כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הח"כים החרדים יוצאים למאבק: "הפקידים אטומים"

על אף החוסר בביטחון תזונתי בישראל, מיליוני טונות אוכל ראוי וכשיר למאכל נזרקים לפח בשנה בישראל • הצעת החוק של ח"כ מקלב מבקשת לעשות סוף לעניין: "מדובר על אוכל מזין שעומד בכל הפרמטרים, לא פחות מאוכל שאנחנו קונים ומשלמים על זה מחיר מלא. אנחנו צריכים להשחית אוכל כזה? הפקידים שבעים ואינם יודעים מהו רעב"

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



על אף החוסר בביטחון תזונתי בישראל, מיליוני טונות אוכל ראוי וכשיר למאכל נזרקים לפח בשנה בישראל, כלכלנים מערכים את שווי הסכום הכולל של מזון זה בכעשרים מיליארדי שקלים למשק, כיום, ארגונים ומוסדות חוששים לתרום מזון זה לנזקקים הזקוקים לכך מחשש לתביעות משפטיות לפי חוק הקיים כיום האחריות לפיצויים על נזק גוף שנגרם כתוצאה מפגם במוצר, לרבות מזון, מוטלת על היצרן. כמו כן, נטל ההוכחה נופל על היצרן להוכיח כי הפגם נוצר לאחר שהמוצר יצא משליטתו. זהו נטל כבד אשר מביא לכך שבעלי המוסדות האמורים מעדיפים שלא להסתכן בתרומת המזון העודף.

במדינות רבות ישנו חוק המסדיר את הנושא כך למשל בארצות הברית קיים זמן רב חוק בנושא הנקרא חוק ביל אמרסון, המכונה גם "השומרוני הטוב", שנועד להציל מזון אבוד בעזרת תרומות, אך בישראל הצעת חוק חדשה של חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב, המבקשת להעניק הגנה על תורמי מזון ועמותות מזון, העומדים בסטנדרטים של בטיחות מזון, מפני אחריות לנזקים שעלולים להיגרם בשל המזון שנתרם על ידם, תקועה עקב התנגדות משרד המשפטים, בטענה שלא ניתן לשלול את זכותו של אדם לתבוע אם הוא מרגיש ניזוק.

יוזם החוק ח"כ אורי מקלב מסביר כי "מדובר על אוכל מזין שעומד בכל הפרמטרים, לא פחות מאוכל שאנחנו קונים ומשלמים על זה מחיר מלא. אנחנו צריכים להשחית אוכל כזה?, אך הפקידים שבעים ואינם יודעים מהו רעב, ישנה פקידות אטומה שלא מאפשרת את התקדמות החוק, קיימו עשרות יישבות בנושא, החלטנו להתקדם למרות ההתנגדות ואני מקווה שנוכל להמשיך בהליך החקיקה, זוהי מהפכה מדובר על אוכל שיגיע לאלפי נזקקים מידי יום. לא מדובר בשאריות אלא אוכל שלא עבר את פתח המטבח ועדיין נמצא במגשים. מאות ק"ג של בשר טרי ומזין. אנחנו רוצים שבמקום שהאוכל יושלך לאשפה הוא יגיע לנזקקים. השחתת מזון זה נזק כלכלי וחברתי שבסופו של דבר גם משחית את הנפש. החוק הזה יסיר חסם רעיוני וגם חסם מעשי".

כיום כ-25% מהאוכל הקיים במסעדות, אולמות אירועים, בסיסים צבאיים, רשתות שיווק ובתי מלון – נזרק. מבקר המדינה מתח ביקורת חריפה על העניין וקבע כי להשלכת המזון יש השלכות חברתיות, סביבתיות וכלכליות הרות אסון, והמליץ לפעול למניעת הפללה של תורמי מזון, הצעת החוק של ח"כ גפני ומקלב מחייבת ממי שממספק מזון לעניים, עמותות או ארגוני מזון, לפעול בתום לב ולנקוט בכל צעדי הזהירות הדרושים. כך ישנה החובה להוביל את המזון בתנאים הרצויים וכן לא לספק מזון שנפסל לשימוש מסחרי בגלל שהוא מקולקל.
אוכל נזרק חברי כנסת חרדים השמדת מזון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד