י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

צפו: נערים שהכשירו שביל גילו אוצר עתיק

הפתעה: תלמידים הכשירו את "שביל הסנהדרין" בצפון, וחשפו נר שמן עתיק בן 1400 שנה, שעליו מתנוסס סמל המנורה • צפו

צפו: נערים שהכשירו שביל גילו אוצר עתיק
רשות העתיקות





אלפי תלמידים חופרים ומסדירים השנה בגליל את "שביל הסנהדרין". זהו "שביל חכם" ראשון מסוגו, שבו עשרות אבנים במסלול יקפיצו מידע והפעלות לטלפונים הניידים של המטיילים.

אבל הצעירים לא שיערו לעצמם שמתוך האדמה יבצבץ דווקא סמל ישראל: נר שמן בן כ-1400 שנה, הנושא את סמל מנורת בית המקדש.

השביל שחוצה את הגליל התחתון, משתרע על כ-70 ק"מ ומחולק לחמישה מקטעי הליכה. הוא מתחקה אחר נדודי ענקי העם – חכמי הסנהדרין, בגליל, וכמוהם - חוצה את הגליל מבית שערים עד טבריה. בשביל יהנו המבקרים מנופים המרהיבים של הגליל, והוא מציע חווית טיול אחרת למשפחות, ליחידים ולקבוצות.

עשרות אבני דרך גדולות "חכמות" - מעין תחנות ממסר, שהוצבו לאורך השביל, יקפיצו בכל פעם מידע שימושי רלוונטי ופעילויות היישר לטלפונים הניידים של המטיילים. אתר האינטרנט האינטראקטיבי, ש"מתכתב" עם האבנים, מציע מידע על ההיסטוריה הקרובה והרחוקה של הגליל, הצמחיה והחי, הנופים, התצפיות והאטרקציות.

כחלק מהכשרת השביל, חושפים בני הנוער את סיפור תקומת העם, בחפירות ארכיאולוגיות בחורבת אושה - המוקד הראשון בו התישבה הסנהדרין לאחר מרד בר כוכבא ומחוז ילדותו של רבי יהודה הנשיא, עורך המשנה.

בחפירה גילו התלמידים דרישות שלום מימי הסנהדרין -עדויות לתעשיית הזכוכית כפי שסופרה גם בכתובים, וחפצי נוי מלפני 1800 שנה.


צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות

הפתעה גדולה במיוחד בחפירות השביל הייתה מציאת נר שמן שלם מעוטר בסמל המנורה, המתוארך לתקופה הביזנטית או האומאית. לדברי ד"ר עינת עמבר-ערמון, ארכיאולוגית רשות העתיקות ומומחית לנרות חרס עתיקים, "להבדיל מסמל המדינה העכשווי שבו מנורת בית המקדש מופיעה כבעלת שבעה קנים ובסיס אחד רחב, המנורה שנחרתה על הנר הקדום הינה בעלת שמונה קנים ובסיס בעל שלוש רגליים. מציאתו של נר מעוטר במנורה- סמל לעם היהודי, ללא ספק מרגשת, במיוחד באתר בעל מורשת כה מיוחדת במסגרת שביל הסנהדרין".

תגלית מרתקת אחרת בחפירות השביל הייתה של תלמיד תיכון המושבה עילאי יונה מזכרון יעקב, שחשף בשביל מטבע זהב – השלישי הקיים באוצרות המדינה - שעליו כתובת של בונה חומות ירושלים, סולימן המפואר.

עם מעבר הסנהדרין לגליל, היא התיישבה באושה, ולאחר מכן בשפרעם, בבית שערים ובציפורי, עד שהתמסדה בטבריה. מסלול שביל הסנהדרין, המחולק למקטעים לנוחיות המטיילים, חוצה את הגליל על אתרי הטבע והנוף המרהיבים שבו, דוגמת נחל ציפורי, יודפת, הארבל, הר עצמון, ועוד.

לדברי ישראל חסון, מנהל רשות העתיקות, "השביל החדש והממצאים לאורכו הם חגיגה לעם ישראל ומתנה מאלפי בני הנוער שמשקיעים בו את מרצם. זהו פרויקט דגל שמחבר את דור העתיד -מכשיר השביל, למורשתו ולמנהיגי העם הגדולים ומעוררי ההשראה. השביל הוא פרויקט פורץ דרך העושה שימוש בטכנולוגיות עדכניות לטובת חיבור לשורשים שלנו. הפרויקט יתפתח בשנים הבאות וכך תווצר המשכיות מהעבר הרחוק אל העתיד, אשר תשמש את המטיילים בישראל היום -ובתקווה, גם את הדורות הבאים".

לדברי יאיר עמיצור, ארכיאולוג רשות העתיקות והוגה רעיון השביל, "שביל הסנהדרין הוא פרויקט ענק המאגד בתוכו ערכי טבע, סביבה, היסטוריה, ומפגש תרבויות של כל אוכלוסיות הגליל בימינו. אין בארץ עוד שביל אינטראקטיבי מהסוג הזה, ומבחינה זו אנחנו, הארכיאולוגים, עושים הסטוריה".

צפו בגלריה מהשביל. צילום: יניב ברמן, יעקב שמידוב, יולי שוורץ וקלרה עמית - רשות העתיקות
























שביל הסנהדרין גליל תחתון רשות העתיקות ארכיאולוגיה נר שמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד