י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מה עושים החרדים בזמן הצפירה וכמה מהם מכירים את מילות "התקווה" • סקר מפתיע

חרדים רבים מתלבטים בינם לבין עצמם, מידי שנה מחדש, מה לעשות בזמן הצפירה הנשמעת ברחבי המדינה. רבים משתדלים שלא להימצא במקום ציבורי באותה דקת דומיה • סקר שערך מכון 'סקר כהלכה', מציג נתונים מעניינים באשר ליחס החרדים ליום הזיכרון וליום העצמאות

חרדים בזמן הצפירה בירושלים. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
חרדים בזמן הצפירה בירושלים. צילום: נתי שוחט, פלאש 90



מידי שנה בהתקרב הימים הללו, ניתש הוויכוח מחדש בתוככי המגזר החרדי, בעד ונגד העמידה בצפירה ביום הזיכרון לזכרם של חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, וכן, בנוגע ליחס החרדים למדינה ביום חגה - 'יום העצמאות'.

'בחדרי חרדים' מציג סקר שערך מכון המחקר החרדי 'סקר כהלכה', אשר בחן במסגרת מחקר שנערך בשנה שעברה, את ההתייחסות לשני הימים הללו. בסקר הטלפוני לקחו חלק 403 חרדים, אשר השיבו לשאלות הנפוצות.

מה הנך עושה בזמן הצפירה?

בזמן הצפירה, כך משיבים 10%, הם עומדים בכל מקרה. 13% מתעלמים בכל מקרה. 11% נוהגים לפי מה שעושים הסובבים אותם באותו זמן.

40% עומדים במקומות ציבוריים, כאשר 21% השיבו, כי הם עומדים דום רק במקומות ציבוריים חילוניים. 19% השיבו כי הם עומדים גם בריכוזים חרדיים. 29% הצהירו כי הם אומרים אז תהילים או לומדים משניות.

עולה איפוא מתוצאות המדגם, כי רוב גדול מהמגזר מכבד את רגשות הסובבים אותו.

שאלה נוספת שנשאלו; "מהו יום העצמאות בעיניך, באופן אישי?".

35% מתייחסים ליום העצמאות כיום רגיל. 27% מתייחסים אליו כיום חופש. מפתיע, אך 22% מתייחסים ליום העצמאות כיום שמח, אם כי ללא הגדרת "חג" שהיא אולי הגדרה הלכתית. רק 7% מצהירים כי יום העצמאות הנו יום אֵבֶל ו-5% בלבד מגדירים אותו כיום חג.

גם כאן נראה כי המגזר החרדי מביע נטייה חיובית מעט או ניטרלית כלפי יום העצמאות, ללא התנגדות, אך יש מי שהיה מצפה למצוא שיעור גבוה יותר במגזר.

פינה מעניינת בסקר היתה כאשר נשאלו המשתתפים, אם הם מכירים את שיר "התקווה".

75% ציינו כי הם מכירים אותו, אך כשנתבקשו להשלים מילים מתוך השיר, קרוב ל-50% ידעו להשלים. האם מדובר בשיעור גבוה או נמוך? אנו נימנע מפסיקה מוחלטת, בנימוק שהכל תלוי בציפיות.

יש מי שציפו למצוא שיעור גבוה יותר של חרדים הבקיאים במילות המנון המדינה הישראלית, ויש מי שיופתע משיעור האזרחים החרדיים הגבוה שיודע לצטט אותו באופן נכון.
סקר סקר כהלכה עמידה בצפירה יום הזיכרון יום העצמאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד