כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

מהדיר ספרי חב"ד • הגאון רבי אהרן חיטריק זצ"ל

עדת חסידי חב"ד איבדה בחטף את אחד מענקי הרוח והמוח, מי שחתום על הוצאתם לאור של ספרי חסידות עמוקים מתורת אדמו"רי חב"ד • ראש מערכת 'אוצר החסידים' נפטר בגיל 73

הגאון רבי אהרן חיטריק ז"ל. צילום: שטורעם
הגאון רבי אהרן חיטריק ז"ל. צילום: שטורעם

ברוך דיין האמת: בארה"ב נפטר ביום חמישי הגאון החסיד רבי אהרון חיטריק זצ"ל - יושב ראש מערכת 'אוצר החסידים' - הגוף הרשמי של ההוצאה לאור של תנועת חב"ד.

הרב חיטריק, בן 73 בפטירתו, השיב את נשמתו לבוראה, לאחר שנזדכך בייסורים. רק לפני שלושה ימים עבר טיפול רפואי ברגליו, עקב מחלת הסכרת. לפתע הדרדר מצבו, הוא לקה בליבו, ונפטר בפתאומיות.

בכך איבדה עדת חסידי חב"ד בחטף את אחד מענקי הרוח והמוח, מי שחתום על הוצאתם לאור של ספרי חסידות עמוקים מתורת אדמו"רי חב"ד זצוק"ל.

תפקידים רבים היו לו, לרב חיטריק זצ"ל, במערכות ההוצאה לאור השונות, של חסידות חב"ד. ובשנים האחרונות, אף מונה על ידי 'קה"ת' לעמוד בראש מערכת 'אוצר החסידים'.

שימש שנים רבות כמנהל המחלקה של 'ועד כתבי קודש' של קה"ת, האחראית להוצאה לאור של ספרי חסידות בשפות עברית ואידיש, מתוך תורתם הרחבה של כל אדמו"רי ליובאוויטש זצ"ל.

המנוח זצ"ל נולד בשנת ה'תרצ"ט לאביו הרב יהודא חיטריק ז"ל, בעיר קרמנצ'וג ברוסיה, ולאמו מרת קיילא בתו של הרב הראשי של העיר חרקוב, הרב אהרון תומרקין ז"ל.

בילדותו למד לימודי קודש אצל מלמד פרטי, וגם השתלם במקצועות רחבים אחרים אצל מורה פרטית. כשגדל והיה לנער, עבר ללמוד בישיבת חב"ד בעיר.

בתקופת מלחמת העולם השנייה, נמלט עם חסידי חב"ד ושהה בסמרקנד, שם שהה עם בני המשפחה עד שהצליחו להימלט מברית המועצות.

מיד עם היציאה ברוסיה, הורה האדמו"ר הריי"צ זצ"ל לאביו, לנסוע לבלגיה, על מנת לנסות להוציא את הילדים היהודיים שהוחבאו על ידי הוריהם במנזרים ובמוסדות קתוליים שונים. כשסיים את מאמציו שם, הורה האדמו"ר לאביו, לעבור ולשמש כחבר ההנהלה הרוחנית, וכמשפיע בישיבת תומכי תמימים שקמה באותם ימים בקנדה.

בשנת ה'תש"ח הגיע עם בני משפחתו למונטריאול שבקנדה.

הוא היה בין אותם החסידים שהיגרו מרוסיה היישר לקנדה, לאור הוראתו הישירה של האדמו"ר הריי"צ זצ"ל. בשנת ה'תשי"ג עבר להתגורר בניו יורק. שם נשא לאשה את מרת סלאווע בתו של הרב מיכאל יהודה אריה לייב כהן.

החוקר החסידי ברוך הכשרון, הרב אברהם סופר, שהיה בקשרים הדוקים עם הרבי מלובאוויטש, ביקש ממנו לשלוח לו בחור ישיבה חב"די שיתגורר עמו, כיוון שהתגורר בגפו. הרבי החליט לשלוח אליו את אהרון חיטריק הצעיר, בעוד אחיו צבי הירש נשלח על-ידי הרבי לשליחות הראשונה מחוץ לארצות הברית של אמריקה - בברזיל.

הרב סופר, שגילה בחור עם כשרונות נדירים, שיתף אותו בעבודתו הספרותית, ובמחקרים השונים שלו, וכך החל אהרון, בעודו חניך ישיבות חב"ד, לצעוד אט אט על עולם הספרות, עולם החקירה והמחקר היהודי בכלל והחסידי בפרט.

כשרונותיו הברוכים, וידיעתו הרחבה מאוד בכל מכמני ורזי תורת החסידות ותורת הקבלה, הביאה אותו לעבוד בספרייה של אדמו"רי לובאביטש.

שנים על גבי שנים, היה צועד מידי יום מביתו, יורד אל המרתפים העלומים, שם מונחים כתבי היד הנדירים והחשובים, מפענח אותם, רושם אותם מחדש, מוסיף מראי מקומות, מפתחות, ומוסר אותם להגהתו ולעיונו של הרבי זצ"ל, לפני השלב של ההדפסה וההוצאה לאור עולם.

עם השנים, סמך הרבי את ידיו עליו.

ללא ספק, הכותרות של יובל התמסרותו להפצת תורת החסידות, היא ההדרה של ספר היסוד של חסידות חב"ד, ספר התניא, וההדרה של ספר 'ליקוטי תורה', של אדמו"ר הזקן זי"ע.

הרב חיטריק היה שלוחו האישי של הרבי מליובאוויטש אל פולין, לאתר את כתביהם האבודים של אדמו"רי חב"ד.

יחידים היו מעורבים בפרשייה החשאית, בהם אנשי אמונו של הרבי, עורכי דין, שתדלנים במסדרונות השלטון, אך בסופו של דבר המאמץ כולו התנקז אל נסיעתו החשאית של הרב אהרון חיטריק, עליו סמך הרבי את ידו להביא את האישור המיוחל, שאכן מדובר באוצר האבוד, עליו מסר נפשו האדמו"ר הריי"צ זצ"ל, ונשאר מאחור במהלך המנוסה מאימי הקלגסים הנאציים ימ"ש, ועוד לפני זה בבריחתו של האדמו"ר הרש"ב זצ"ל מאימת הבולשביקים הרוסיים.

היה ידוע כמי שהיה מקבל מעת לעת, הנחיות אישיות נדירות מהרבי, עבור כל אותם ספרים, סדרות מאמרים, שבהם עסק יובל שנים, והוצאתם לאור עולם. הרבי היה מנחה אותו לבצע את ההוראות באופן מיידי, והוא לא היה עוזב את המשרד שלו, עד לביצוע ההוראה הקדושה. לפעמים נעדר ימים ולילות רצופים מביתו עבור עבודתו הכבירה.

בהוראת הרבי עסק גם במחקר וההדרה של ספרים שונים, שלא נמנו עם תורתם של אדמו"רי חב"ד:

חלקים מפירוש רבינו המאירי על התלמוד, פסקי הריא"ז על מסכתות שונות בתלמוד.

חייו לא היו קלים, מבחינות שונות, ועם כל זה חיותו הייתה בפירוש 'חסידות', מוסר בן המשפחה, עם כל הקשיים שהוא עבר בחייו הוא לא ויתר על חיותו האמיתית. לפני מחצית השנה, כשהיה מאושפז בבית הרפואה, עם כל היסורים והתרופות, מה שהוא ביקש לידיו היה "ליקוטי תורה".

הותיר אחריו את רעייתו מרת סלאווע, בתו מרת רחל גרוס מקראון הייטס, בנו הרב צבי הירש, מקראון הייטס - מיאמי. את אחיו הרב צבי הירש, מקראון הייטס, ואחיותיו: מרת חיה ליברמן, אנטוורפן בלגיה, מרת שיינדל שניאורסאהן, ברוקלין ניו יורק.

בחייו איבד את בנו הבחור שמואל ז"ל, שנפגע בתאונת דרכים קשה, בשנת תשמ"ז.

מסע הלוויתו יצא היום (ו') בשעות הבוקר לפי שעון ארה"ב, ותעבור ליד בית המדרש 770 בשכונת קראון הייטס.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד