סגורים באופן לא רשמי ממובחרי עולם הישיבות, היועץ והאסטרטג של המהפכה בישיבה הוא הרשם המפורסם, ר' אורי זלזניק.

• בישיבת פוניבז' שב ראש הישיבה הגר"ש מרקוביץ ממסע גיוס כספים בארה"ב שם שהה בקרב נדיבי עם, בישיבה שלומדים מסכת סנהדרין הוציאו לאור את הספר 'שיעורים בסנהדרין' במהדורה החדשה מראש הישיבה שיצא לאור כבר בשנת תש"ן וכעת חודש בשנית.

• הישיבה החדשה 'דעת אהרן' שבראשות הגאון רבי נפתלי קפלן שדבר פתיחתה נחשף ב'בחדרי חרדים' - ומכונה בז'רגון הליטאי "קפלן החדשה" – תתחיל את זמן הקיץ במבנה מוסדות 'אורות התשובה' של הגאון רבי דניאל ביטון, בשכונת הר נוף בירושלים

על שורות הישיבה החדשה - שתיפתח כאמור בזמן הזה - ימנו בתחילה רק בחורי "קיבוץ" כחמישים בחורים מייסדים ומדובר בבחורים מבחירי עולם הישיבות : חברון, פוניבז', וולפסון, קפלן ובית מתתיהו.

בנוסף לגאון רבי ירוחם דגני, מונה ר"מ נוסף הגאון רבי חיים מישקובסקי, בתמורה לעזרה ברישום מאחיו הרב יהושע מישיבת 'אמרי משה' לצעירים, הגאון רבי ירוחם דגני ימסור שיעורים כלליים בה ויהיה לאחד מראשי הישיבה.



ישיבת מיר בירושלים. צילום: שוקי לררצילום: ישיבת מיר בירושלים. צילום: שוקי לרר
ישיבת מיר בירושלים. צילום: שוקי לרר


• ישיבה חדשה שמוקמת עם תחילת הזמן היא הישיבה הגדולה במושב 'בית מאיר' שלראשונה מגיעה ישיבה למושב, בעולם הישיבות מדברים על הצלחה גדולה לישיבה הגדולה עם ארבעים בחורים מטובי עולם הישיבות שמגיעים לזמן קיץ. הישיבה מיועדת אך ורק לבני קיבוץ ולא לבני שיעור א'. בראשות הישיבה יעמדו הגאון רבי נחום ברוידא שמכהן כיום כראש כולל בהר נוף והגאון רבי אהרן ישראל שפירא גיסו של הגאון רבי נחום שטרן ראש ישיבת 'באר ישראל'. כמו כן יכהנו בישיבה,, הגאון רבי אברהם סלומון שמכהן כר"מ בישיבת כנסת הגדולה בקרית ספר והגאון רבי נח ססובסקי.

• בישיבה הגדולה מיסודם של בוגרי ישיבת חברון המכונה "חברון החדשה" השוכנת בבית הכרם בירושלים העומדת בראשות הגאון רבי שמואל אריאלי מונה מנהל חדש לישיבה הרב דוד בידרמן ששימש כנהגו ונאמן ביתו של ראש הישיבה הגר"ש אויערבך זצ"ל ששימש כנשיא הישיבה. הישיבה שבזמן אלול הקרוב תתחיל שנה שנייה נוחלת הצלחה בקרב בוגרי ישיבת חברון ועולם הישיבות, ביום שני ייפתח הזמן בעצרת מספד על הגר"ש זצ"ל, וישאו דברים: הגר"ע אויערבך, הגרב"ש דויטש וראש הישיבה.

• בישיבת 'עטרת שלמה' בקרית הישיבה בראשון לציון המונה כיום 600 בחורים נערכים לשיעור קטן יחסית שלא יעבור את 130 הבחורים ברישום והסיבה היא הצפיפות שקיימת בביהמ"ד ומספר זה הוא המקסימלי היכול להכיל את בית המדרש בשלב זה. יצויין במהלך השנה הבאה צפויה הרחבה משמעותית והפיכתו של ביהמ"ד להיות מהגדולים בארץ. ידיעה זו שפשטה בקרב הישיבות קטנות יצרה לחץ על מספר המועט יחסית של המקומות והצפי שהרישום יסתיים מוקדם מהרגיל.

בנוסף הרב מרמרוש המשמש כר"מ שיעור ב' ב'עטרת שלמה' הקטנה בבני ברק ימונה לראש ישיבה בישיבת 'עטרת שלמה' לצעירים באלעד בישיבה הקטנה החדשה ילמדו 26 בחורים. ראש הישיבה הגרש"ב סורוצקין כבר שילם לפני פסח שבעה משכורות שהתאחרו עקב המצב הכלכלי הקשה.



היכל ישיבת עטרת שלמה בראשון לציוןצילום: היכל ישיבת עטרת שלמה בראשון לציון
היכל ישיבת עטרת שלמה בראשון לציון


• בישיבה הגדולה 'נחלת עפולה' השוכנת בעפולה, הבנויה על חינוך בדגש על ישרות בלימוד יחגגו בל"ג בעומר את חנוכת בית המדרש החדש של הישיבה.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי המעמד ייערך בהשתתפותם של הגרי"ג אדלשטיין והאדמו"ר רבי דוד אבוחצירא ובישיבה מונה משגיח חדש מונה הגאון רבי רבי יהודה בלום מגדולי תלמידיו של המשגיח הגאון הצדיק רבי אורי ויסבלום משגיח ישיבת 'נחלת הלווים', הרב הלל יעקובזון בעל חברת יסודות צור שהגיע לביקור התרגש מהאווירה בישיבה ותרם מידית שיפוץ את בנין הפנימיה והוספת קומה נוספת.

• בישיבת 'תורת זאב' בשכונת רמת שלמה בירושלים יש ר"מ חדש לשיעור א' הגאון רבי שמואל שלנגר חתנו של הגאון רבי דב אהרן זלזניק. ל'בחדרי חרדים' נודע כי החשיפה על כך פורסמה ביום שישי בצהריים בכינוס של ראשי ישיבות לצעירים בירושלים בבית של הגאון רבי דוד כהן בהשתתפות ראש הישיבה הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק.



היכל הישיבה הגדולה במתחם ישיבת ראדיןצילום: היכל הישיבה הגדולה במתחם ישיבת ראדין
היכל הישיבה הגדולה במתחם ישיבת ראדין


• בישיבה הגדולה שבמתחם החדש והמבודד של ישיבת ראדין בפאתי נתניה בגבול מושב אביחיל נערכים לפתיחת שיעור א'. לאחר שנה בה התפתח וגדל הקיבוץ שבישיבה שבו לומדים מטובי הבחורים בעולם הישיבות הרישום לישיבה לקראת זמן אלול בעיצומו וכבר התגבשו קבוצות מישיבות קטנות חשובות בירושלים למייסדי הישיבה בשיעור א' הראשון.

כר"מ שיעור א' נבחר לכהן הגר"י ווניט מבכירי ישיבת אור ישראל ור"מ וותיק בירושלים. ראשי הישיבה הם הגאון רבי עובדיה ברוידא חתן הגר"ד מישקובסקי והגאון רבי מיכאל גוגיג לצד הגאון רבי יואל שפירא המכהן כראש הקיבוץ האחראי על לימודי הבקיאות בישיבה ומנהלה רוחני. בצוות הישיבה מכהנים גם הגר"ד זוריבין והגר"מ ברוידא מבחירי ישיבת חברון. הישיבה נודעת בדגש הניתן על הלימוד בעמקות ובעיון וצירפה לצוות הישיבה לקראת זמן הקיץ עוד שני נו"נ נוספים לסדר א'.

בהיכל הישיבה קיים הכולל המרכזי לחשובי האברכים בנתניה ואליו יצטרפו עוד 10 אברכים מטובי הלמדנים של עולם הישיבות לקראת זמן הקיץ.



הגאון רבי ברוך שמואל הכהן דויטש בכינוס וכתבתם בשבוע שעברצילום: הגאון רבי ברוך שמואל הכהן דויטש בכינוס וכתבתם בשבוע שעבר
הגאון רבי ברוך שמואל הכהן דויטש בכינוס וכתבתם בשבוע שעבר


• הגרב"ש דויטש מראשי ישיבת קול תורה וממנהיגי 'בני תורה' של הפלג הירושלמי - שעמד בעין הסערה בסוף זמן החורף - לאחר שב'קול תורה' ביקשו ממנו לעזוב את הישיבה, פותח ישיבה חדשה שתהיה על פי סגנונו הייחודי. כבר כעת ניכר ביקוש גדול בקרב תלמידיו הרבים הנמנים על כל גווני הקשת הפוליטית, והמעוניינים להסתופף בצלו של הגרב"ש.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בשעות אלו מתבצע במרץ חיפוש אחר מבנה מתאים לישיבה האמורה להיפתח במהלך הקיץ הקרוב. בישיבה יהיה כולל של אברכים מובחרים מתלמידיו לצד כולל קדשים הוותיק הפועל כבר רבות בשנים בראשותו בשכונת סנהדריה בירושלים.

• ישיבת 'פתחי שערים' מודיעין עילית: ישיבה נוספת שהצליחה למשוך אליה קיבוץ מטובי הישיבות בעיקר כאלו המחפשים את דרך הלימוד הבריסקאית יחד עם אווירה משפחתית נינוחה.

בתחילת הזמן הקרוב ילמדו בישיבה כחמישים בחורי קיבוץ שבאו מישיבות מובילות בעיקר פוניבז' חברון, וולפסון, קפלן וכן שערי שמועות.

השיעורים הפופולאריים נמסרים ע"י ראש הישיבה הג"ר אברהם בער בלאט ובצוות הישיבה נמנים הרבנים הגר"ד שולץ הגרש"ז לידר הגר"ד ולס, הג"ר פנחס אוסטרן, והג"ר אריה הימלפרב כשהמנצח על מלאכה הוא הרה"ג רבי משה מרקביץ שידיו רב לו בהקמת מקומות תורה ובגישתו החינוכית המיוחדת.



היכל ישיבת בית מאיר בבני ברק צילום: היכל ישיבת בית מאיר בבני ברק
היכל ישיבת בית מאיר בבני ברק


• בישיבת 'קרית מלך' בבני ברק יציינו בפתיחת הזמן את שנת האבל הראשונה על הסתלקותו של ראש הישיבה הגאון רבי שמואל יעקב בורנשטיין זצ"ל, בעל "זאת ליעקב", לרגל כך תתקיים עצרת זכרון ביום שני הקרוב, בהיכל הישיבה במעמד גדולי התורה וראשי הישיבה.

יום השנה לסילוקו של ראש הישיבה הגרש"י בורנשטיין זצ"ל, יחול ביום ל"ג בעומר, מאחר ומפאת שמחת רגל חג השבועות, אין סופדים שלושים יום קודם לו, הוקדמה עצרת המספד ליום שני אור לב' באייר, יום השנה החמישי לפטירת רעייתו הרבנית מרת רסיה בורנשטיין ע"ה.

במקביל, הולכות ונשלמות ההכנות למעמד הגדול של הכנסת ספר תורה להיכל הישיבה הקדושה, אשר נכתב ע"י בוגרי הישיבה וידידיה, לעילוי נשמתו, אשר ישולב עם שמחת סיום הש"ס שנלמד ע"י בני הישיבה ובוגריה במהלך שנת האבל להסתלקותו של רבם הגדול, אליו היו קשורים בעבותות אהבה. המעמד בל"ג בעומר, יומא דהילולא דרבי שמעון בר יחאי בראשות מרנן גדולי ישראל ובהשתתפותם של מאות בוגרי הישיבה מאז כינונה לפני 19 שנה, תחת הנהגתו של נשיא הישיבה הגר"ח קנייבסקי.

• בישיבת באר יעקב: בתחילת הזמן מציינים בעולם התורה את יום השנה הי"ב להסתלקותו של זקן ראשי הישיבות, הגאון רבי משה שמואל שפירא זצ"ל, ראש ישיבת באר יעקב, אשר מסר נפשו על הרבצת התורה ועמלה, שיחול ביום חמישי, ב' דראש חודש אייר. מפאת ראש חודש, יעלו ביום שלישי לפקוד את ציונו, בחלקת הרבנים בביה"ח פוניבז' בב"ב, ויעתירו בתפילות לישועת הכלל והפרט.

• ישיבת "שערי שמועות": בהיכל ישיבת "שערי שמועות" בבית חלקיה, שהוקמה על שמו ולזכרו של הגרמ"ש זצ"ל, יימסר מחר שיעור פתיחה לזמן הקיץ מדברי תורתו, מפי בנו ראש הישיבה הגאון רבי נפתלי צבי יהודא שפירא, וכן יימסר שיעור כללי מדברי תורתו, מפי נכדו, ראש הישיבה הגאון רבי אריה שפירא.

• ישיבה חדשה שתקום בזמן אלול הקרוב תיפתח על ידי הגאון רבי ישעיה קוסובסקי - עילוי ידוע מירושלים, ובעולם התורה עוקבים בדריכות אחר הקמת הישיבה החדשה.

• בישיבת 'בית מאיר' בבני ברק בראשות הגאון רבי צבי רוטברג מונה הרב הגאון רבי פנחס רוט, מונה לנושא ונותן ולאחר מרבני הישיבה, בישיבה בונים בשבועות אלו בניין גדול ממול הישיבה שישמש כפנימייה לאור המחסור החמור במיטות בפנימייה הישנה הבניין ישמש בנוסף לחדרי שיעורים ומשרדים. ל'בחדרי חרדים' נודע כי הישיבה נמצאת בתנופה חזקה כעת ומספרם של הבחורים בישיבה הולך וגדל בתקופה האחרונה לכל השיעורים והקיבוץ עד כדי כך שפשטה השמועה בישיבות קטנות על פתיחת "בית מאיר החדשה" למרות שהישיבה לא מכריזה ולא הוצרכה להכריז על כל שינוי.

• בישיבת 'בית מאיר' לצעירים הגאון רבי ישראל אולמן המשמש כמרא דאתרא של שכונת משכנות יעקב פורש מהישיבה לטובת רבנות השכונה לאחר פטירת אביו הגרש"ז אולמן זצ"ל, ובמקומו נכנס הגאון רבי רפאל שטיינרטר שמונה לראש ישיבה כפי שדווח ב'בחדרי חרדים'.



הרב פטרוף בשיעור בישיבת מעלות התורהצילום: הרב פטרוף בשיעור בישיבת מעלות התורה
הרב פטרוף בשיעור בישיבת מעלות התורה


• בישיבת 'יסודות התורה' הספרדית בתל אביב שבראשות הגאון רבי ברוך צבי לב התמנה הגאון רבי ירוחם גפן בנו של הגאון רבי משה גפן זצ"ל לשמש כר"מ חדש בישיבה.

• ישיבה חדשה והפעם לבני התורה הספרדים ממוקמת במודיעין עילית, הישיבה תעמוד בראשות הגאון רבי דוד נקי ראש כולל מנחת שלמה בברכפלד כר"מ שיעור א' ישמש הגאון רבי פינחס אליהו אדרי, ומשגיח הישיבה הגאון רבי משה אהרן ארלנגר בוגר ישיבת תפרח נכדו של הגאון ר' אברהם ארלנגר מראשי ישיבת קול תורה, על צוות רבני הישיבה יכהנו הגאון רבי אוריאל דרשן בוגר ישיבת קול יעקב וראש הישיבה אחה"צ הגאון רבי משה זרוק חתן הרב אסחייק ייפתח לקראת אלול הבעל"ט שיעור א'. כבר במעמד הקמת הישיבה בבית ראש הישיבה היה גרעין חשוב שכבר הודיעו על רצונם ללמוד בישיבה לאור הצורך והמחסור הגדול לאלפי בחורי הישיבות קטנות בני עדות המזרח שמסיימים את לימודם בישיבות קטנות.

• פילוג 2 - זה השם של הקרע העמוק בישיבת יסודות במושב הדרומי. בישיבת יסודות במושב יפתח זמן קיץ בסערה של ממש כאשר אחד מבחירי משפחת זיאת העביר את דירתו עם משפחתו לתוך בניין הישיבה מה שעורר סערה גדולה.

כזכור, וכפי שדווח ב'בחדרי חרדים' סכסוך של ממש בין משפחת זיאת לרבני הישיבה, בחודשים האחרונים נשיא הישיבה הישיש הרב יהודה זיאת ביקש לבטל את הוראות הקבע שעשו הבחורים לרבני הישיבה. המצב כעת נמצא בדיונים בבית המשפט שעדיין לא הוכרע. מחר (ראשון) זה מגיע לפסים חדשים עם תחילת הזמן ולא נראה שמשהו מהצדדים מוכן לרדת מהעץ.

• בישיבת 'מעלות התורה' בשכונת שערי חסד בירושלים השרויים עדיין באבל הכבד בהסתלקותו הפתאומית של ראש הישיבה הגר"ש אויערבך זצ"ל מפתיעים ופותחים את הזמן בתוספת של כמה בחורים חשובים מאוד לקיבוץ של הישיבה, המנהל המיתולוגי של הישיבה הרב משה ויסלובסקי הודיע בכינוס חג בחול המועד פסח בביתו בגבעת שאול על המשך אחזקת הישיבה והתפתחותה.

ראש הישיבה הגאון רבי צבי וידר רבה של קרית יובל, וראש הקיבוץ הרב הגאון רבי יוסף פטרוף תלמידו הגדול של רבי שמואל, בהנהלת הישיבה עדיין לא הוחלט האם לפתוח שיעור א' באלול או להשאיר את הישיבה כמתכנתה.



קרית ישיבת הרב שטרנבוך בבית שמשצילום: קרית ישיבת הרב שטרנבוך בבית שמש
קרית ישיבת הרב שטרנבוך בבית שמש


• לקראת זמן קיץ השלימה ישיבת "מרן הגר"מ שטרנבוך" את הקמת מבני הפנימיה וחדר האוכל בקריית הישיבה ברמת בית שמש ג' מדובר בקריה של ממש לצד בית המדרש נוספו כאמור מבני פנימיה וחדר אוכל מרווח.

• בישיבת 'עטרת ישראל' לצעירים בבית וגן מונה הגאון רבי זאב פריינד לכהן כממלא כראש ישיבה במקום ראש הישיבה הגאון רבי אפרים קשש הזקוק לרחמי שמים מרובים. במקביל ימשיך הגר"ז פריינד לכהן כאחד מראשי ישיבת 'נתיבות החכמה' – וולפסון.




בחורי ישיבות בלימודם. צילום: יעקב כהןצילום: בחורי ישיבות בלימודם. צילום: יעקב כהן
בחורי ישיבות בלימודם. צילום: יעקב כהן


• גם בעולם הכוללים מתרחבים: רשת הכוללים 'דעת שמואל' שבראשות הרב מרדכי דינר פתחו את הסניף השביעי והפעם סניף נוסף בעיר בני ברק בכולל ילמדו עוד חמישים אברכים לצד מאות האברכים בכל הארץ בראש הכולל יעמוד הגאון רבי יקותיאל לבל.

• ברשת הכוללים הגדולה 'יששכר באוהליך' שבראשות הרב אלחנן ויסבורד ברחבי הארץ הנמצאים במשבר כלכלי חמור, הזמן מתחיל בתקווה כי ישלמו את המשכורות שנותרו חייבים מזמן החורף האחרון ל'בחדרי חרדים' נודע כי מי שעזר לגייס את הכספים הוא הגאון רבי נחום שלמה עוזר שטרן ראש ישיבת 'באר ישראל'.

• בישיבה הגדולה 'דעת אליהו' בשכונת רמות בירושלים העומדת בראשות הגאון רבי נפתלי עלזאס הודיע על פתיחת שיעור א' השנה לראשונה, מי שמונה למשיב בישיבה הוא הרב אהרן גלייזל שירכז את כל הרישום.

• בישיבת 'באר ישראל' של הגאון רבי נחום שטרן מונה משגיח הגאון רבי מנחם במברגר בניין הישיבה עבר שיפוץ של מיליוני שקלים ומכיל כיום מאות אברכים במסגרת חדשה שנפתחת מחר כולל דף ליום שם התקבלו עשרות אברכים, בנין הישיבה המפואר הפך לעליה לרגל של כל גדולי התורה וגדולי ראשי הישיבות וראשי הכוללים שבאים לבקש את עזרתו של הגר"נ שטרן באחזקת הישיבה, מלבד עשרות נזקקים שבאים ומקבלים עזרה ביד רחבה.

• בישיבת 'נחלת דוד' בפתח תקוה מונה משגיח חדש לישיבה הגאון רבי יעקב שפירא, הישיבה בתנופת עליה עם תוספת משמעותית של בחורים לזמן הקיץ.

עולם התורה החסידי

בחורים חסידיםצילום: בחורים חסידים
בחורים חסידים


• בארגון 'מעייני ישראל', בראשות הרב מנחם מנדל פויגל, הודיעו בשלהי זמן החורף על יוזמה היסטורית לטובת מאות משפחות חסידיות, שהתקרבו לרבי ולחב"ד במסגרת הארגון והפכו ברובם לחסידי חב"ד, תוך שהם שומרים על חזותם החיצונית המקורית, במעיני ישראל הודיעו על הקמת ישיבה חסידית חדשה ומיוחדת ללימוד נגלה וחסידות בדרך חב"ד, עבור בניהם ותלמידים נוספים שיתאימו למסגרת החדשה.

מדובר בהיסטוריה של ממש שכן מאות אברכים חסידיים שהצטרפו לחב"ד והקימו קהילה משלהם (מעייני ישראל) בתוך חב"ד עד היום הם היו קרועים בתוכם כי לא יכלו לשלוח את הילדים למוסדות הרגילים. כנס הייסוד יתקיים ביום שלישי הקרוב באולמי 'בנות הדסה' בירושלים. ל'בחדרי חרדים' נודע כי הישיבה תתנהל בהכוונת משפיעי הארגון ובראשם הגאון הצדיק רבי חיים שלום דייטש והגאון החסיד רבי זלמן גופין.

• רשת ישיבות לערבי שבתות וימים טובים, הוקמה מיד לאחר חג הפסח ובהן יתכנסו וילמדו בחורי הישיבות שעתיים לפני כניסת שבת קודש. באסיפת ראשי מפעל 'שערי הוראה' בביתו של הגאון רבי חיים שמרלר ראש ישיבת 'חיי תורה', הוחלט להקים רשת הישיבות לעילוי נשמת האדמו"ר מויז'ניץ ממונסי זצ"ל, בתום ימי השלושים להסתלקותו.

הישיבות יופעלו בכל ערי הארץ, כבר החל מיום שישי האחרון, . כאשר במסגרת הישיבות יבואו המוני בחורי הישיבות ללמוד שעתיים לפני כניסת השבת. לצד המיזם ייערכו הגרלות שבועיות וחודשיות לבני הישיבות המשתתפים בלימוד.
זמן קיץ ישיבות שטייגען לימודים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד