י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

'מלבישים את הבית' - ועושים מהפכה

הבית של היום אינו רק גג וקירות • גם הוא צריך להתחדש מדי פעם • הום סטיילינג (הלבשת הבית) היא התשובה • טיפת צבע, נגיעה של טקסטיל והשינוי עצום

GOLDSTEIN Eijffinger
GOLDSTEIN Eijffinger



מי לא מכיר את התחושה: שיפצנו את הבית, השקענו, הוצאנו כסף, אבל עדיין - משהו חסר. הבית מרגיש מנוכר וזר, ובני הבית לא מרגישים שייכים אליו. בנוסף, אולי היינו מעדיפים שהוא יהיה קצת יותר אופנתי, או אולי נינוח, אלגנטי או אולי טרנדי.

ההתלבטות הזאת אינה נחלתם של בעלי הדירות בלבד, גם השוכרים מרגישים אותה, וביתר שאת. גם כאשר הדירה מרוהטת, הם לא יודעים איך להפוך אותה ל”שלהם”, ולא לכזו המשקפת את טעמם של הדיירים הקודמים, או של בעלי הדירה.

אז מה עושים? חייבים לצאת למסעי קניות מופרכים ולהוציא הון? ממש לא. בעזרת סטיילינג אפשר לשדרג ולחדש את הבית בקלות. מהו הזמן המתאים לכך יותר מאשר תחילתה של שנה חדשה? בעזרת הטיפים שאספנו עבורכם תוכלו ליהנות מבית שגם תרגישו בו בנוח, וגם ירשים את האורחים שלכם. בדיוק בזמן, לקראת לחגים.

מה זה בכלל סטיילינג, ומה ההבדל בין “הום סטיילינג” לבין עיצוב פנים? אני שואלת את אורנה מזור, ראש החוג לעיצוב ולהום סטיילינג לשנקר.

“הום סטיילינג זאת הנשמה של הבית”, מסבירה מזור, “סטייליסטים נוגעים בדקורציה של הבית, הם בעצם אוצרים את הפריטים שקיימים בו, (וגם את אלה שהם מוסיפים), ומדברים עם החלל בשפה של צבע וקומפוזיציה. במילים פשוטות: הסטייליסטים מזיזים רהיטים, צובעים קירות ומסדרים הכול, עד שהבית עובר מתיחת פנים”.

רגע, יש לנו אדריכל ומעצב פנים. זה לא מספיק? למה צריך גם סטייליסט?

“בעבר, האדריכל היה אחראי למבנה, ואילו מעצבי הפנים היו אחראים לפנים, כולל הריהוט והדקורציה. זה המצב עד היום בחו”ל”, מסבירה מזור, “אך כיום, בעיקר בארץ, יותר ויותר מעצבי פנים שואפים להיות אדריכלים, ומסתפקים בצד התכנוני של הפנים, שהוא חשוב מאוד, כמובן, אך אינם נותנים מענה מספק לעניין הדקורטיבי, שבלעדיו גם בית מקסים נשאר כמו תבשיל משובח ללא תבלינים”.

“בעיצוב פנים חשוב מאוד לשלב פריטים שונים, בנוסף לריהוט, כמו: וילונות, כדים, תמונות ותאורה מתאימה”, מסכימה אסתי פלדהמר, הנדסאית, מעצבת פנים ומומחית לפנג שוואי, שכיום מתמחה בעיקר בהתאמת תמונות אווירה לכל חלל. “תמונות אווירה מאזנות את האנרגיה בחלל ומשנות את האווירה לרצויה”, היא מוסיפה.

פיטרו הכטצילום: פיטרו הכט
פיטרו הכט


הצבע שעושה את ההבדל

אך אחרי הריהוט, ולפני התמונות, יש עוד כמה נדבכים לבנות. ישנה הסכמה גורפת, כי צבע וטקסטיל הינם האלמנטים הקלים ביותר לשינוי, וגם יוצרי הרושם המיידי הגדול ביותר. “שטיח חדש יכול להכניס צבעוניות לחדר, לעגן את הרהיטים כך שלא ייראו תלושים מהחלל הסובב אותם, ולהפוך את החדר לביתי יותר”, מציעה מזור. “ריפוד ספה, או כסא, מחדש, יחוללו שינוי אדיר בהשקעה נמוכה בהרבה מאשר קניית רהיט חדש. כל זאת בלי שתצטרכו להיפרד מהרהיט הישן אותו אהבתם, אבל נשחק, איבד צורה, או אולי סתם - הצבע שלו יצא מהאופנה”.

בכלל, לאופנה, לסטיילינג ולהום סטיילינג יש הרבה מן המשותף. שוחחתי עם גל יערי, מבעלי קארה דיזיין בישראל, והמעצבת הראשית של חברת נגב. “הצעד הראשון הוא להחליט מהו הסגנון הרצוי”, אומרת יערי. “במקרה שמעצבים רק חדר מסוים, או אפילו שולחן חג, ההחלטה פשוטה בהרבה, ואפשר לדבוק בנושא מסוים אחד. כאשר מטפלים בדירה או בבית כולו, כדאי לערבב מעט”.

“בחרו בנושא או בסגנון הרצויים, ותחת המטרייה הרחבה של ההגדרה שבחרתם תוכלו לשבץ המון נגיעות קטנות, שיוסיפו לחדר נשמה יתרה: כריות לספה, אגרטל, שטיח, תמונות – העלויות של פריטים כאלה אינן גבוהות, אך השינוי שהן מחוללות גדול מאוד”.

אסור להזניח את עניין התאורה, שבכוחה לעצב את האופן בו אנו רואים את החלל. “אני לא יכולה להדגיש את זה מספיק”, אומרת יערי: “אל תאירו את הבית בפלורוסנטים! האור שלהם חד מדי, לא נעים ומנוכר. הקפידו על תאורה נכונה בטמפרטורה של כ-2700 לוקס ותראו כמה שיהיה לכם יותר נעים בבית”.


שולחן חג ב- KARE DESIGHNצילום: שולחן חג ב- KARE DESIGHN
שולחן חג ב- KARE DESIGHN


המקצוענים

לאלו החוששים לעשות את השינוי בעצמם, או מרגישים כי הם זקוקים להכוונה, כדאי לשכור שירות של מעצב או של סטייליסט. “גם אם אתם חושבים שקל לבחור כריות, שטיחים ותאורה”, אומרת אורנה מזור, “סטייליסטית יודעת לעשות את החיבורים הנכונים שיגרמו לבית להיראות הגיוני, הרמוני וקוהרנטי”.

ישנם מעצבים וסטייליסטים שאף מספקים שירותים מיוחדים לרענון מהיר של הבית. אריאלה פרידמן ושותפתה, רותי, לדוגמה, הקימו את חברת “קוויק דיזיין”, שבמסגרתה הן מספקות כמה חבילות. את החבילות אפשר להתאים לצרכים ולרצונות של הדיירים. כמו למשל חבילה של תכנון בלבד, תוך מיקום כל האלמנטים הנדרשים בתכנית, כאשר הדיירים יוצאים עם רשימת קניות לרכוש ולסדר את הפריטים הנדרשים בעצמם, או להפך - חבילה שכוללת אך ורק יציאה עם צמד המעצבות לקניות. אפשר כמובן גם לשלב בין השתיים.

“חשוב מאוד למדוד את החדר ואת הרהיטים הקיימים כדי להימנע מטעויות”, מזכירה פרידמן.



אספנו בשבילכם את הטיפים של המומחים:

הטיפים של אריאלה פרידמן, בעלת “קוויק דיזיין”:

“אם מצב הריצוף בבית טוב, אבל בכל זאת רוצים לחדש ולרענן, אפשר להסיר כמה מהאריחים ולהחליפם באריחים דקורטיביים, שישתלבו יפה”, היא מציעה. בצורה כזו לא תצטרכו להשקיע כסף רב באריחים ובעבודת הריצוף, אך תקבלו תוצאה יפה ומיוחדת. “גם פרקט למינציה הוא עניין לא יקר בימינו, וקל לתחזוקה”, היא מוסיפה.

“דלתות או ארונות שנשחקו, או שנמאסו עליכם, אפשר להביא לנגר שידביק עליהן שכבת פורמייקה חדשה. לפתרון זול וזמין עוד יותר, ניתן גם להדביק עליהם טפט בעל דוגמה סולידית או מעניינת, לפי הטעם, ולפי ההתאמה לחלל הסובב את הדלת”.

הטיפים של אסתי פלדהמר, יועצת פנג שוואי ומומחית לתמונות אווירה:

“בחדר שיש בו רהיטים כבדים, או עם מראה עתיק, כדאי להוסיף וילון עדין, ואפילו חצי שקוף, כדי לאזן את האלמנטים והאנרגיות שבחדר”, היא אומרת. “תאורה צהובה, תמונות ופריטים קטנים, כמו מתקן לעיתונים, יוסיפו צבע ויופי לאווירה הכללית”. פלדהמר מדגישה, כי הפנג שוואי עוסק במיקום, תכנון ועיצוב במרחב, כך שתהיה זרימת אנרגיות טובה ולא תיווצר “תקיעוּת”. בחירה נכונה בצבעים, בטקסטיל, בריהוט ובאבזרים יבטיחו את התוצאה.

הטיפים של גל יערי, מבעלי “קארה דיזיין” בישראל והמעצבת הראשית של חברת “נגב”:

“אל תסתפקו בגוון אחד דומיננטי, אלא הוסיפו גוון שיהיה “עזר כנגדו”, ידגיש אותו ויחבר אותו לשאר החדר. לבן וכסף הם דוגמה טובה לצמד צבעים טרנדי אך קלאסי, שמתאים במיוחד לתקופת החגים”.

“הפרטים הקטנים הם אלה שעושים את החדר, או את השולחן. גם אם אתם מעצבים במעט צבעים - דאגו שתהיינה טקסטורות שונות לפרטים. מרקם ומגע שומרים על כך שהחלל יהיה חמים ונעים ולא מנוכר וקר”.

איך מוסיפים את כל הפריטים הלו בלי לשבור חיסכון בבנק?

יערי מפתיעה ואומרת: “מי אמר שכל דבר צריך לעלות כסף? צאו לטבע, איספו ענפים, צדפים או זרדים והניחו אותם בכלי יפה, וכבר התקדמתם בעיצוב החלל”.

ומה עושים כשיש, ברוך השם, לא מעט ילדים ואנו חוששים לבטחונם ולבטחון החפצים שקנינו ואספנו?
“כיום יש מוצרים מקסימים העשויים מאלומיניום, אך נראים כעשויים מכסף: אגרטלים, כלי הגשה ואפילו רהיטים. היתרון של האלומיניום הוא, שהוא זול יחסית, עמיד מאוד ובטוח לשימוש בסביבת ילדים. ממש לא חייבים להשתמש בזכוכית חדה בסלון”.

גם הצדפים לא חייבים להיות מהטבע, מסתבר. “יש היום המון כלי דקורציה שעשויים מפולימר, כלומר, אין שום דרך לשבור אותם. לנו יש אפילו כלים מקסימים בצורת צדפים מפולימר שנראים טבעיים לחלוטין”.

חומרים נוספים שיערי מייעצת עליהם הינם רהיטים העשויים מעץ מפירוק, ה”סופג” את הלכלוך והשריטות ואינו מראה אותן יותר, או לחילופין עץ בגימור שלייפלאק, שקל מאוד לנקות.
הבחירה בחומרים החמים והרכים מחזירה אותנו להמלצה הגורפת: להשקיע בעיקר בטקסטיל שקל להכניס לכביסה או שכזה שאפשר לעבור עליו במגבון לח. כך לא תצטרכו לעשות סטיילינג מחדש לפני החג הבא, אלא רק אם ממש - ממש תרצו.



קישורים:
מגזין 'סטייליש'
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד